Renault Koleos po liftingu
W tym roku Renault Koleos przejdzie istotną odnowę. Zasadnicze zmiany dotyczą wyglądu zewnętrznego i wystroju wnętrza, a także silników wysokoprężnych, których emisja CO2 i zużycie paliwa uległy znacznemu zmniejszeniu.
Przód Koleosa został zmodyfikowany, aby nadać nadwoziu bardziej zdecydowany i wyrazisty charakter. Dwie części wlotu powietrza rozmieszczone w poprzedniej wersji po obu stronach logo Renault zostały zastąpione chromowanym grillem. Kształt samochodu odzwierciedla solidną konstrukcję, w której odnajdujemy także typowe cechy samochodu z napędem 4x4: podwyższony prześwit i wyraźnie zaznaczone nadkola.Zmianie uległa też tablica rozdzielcza i jej podświetlenie, a zespół zegarów i wskaźników ma nową, bardziej nowoczesną formę.
Na polskim rynku nowy Koleos będzie oferowany z silnikami wysokoprężnymi o mocy 150 KM (również z automatyczną skrzynią biegów) i 175 KM, które zapewniają poprawne osiągi jak na samochód typu crossover o długości 4,52 m i szerokości 1,85 m. Dzięki modyfikacjom dokonanym w samochodzie, silniku i skrzyni biegów obniżono emisję CO2 silników wysokoprężnych. W najmocniejszym silniku wysokoprężnym dCi 175 KM z napędem 4x4 emisję CO2 zmniejszono do 166 g.
Napęd 4x4 został opracowany przez Nissana. Renault zapewnia, że samochód będzie w stanie poradzić sobie w terenie, jednak nie należy liczyć na zbyt wiele. Z drugiej strony francuska firma tłumaczy, że właściwości jezdne na asfalcie nie ucierpiały. Już w momencie wprowadzenia na rynek w 2008 r.Koleos zdobył najwyższą ocenę w teście zderzeniowym Euro NCAP. Zadecydowały o tym takie elementy jak: system ESP, wspomaganie nagłego hamowania, strefy kontrolowanego zgniotu w konstrukcji nadwozia, 6 poduszek powietrznych czy też pasy bezpieczeństwa z napinaczami - w tej dziedzinie nic się nie zmieniło.
Tak jak w minivanach Renault, tak też Koleos posiada stosunkowo przestronne i praktyczne wnętrze. Wersja po liftingu posiada liczne schowki, których łączna objętość wynosi 70 litrów. Dostęp do bagażnika (450 l) ułatwia dwuczęściowy system otwierania tylnej klapy. Jej dolna część stanowi solidną platformę, praktyczną przy załadunku bagaży. Tylna kanapa składana w układzie 2/3 - 1/3 jest wyposażona w system Easybreak i może być złożona od strony bagażnika jednym ruchem ręki. W ten sposób uzyskujemy płaską podłogę i przestrzeń bagażową o objętości 1 380 l.
Aby ułatwić i uprzyjemnić podróż Renault oferuje otwieranie zamków drzwi i rozruch silnika przy użyciu karty, automatyczny hamulec postojowy, automatyczne włączanie świateł i wycieraczek czy nawigację satelitarną sterowaną joystickiem. Nowe Renault Koleos z napędem 4x4 posiada również system wspomagania ruszania pod górę na wzniesieniu i system kontroli prędkości zjeżdżania z góry. Renault zapewnia, że szczególną uwagę poświęcono wyciszeniu wnętrza i tłumieniu hałasów pracy podzespołów mechanicznych i układu jezdnego samochodu. Dodatkowo ten crossover można wyposażyć w system dźwiękowy firmy Bose.
Renault Koleos jest samochodem sprzedawanym w blisko 40 krajach na 5 kontynentach. To pierwszy samochód aliansu Renault-Nissan, którego projekt i konstrukcję opracowało Renault, zastosowano w nim technologie Nissana, a produkowany jest w fabryce Renault Samsung Motors w Busan w Korei Południowej. Koleos - pierwszy crossover Renault - osiąga sukces głównie w takich krajach jak Chiny, Meksyk czy Kolumbia. To właśnie na tych rynkach Koleos cieszy się największą popularnością - 70 proc. egzemplarzy sprzedawana jest poza Europą. Jednak Renault chwali się, że również na starym kontynencie model ten zaczyna odnosić sukcesy, gdyż w ostatnim roku zaliczył zdecydowany wzrost sprzedaży.
Rynek małych crossoverów w Europie bardzo szybko rośnie. Od takich modeli jak Skoda Yeti po spokrewnionego z Koeosem Nissana Qashqaia. Czy Renault, które nie ma opinii producenta najwytrzymalszych samochodów ma szanse na sukces? Ciężko powiedzieć, ale wydaje się, że największym konkurentem jest właśnie bliźniaczy Nissan.
sj