Renault Kangoo (1998 - 2003)
Renault Kangoo to kolejny „strzał w dziesiątkę” tej firmy. Jest to wielofunkcyjny pojazd świetnie nadający się zarówno do prowadzenia przedsiębiorstwa jak i na rodzinne wyjazdy wypoczynkowe.
Nadwozie
Nadwozie Renaulta Kangoo łączy w sobie zalety auta dostawczego i osobowego – przestrzeń bagażowa jest naturalnym przedłużeniem przedziału pasażerskiego. Choć sylwetka samochodu jest „pudełkowata”, duże przeszklone powierzchnie dodają jej lekkości.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9320/kangoo-1-b.jpeg',498,369) ) |
| --- | W środku mieści się pięć osób i bardzo dużo bagażu – bagażnik ma pojemność 650 l (500 l do wysokości półki). Ponadto na drobiazgi jest jeszcze sporo pomysłowych schowków. Z przodu jest sporo miejsca, fotele mają słabe trzymanie boczne, ale są wygodne. Z tyłu mogłoby być trochę więcej miejsca na nogi, jednak szerokość wnętrza 148 cm umożliwia podróżowanie trzem dorosłym osobom. Kokpit, jak we wszystkich „renówkach” jest czytelny i ergonomiczny. Jego bogactwo w pokrętła i lampki zależy oczywiście od wersji wyposażenia. Kangoo najpierw miało oznaczenia RN lub RT, a od początku 2001 r. Authentique, Liberty, Expression, Privilége. Pomysłem, którym Kangoo przebiło konkurentów w swojej klasie, są odsuwana tylne boczne drzwi. Rozwiązanie to ułatwia wejście do środka lub załadunek towaru. W pierwszych latach drzwi były tylko z prawej strony, a od 1999 r. także z lewej.
Silniki
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9320/kangoo-2-b.jpeg',500,364) ) |
| --- | Renault Kangoo jest bogaty w silniki. Do wyboru mamy cztery benzynowe i pięć wysokoprężnych. Oczywiście jednostki z początku produkcji są najczęściej słabsze i mniej ekonomiczne. W chwili rozpoczęcia sprzedaży w ofercie były trzy silniki: benzynowe 1.2 8V/60 KM i 1.4/75 KM oraz diesel 1.9/64 KM. Rok później gama wzbogaca się o nowy turbodiesel 1.9dTi/80 KM.
W 2001 r. rozszerzono ofertę o silnik benzynowy 1.6 16V z mocą 95 KM. W następnych latach pojawił się silnik 1.2 16V/75 KM, zastępując ten o pojemności 1.4, oraz diesle 1.5dCi z mocami 65 i 82 KM. Na polskim rynku, poza już wspomnianymi silnikami, były jeszcze dostępne 1.9 D/55 KM oraz 1.9dCi/80 KM.
Eksploatacja
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9320/kangoo-3-b.jpeg',500,349) ) |
| --- | Zaletą Renault Kangoo jest prosta i funkcjonalna konstrukcja. Duża przestrzeń bagażowa ma łatwym dostęp. Dla osób wożących ładunki o sporych gabarytach praktyczniejsza może być wersja z unoszoną tylną klapą, a nie dzielone drzwi. Wadą foremnego bagażnika są niczym nieosłonięte boczne ściany narażone przez to na uszkodzenia lakieru. Można mieć także zastrzeżenia do jakości tworzyw sztucznych użytych przy wykończeniu auta. Natomiast tapicerka siedzeń jest wytrzymała. Kangoo, nawet w wersji osobowej, jest głośne w środku. Męczy to podczas dłuższych podróży. W naszych warunkach klimatycznych zastrzeżenia są do ogrzewania – zadowalające tylko z przodu, z tyłu już gorzej.
Generalnie model ma dobrą opinię, ale użytkownicy narzekają na drobne awarie potrafiące wyprowadzić z równowagi. Zaliczyć do nich można psujące się zamki drzwi, awarie nagrzewnicy, niesprawności pompy paliwowej czy układu wydechowego. Irytować może także niedokładność montażu przejawiająca się np. trzeszczącą deską rozdzielczą. Na rynku jest dość bogata oferta używanych Renault Kangoo. Do wyboru, w zależności od potrzeb, jest nadwozie osobowe lub dostawcze. Wersje osobowe, które cieszyły się dużym zainteresowaniem, mają najczęściej mniejsze przebiegi. Sporo jest też ofert z aut flotowych. Renault Polska od 1998 r. do 2003 r. sprzedał 18460 aut modelu Kangoo, z czego najwięcej w pierwszym roku – 4456 sztuk. W ofercie znalazły się wszystkie rodzaje wyposażenia oraz pełna gama silników.
Wady:
- wysoki poziom hałasu wewnątrz,
- średni komfort jazdy,
- słabe wykończenie.
Zalety:
- duża funkcjonalność,
- dobra widoczność,
- wybór wersji i silników.
Ważniejsze daty z historii modelu
1997 – premiera Renault Kangoo podczas salonu w Genewie.
1998 – początek sprzedaży,
1998 – na rynku wersja Pampa (wzmocnione i podwyższone zawieszenie),
1999 – modernizacja modelu – drugie przesuwane drzwi,
2000 – niewielki face lifting Kangoo (nowy kształt tylnych lamp, lepsze tworzywa),
2001 – rozszerzenie oferty o wersje 4x4
2003 – kolejna modernizacja (m.in. nowy przód auta)
Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*
| | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| 1.2 | 11,8-18,7 | 14,9-18,9 | 14,6-20,2 | 15,9-21,0 | 18,9-27,9 | 23,9-28,9 |
| 1.4 | 12,9-15,2 | 13,9-17,9 | 11,5-18,0 | 16,5-19,0 | 21,9-24,0 | - |
| 1.6 | - | - | - | - | 29,0-31,8 | - |
| 1.5 | - | - | - | - | 15,9-29,5 | 21,5-34,9 |
| 1.9 | 15,0-16,9 | 15,2-18,9 | 16,9-21,9 | 15,5-24,5 | 19,5-27,5 | - | * na podstawie ofert internetowych, bez wersji wyposażenia.
Dane techniczne wybranych silników | Silnik | 1.2 | 1.2 16V | 1.4 | 1.5dCi | 1.9 D | 1.9dCi |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| Rodzaj silnika | benzyna | benzyna | benzyna | diesel | diesel | diesel |
| Pojemność skokowa (cmł) | 1149 | 1149 | 1390 | 1461 | 1870 | 1870 |
| Moc (KM/obr/min) | 60/5250 | 75/5500 | 75/5500 | 65/4000 | 64/4500 | 80/4000 |
| Maks. mom. obr. (Nm/obr/min) | 93/2500 | 114/2800 | 114/4250 | 160/2000 | 120/2250 | 180/2000 |
| Prędkość maks (km/h) | 136 | 157 | 153 | 146 | 143 | 142 |
| Przyspieszenie 0-100 km (s) | 18,9 | 13,5 | 13,7 | 16,3 | 20,2 | 16,2 |
| Zużycie paliwa: trasa/średnie/miasto (l/100 km) | 6,1/6,9/8,3 | 5,9/7,0/9,0 | 6,3/7,5/9,5 | 4,9/5,5/6,5 | 5,9/6,8/8,4 | 6,3/7,4/9,3 |
| Opony | 165/70 R14; 175/65 R14 | | | | | |
| Zbiornik paliwa (l) | 52 | | | | | |
| Objętość bagażnika (dmł) | 500/2380 | | | | | |
| Rozstaw osi (mm) | 2600 | | | | | |
| Rozstaw kół przód/tył (mm) | 1400/1410 | | | | | |
| Średnica zawracania (m) | 10,9 | | | | | |
| Wymiary: dł/szer./wys (mm) | 3995/1663/1827 | | | | | |
| Masa własna (kg) | 1020 | 1035 | 1065 | 1085 | 1110 | 1330 |
| Masa całkowita (kg) | 1600 | 1600 | 1645 | 1620 | 1690 | 1830 |
Autor: Jerzy Kozierkiewicz