Renault Ellypse – samochód studyjny Renault
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/247/ellypse-bok.jpg',600,344) ) |
| --- | Samochody studyjne zwykle budzą zainteresowanie swoją hiper nowoczesnością. Renault Ellypse zaciekawia nie tyle samą nowoczesnością, ile koncepcją rozwoju samochodów jutra.
Zdaniem konstruktorów Ellypse, samochód jutra jest przede wszystkim funkcjonalny i przyjazny środowisku naturalnemu.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/247/ellypse-wnetrze.jpg',600,393) ) |
| --- | Już sama bryła nadwozia zapowiada samochód „sympatyczny”. Nie ma żadnych agresywnych kształtów, żadnej stylizacji na auto dla batmana. Widać bardzo pojemne autko, którego cała góra (wraz z dachem) jest przeszklona. Renault Ellypse ma wygląd bezpretensjonalny i prosty.
Wewnątrz panuje harmonia właściwa nowoczesnej architekturze: oszczędna, prosta forma, połączenie obłości i linii prostych.
Zarówno wnętrze, jak i elementy zewnętrzne wykonano z surowców łatwych do ponownego przetworzenia. Starano się mocować poszczególne elementy w sposób ułatwiający ich późniejszy demontaż.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/247/ellypse-przod-gora.jpg',600,426) ) |
| --- | Funkcjonalność samochodu ma w Renault Ellypse praktyczny wymiar: drzwi od strony kierowcy otwierają się konwencjonalnie. Od strony pasażera zaś, tylne drzwi można otwierać do przodu i do tyłu (pomimo braku środkowego słupka!). W połączeniu z możliwością składania foteli i uzyskania niemal całkiem płaskiej powierzchni podłogi – stwarza to idealne warunki do dowolnego zagospodarowania wnętrza.
Na przedniej konsoli umieszczono dwa ciekłokrystaliczne wyświetlacze. Pierwszy jest tablicą rozdzielczą kierowcy, drugi, chowany – służy wszystkim pasażerom jako panel zawiadujący i informujący o funkcjach nie związanych z prowadzeniem samochodu.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/247/ellypse-bok-wnetrze.jpg',600,346) ) |
| --- | Renault Ellypse jest napędzany szesnastozaworowym turbo-dieslem o pojemności 1200 cm3. Moc silnika wynosi aż 100 KM (72 kW), moment obrotowy – 200 Nm.
Silnik spalinowy jest wspomagany o jednostkę elektryczną spełniającą rozmaite funkcje: wspomaga silnik spalinowy, napędza auto samodzielnie na krótkich odcinkach, i służy jako alternator - odzyskuje energię podczas hamowania (energia kinetyczna przetwarzana jest w elektryczną). Dzięki nowoczesnej konstrukcji dieslowskiego common rail’a (zamiast dotychczasowych 4-5 dysz, jest ich 10) i rozwiązaniom elektrycznym wzorowanych chyba na seryjnie produkowanej Toyocie Prius, obniżono średni poziom spalania do 3,2 l/100km.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/247/ellypse-tyl.jpg',600,382) ) |
| --- | Czy Renault Ellypse jest rzeczywiście super nowatorskie? Trudno jednoznacznie orzec. Rozwiązania techniczne na pewno zasługują na uznanie, ale nie szokują. Najważniejsze, w przypadku tego samochodu jest, że wszelkie wysiłki konstruktorów skierowano dla stworzenia auta przyjaznemu ludziom – funkcjonalnemu, taniemu w eksploatacji, oraz przyjaznego środowisku naturalnemu – samochód bardzo nieznacznie zanieczyszcza środowisko w czasie eksploatacji, a po jej zakończeniu podlega prawie całkowicie recyclingowi.
...Więc, choć Renault Ellypse nie szokuje „technologiami kosmicznymi”, to być może wyznacza rzeczywiste kierunki rozwoju motoryzacji.