Trwa ładowanie...
29-05-2002 12:24

Renault Clio II - marzec 1998

Renault Clio II - marzec 1998
d24o99q
d24o99q

Renault Clio II, 1998 Auto Moto Market, nr 4(131) maj 1998, str. 18

(WP)
Źródło: (WP)

Renault Clio ustępuje dziś miejsca Clio II, które w okresie od marca do września 1998 będzie stopniowo wprowadzane na główne rynki europejskie. Opracowanie tego całkowicie nowego samochodu zajęło jedynie 40 miesięcy i kosztowało koncern Renault 7,5 mld franków, w tym 4,2 mld inwestycji przemysłowych. Clio drugiej generacji zostało zaprojektowane w podobnym duchu jak jego poprzednik, ale z zastosowaniem nowych rozwiązań.

Pod względem technicznym Clio II zostało wyposażone w nową, sztywniejszą konstrukcję uwzględniającą postęp w dziedzinie zabezpieczenia pasażerów. W samochodzie tym spotykamy liczne innowacje - nowe, seryjne poduszki powietrzne KNP (dla kierowcy i pasażera), połączone z ogranicznikami napięcia nowej generacji i nowymi pirotechnicznymi napinaczami pasów. W porównaniu do pasa bezpieczeństwa z ogranicznikiem napięcia pierwszej generacji i konwencjonalną poduszką powietrzną, nowe środki bezpieczeństwa pozwalają na dalsze obniżenie o prawie 33 proc. (z 600 do 400 kg) nacisku wywieranego przez pas na klatkę piersiową podczas gwałtownego hamowania. Pas bezpieczeństwa bez ogranicznika napięcia wywiera nacisk prawie 1000 kg. Całości dopełniają nowe, bezpieczne zagłówki, boczne poduszki powietrzne (w późniejszym terminie dwufunkcyjne - chroniące głowę i klatkę piersiową) oraz na nowo zaprojektowane zabezpieczenia przed "nurkowaniem", dzięki którym pasażer może uniknąć wsunięcia się pod biodrową część pasa. Na wypadek
drobnych stłuczek, Clio II wprowadza nowe materiały - przednie błotniki są wykonane z materiałów kompozytowych, a światła z poliwęglanów. W przypadku wersji 16V należy do tego dodać po raz pierwszy zastosowaną maskę z aluminium, dwukrotnie lżejszą od maski wykonanej ze stali.

d24o99q

Postęp dotyczy również komfortu. Clio II zostało wyposażone w nowe, elastyczne zawieszenie z powiększonymi poduszkami kolumny i na nowo zaprojektowane pod względem filtrowania drgań zawieszenie tylne. Bezpieczną i spokojną jazdę zapewniają opony o minimalnej szerokości 165 mm i szeroko zwymiarowane hamulce z systemem ABS oraz elektronicznie sterowanym rozłożeniem siły hamowania z tyłu EBV.

Clio II otrzymało trzy nowoczesne silniki benzynowe o pojemnościach: 1149 cc (43 kW - 60 KM), 1390 cc (55 kW - 75 KM) i 1598 cc (66 kW - 90 KM). Należy do tego dodać nowy 16-zaworowy silnik o pojemności 1598 cc i mocy 79 kW (110 KM), spełniający normy emisji spalin przewidziane na rok 2000/2001 (EURO 2000), dzięki zastosowaniu zespołu składającego się z trójfunkcyjnego katalizatora, kolektora wydechu z komorą wstępną i dwóch sond Lambda. Clio II otrzyma również silnik Diesla wolnossący 1,9 l, o nowym rozwiązaniu górnej części silnika, a także - nieco później - silnik 1.9 Tdi (turbodiesel z wtryskiem bezpośrednim) o odpowiedniej mocy (75 KM) i wysokim momencie obrotowym 160 Nm.

Clio II posiada również najnowszą skrzynię biegów Renault Proactive, samoczynnie przystosowującą się do stylu jazdy kierowcy, mającą podbić zwolenników mechanicznej skrzyni biegów. Osiągi tej skrzyni, posiadającej dziewięć trybów pracy opartych na ciągłej analizie danych oraz jej doskonała sprawność stawiają ją wśród najlepszych skrzyń automatycznych dostępnych na rynku.

Clio II oferuje, podobnie jak w przypadku jego poprzednika, obszerne wnętrze. Zwiększono nawet przestrzeń nad głową i odległość między siedzeniami przednimi i tylnymi na wysokości kolan (+17 mm). Dochodzą do tego siedzenia nowej generacji o podwyższonym komforcie - lepiej tłumiące drgania i posiadające szerszy zakres regulacji: długość siedziska została zwiększona o 40 mm, a oparcia podwyższone o 50 mm. Przy regulacji wysokości zachowane zostaje równoległe położenie siedziska. Pojemność schowków jest trzykrotnie większa w stosunku do poprzedniego Clio.

d24o99q

Clio II proponuje kompletną listę wyposażenia, dorównującą samochodom wyższego segmentu. Wprowadzono również dwa rozwiązania Renault: innowacyjną odblaskową szybę przednią oraz gamę zintegrowanych radioodtwarzaczy z urządzeniem sterującym pod kierownicą i oddzielnym wyświetlaczem umieszczonym na konsoli centralnej.

Drobiazgowe prace badawcze objęły również poziom hałasu. Prace dotyczyły wszystkich dróg przenoszenia hałasu i doprowadziły do specjalnego wykończenia dachu i centralnej poprzeczki oraz wprowadzenia materiałów dźwiękochłonnych z przodu i z tyłu samochodu. Obramowanie przedniej szyby otrzymało dodatkowe poszycie i wzmocnienie w górnej części.

Aby poprawić tłumienie drgań, silniki Clio II nie są montowane na sztywno, ale posiadają zawieszenie wahadłowe. Poziom hałasu na skutek pracy silnika został 2,5-krotnie zmniejszony w stosunku do Clio I. W tym celu zastosowano w Clio II specjalną izolację ścian, pedałów, przegrody czołowej i okolic tunelu (skrzyni biegów). Dodatkowo uszczelniono wszystkie otwory "akustyczne".

d24o99q
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d24o99q
Więcej tematów