Renault Captur: zapowiedź nowego stylu
Najpierw był koncepcyjny model DeZir, który był zaledwie preludium zmian jakie zachodzą w stylistyce Renault. Teraz przyszedł czas na kolejna odsłonę nowego stylu. Francuzi tym razem pokazali crossovera o nazwie Captur.
Podobnie jak poprzedni model, Renault Captur zwraca uwagę prostym, zmysłowym i pełnym ciepła stylem, który będzie cechował przyszłe samochody marki. Laurens Van den Acker, dyrektor ds. designu twierdzi również, że Captur to sportowo-rekreacyjny crossover, przeznaczony dla młodych ludzi, którzy chcą odkrywać świat we dwoje.
Proporcje i linia Renault Captur mają kojarzyć się z ruchem i lekkością, a jednocześnie nie niszczyć jego terenowego charakteru. Podobnie jak w modelu DeZir nie widać tu kantów ani linii zmysłowej bryły. Głównymi źródłami inspiracji Julia Lozana, stylisty, który zaprojektował nadwozie, były sporty ekstremalne i lekkoatleci.
Co ciekawe, Renault zapowiada, że przód modelu koncepcyjnego, jest nie tylko rozwinięciem koncepcji DeZir, ale przede wszystkim zapowiedzią nowego stylu francuskich samochodów. Podobnie jak u poprzednika, na przedzie auta dominuje duże logo, umieszczone na przyciemnionej powierzchni. Masywne, wykończone matowo błotniki mają zadanie wzmacniać wrażenie solidności. Diody LED na przedłużeniu kierunkowskazów mają tworzyć efekt fali, rozchodzącej się wzdłuż nadwozia.
Captur, ma nie tylko wyglądać i pokazywać nowy styl. Auto ma udowodnić, że koncepty mogą mieć również praktyczne rozwiązania. Sztywny dach, po zdjęciu odsłania konstrukcję z włókien węglowych i powoduje, że z auta łączącego suv-a i coupe zmienia się w kabriolet i z miejskiego auta w terenowy samochód. Unoszone do góry drzwi i masywne 22-calowe opony na czarno-białych felgach mają być podkreśleniem sportowego charakteru projektu. Stylistyka, którą pokazuje auto na zewnątrz dominuje również we wnętrzu samochodu. Widać to chociażby po przednich siedzeniach, które sprawiają wrażenie zawieszonych w powietrzu. Wnętrze jest pozbawione wszelkich zbędnych elementów wyposażenia. Centralna konsola, płaty drzwi i deska rozdzielcza zostały wykonane z przezroczystego materiału. Z przodu można przez nią dojrzeć linki z włókien technicznych, miejscami luminescencyjnych, z których jest wykonana większość kabiny. Pokryta szarą skórą kierownica, przednie fotele kubełkowe z włókien węglowych i aluminiowe pedały podkreślają
sportowe zacięcie auta, zgodnie z pierwotnymi założeniami.
Tylna część kabiny wygląda jeszcze bardziej widowiskowo. Cała podłoga przestrzeni bagażowej zamiast z jednolitej płaszczyzny wykonana jest z naprężonych lin. Takie rozwiązanie pozwala nie tylko układać na nich bagaże, ale również pozwala na mocowanie przedmiotów i tworzy schowki o zmiennej pojemności.
Renault CAPTUR jest wyposażone w nowy, koncepcyjny silnik wysokoprężny Energy dCi 160 twin-turbo, opracowany na bazie nowej jednostki Energy dCi 130. Dzięki zastosowaniu podwójnego doładowania rozwija on moc 160 KM z pojemności 1,6 litra, co daje moc jednostkową 100 KM na każdy litr pojemności. Maksymalny moment 380 Nm jest dostępny do 1 750 obr./min. Francuzi chwalą się, że pojazd rozpędza się do 240 km/h, a przyspieszenie do setki zajmuje mu zaledwie 8 sek.
Renault CAPTUR dysponuje również innowacyjnym systemem RX2, poprawiającym napęd przy niskiej prędkości, co pozwala dodatkowo zwiększyć osiągi. Kiedy jedno z dwóch kół pędnych traci przyczepność, nowy samoblokujący mechanizm różnicowy przenosi część lub całość momentu obrotowego silnika na koło, które ma najlepszą przyczepność. Pozwala to zapewnić płynną jazdę na śliskich drogach, zarówno utwardzonych, jak i nieutwardzonych.
WP: oprac. Lopez
mw/mw