Trwa ładowanie...
25-03-2011 12:02

Renault 4: francuski "Garbus"

Renault 4: francuski "Garbus"Źródło: zdjęcie producenta
d1u6y09
d1u6y09

Wprawdzie w Polsce, która zauroczona jest samochodami z Niemiec, Renault 4 nigdy nie był ikoną motoryzacji, ale warto zauważyć, że jest on trzecim najlepiej sprzedającym się na świecie samochodem. Oczywiście, wśród modeli, które nie są już dziś produkowane. Francuzi sprzedali ponad 8 milionów sztuk tego auta w ponad 100 krajach. Ojcem jego sukcesu był Pierre Dreyfus.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Z perspektywy lat trzeba przyznać, że Dreyfus miał doskonałe wyczucie. Kiedy w marcu 1956 objął stanowisko prezesa państwowej firmy Renault - po drugiej wojnie światowej, firma została znacjonalizowana - bacznie przypatrywał się nie tylko wydarzeniom na rynku motoryzacyjnym, ale też w świecie polityki. Gdy w maju 1957 r. podpisano Traktat Rzymski, a 1 stycznia 1958 roku powstała Europejska Wspólnota Gospodarcza, stało się dla niego jasne, że należy stworzyć model mogący konkurować na wszystkich rynkach Starego Kontynentu. Tym bardziej, że zawiązanie EWG zakładało coroczny spadek cła o 10 proc. Do tego, po dziesięciu latach, w każdym z państw członkowskich - Francji, Niemczech, Włoszech i w trzech krajach Beneluksu - będzie obowiązywał wspólny rynek.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Jednakże wejście na nowe rynki nie było proste. Renault mógł liczyć jedynie na Benelux, gdyż marka istniała wcześniej na rynku holenderskim i belgijskim - odpowiednio od 1904 i 1908 roku. W Niemczech i we Włoszech sytuacja była już mniej korzystna. U naszych zachodnich sąsiadów Francuzi musieli sprostać nowej rzeczywistości politycznej, czyli podziału kraju na część wschodnią i zachodnią. W efekcie nowa filia - Renault Automobil AG - otwarta w 1960 r. w Kolonii, miała zająć się tylko Niemcami Zachodnimi. We Włoszech pozycja Renault była bardzo słaba z uwagi na dominację Fiata.

d1u6y09

Jednakże w 1958 r. podpisano umowę o współpracy z dużym konkurentem marki z Turynu - mediolańską firmą Alfa Romeo. Firma ta miała tak samo, jak Renault, status przedsiębiorstwa państwowego. W ramach porozumienia dilerzy Alfa Romeo mieli sprzedawać we Włoszech samochody Renault, a francuska sieć Renault - zapewniać dystrybucję Alfy Romeo we Francji.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Na tak przygotowane rynki wprowadzono model, który miał przynieść sukces na miarę niemieckiego Garbusa - Renault 4. Jego premiera odbyła się na targach samochodowych w Genewie, w 1961 r. Auto - będące następcą 4CV - zostało uznane za prawdziwą rewolucję. Był to pierwszy samochód z przednim napędem, dysponujący dużą ilością miejsca w kabinie oraz płaską podłogą, umożliwiającą bezproblemowy załadunek. Dwubryłowe nadwozie składające się z części silnikowej oraz kabiny wyposażonej w składaną kanapę i bagażnika z klapą, pozwalało na łatwą zmianę charakteru z samochodu rodzinnego na dostawczy.

Model od razu został dostrzeżony na rynku. Już rok po premierze we Francji zamówiono 7,5 tys. samochodów, a w pozostałych krajach Europy kolejne 5 tys. "czwórek". Tym samym zakłady, w których składano 400 samochodów dziennie, musiały zwiększyć produkcję o kolejne 100 sztuk. Rynek zbytu powiększył się wraz z rozszerzeniem się EWG o kolejne kraje - Danię, Irlandię i Zjednoczone Królestwo, a następnie Grecję, Portugalię i Hiszpanię. Kolejnym korzystnym zjawiskiem było pojawienie się w całej Europie młodzieży, która za wszelką cenę chciała wyrwać się za miasto, a podróże stanowiły sposób na życie.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

W związku z popularnością podróży, w 1966 r. firma wspólnie z francuskim stowarzyszeniem badaczy i podróżników, rozpoczęła program "Les Routes du Monde". Co roku wybierano od sześciu do ośmiu załóg, których członkowie mieli między 18 a 25 lat. Przy użyciu Renault 4 mogli oni realizować różne projekty wypraw tematycznych. Program trwał aż do 1984 r. Równocześnie wraz z pojawieniem się Renault 4 możemy zauważyć pierwsze pęknięcia wspólnego rynku. Na przełomie 1962 i 1963 rząd włoski, widząc ogromny sukces tego auta na swoim terenie, ogłosił nowe stawki podatku naliczanego od długości samochodu i zajmowanej przez niego powierzchni na drodze. Podatek od Renault 4, pierwotnie identyczny jak dla Fiatów 500 i 600, wzrósł dwukrotnie. W efekcie takich ograniczeń ze strony państwa włoskiego, zrezygnowano ze współpracy między Alfą i Renault.

d1u6y09

Prawdziwy sukces Renault 4 odniosło za to w Ameryce Łacińskiej. W latach 1950 - 1967 Renault weszło na ten kontynent w sposób bardzo przemyślany. Francuzi posiadali najpierw osiem zakładów: w Argentynie, Chile, Brazylii, Kolumbii, Meksyku, Peru, Urugwaju i w Wenezueli. Zakłady te obejmowały swoim zasięgiem cały kontynent, którego mieszkańcom bliska była kultura europejska, a w szczególności hiszpańska, i którzy woleli kupować produkty francuskie od amerykańskich, chociażby tylko po to, żeby pokazać swoją niechęć do imperializmu.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Nie zaniedbywano także reklamy, jaką dawała publiczna prezentacja samochodu. W 1974 roku firma Renault rozbudowała formuły dla młodych kierowców i wprowadziła Puchar Francji Renault Cross Elf. W roku 1979 bracia Marreau zgłosili swój udział do nowego typu rajdu, który miał się stać legendą - mowa tu o sławnym dziś Paryż-Dakar. Sklasyfikowali się na piątym miejscu w klasyfikacji ogólnej i na drugim w kategorii samochodów osobowych, za dwukrotnie mocniejszym i dwukrotnie większym Range Roverem V8. Rok później obaj bracia i ich R4 przeskoczyli na trzecie miejsce, z czasem zaledwie o 1 godzinę 10 minut słabszym od zwycięzcy. Ich wyczyn zdobył uznanie publiczności, która identyfikowała się z nowymi amatorami przygód.

d1u6y09

Przygoda ta trwa nadal dzięki 4L Trophy. Organizowany od 1998 r. gromadzi rocznie średnio 1 200 studenckich załóg w rajdzie na orientację, który prowadzi z Paryża na południe Maroka. Trasa liczy tysiące kilometrów, pokonywanych przez samochody, które mają już na licznikach dziesiątki tysięcy kilometrów i które dzielnie podtrzymują aurę magii wokół tego kultowego modelu.

Zakończenie produkcji Renault 4 przypadło na rok 1992, czyli 31 lat po premierze. Jego następcą jest model Twingo.

Bogusław Korzeniowski

lop/mw/mw

d1u6y09
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1u6y09
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj