Renault 4 CV: 65 lat legendy motoryzacji
12 sierpnia 2012 r. minie 65 lat od rozpoczęcia produkcji Renaulta 4 CV - pierwszego samochodu francuskiej marki o światowym zasięgu.
Idea samochodu produkowanego masowo była znana w Renault już od połowy lat 20-stych. W kolejnej dekadzie wprowadzono na rynek modele Celtaquatre i Juvaquatre, które zapoczątkowały powszechną motoryzację we Francji.
Pierwsze założenia projektu 4CV powstały w 1941 r. Prace ruszyły rok później. W 1943 r. pierwszy prototyp wyruszył w test drogowy, podczas którego osiągnął prędkość 84 km/h.
Samochód wykonano z blachy aluminiowej, gdyż ze względu na wojnę stal była towarem mocno deficytowym. Silnik o pojemności 760 cm sześc. oraz 3-biegowa skrzynia umieszczone zostały z tyłu nadwozia. Inżynierowie zdecydowali się na zastosowanie niezależnego zawieszenia ze sprężynami śrubowymi i amortyzatorami hydraulicznymi Aliinquant.
Do produkcji skierowano wersję z 4-drzwiowym nadwoziem. Auto mieściło 4 osoby, zaś podczas testów osiągnęło prędkość 90 km/h oraz zużycie paliwa na poziomie 7 l/100 km. Samochód ważył jedynie 600 kg.
Po wojnie odbudowywano zniszczone hale produkcyjne. Nadal brakowało materiałów. Niedobór lakierów spowodował, że pierwsze egzemplarze malowano piaskową, półmatową farbą z zapasów pozostawionych przez Wehrmacht.
Padały różne propozycje nazwy modelu. Wśród pomysłów były m. in. Regiquatre, Regine lub Reginette. Ostatecznie zdecydowano się na nazwę 4 CV która określała liczbę tzw. koni podatkowych (1 CV - 190 cm sześc.). Samochód zyskał też nieoficjalny przydomek - "kostka masła".
Oficjalna premiera pojazdu odbyła się 3 października 1946 r. podczas salonu w Paryżu. Seryjną produkcję rozpoczęto 12 sierpnia 1947 r. w zakładzie Billancourt. Rozkręcała się ona powoli - dziennie z taśm zjeżdżało zaledwie 15 sztuk. Po dwóch latach udało się osiągnąć zakładany cel - na dobę fabrykę opuszczało 300 modeli.
Pierwsi klienci docenili nowe auto. Olej silnikowy należało zmieniać co 2 500 km, zaś filtr powietrza należało czyścić benzyną co 10 000 km. Ówczesna cena wynosiła od 280 do 310 tys. franków.
Samochód był dostępny w wersjach Luxe i Grande Luxe. Hasło promujące pojazd brzmiało: 4 miejsca, 4 cylindry, 90 km/h i 6 litrów na 100 km.
Renault 4 CV odnosiło również sukcesy sportowe. Pojazd zwyciężył w 1949 r. w Rajdzie Monte Carlo oraz wielu innych imprezach, m. in. wyścigu Mille Miglia.
W latach 1952-1953 oferowano sportową wersję 1063 z 30-konnym silnikiem. W zależności od montowanej skrzyni prędkość maksymalna wynosiła od 125 do 140 km/h.
Sukcesy na torach wyścigowych skutecznie rozreklamowały 4 CV na całym świecie. W ciągu kilku lat w USA sprzedano ponad 170 000 egzemplarzy. Popyt przerósł możliwości produkcyjne fabryki w Billancourt. Rozpoczęto produkcję nieopodal Paryża, zaś w 1953 r. podpisano umowę licencyjną na montaż auta w Japonii. W tym samym roku pierwsze egzemplarze zjechały z taśm w fabryce w hiszpańskim Valladolid.
W kwietniu 1954 r. obchodzono montaż półmilionowego auta. Przeszło ono lifting nadwozia - atrapę zdobiły 3 zamiast 6 listew ozdobnych ze stali nierdzewnej.
Podparyski zakład odwiedzało wiele znanych osób - m. in. Elżbieta II oraz przywódca ZSRR, Nikita Chruszczow. Pod koniec dekady 4 CV oferowano w wersji Sport oraz Affaires, także z odsuwanym stalowym dachem.
Równocześnie trwały prace nad prototypami samochodów nowej generacji. Ostatni egzemplarz 4 CV 6 lipca 1961 r. Łącznie wyprodukowano 1 105 547 sztuk. Samochód ten miał olbrzymi wkład w zmotoryzowanie Francji oraz wielu innych krajów świata.
/ll