Rekordowa produkcja aut w Polsce
Ponad 68,5 tys. nowych samochodów wyprodukowano w Polsce we wrześniu tego roku. To rekordowy wynik w ciągu ostatnich czterech lat - poinformował monitorujący rynek instytut Samar.
Jest to o 20,4 proc. więcej w porównaniu z wrześniem 2005 r.
Po trzech kwartałach tego roku fabryki w Polsce opuściło 528 tys. 809 pojazdów, tj. o ponad 20 proc. więcej niż przed rokiem.
Produkcja samochodów osobowych to 84,9 proc. całkowitej produkcji pojazdów w naszym kraju. We wrześniu rodzime fabryki opuściło 58 tys. 366 aut osobowych, o 18,3 proc. więcej w porównaniu z ubiegłym rokiem i o 109,1 proc. więcej w porównaniu z poprzednim miesiącem. To wynik wznowienia produkcji po wakacyjnej przerwie w niektórych zakładach.
Licząc od początku roku, produkcja aut osobowych wyniosła 449 tys. 114 sztuk, o 19,5 proc. więcej niż przed rokiem.
Na krajowy rynek trafiło 3,7 proc. z nich, czyli 16 tys. 664 auta. Zdecydowaną większość (96,3 proc.) przeznaczono na eksport (432 tys. 450 aut).
Największym producentem samochodów w kraju pozostaje Fiat Auto Poland, do którego należy 46,5 proc. rynku. Z jego zakładów wyjechało o 3,4 proc. więcej aut niż przed rokiem.
Na drugiej pozycji umocnił się Opel, którego udział w rynku zwiększył się do 31,5 proc. Trzecie miejsce należy do Volkswagena. Mimo że w poznańskiej fabryce powstało o 3,8 proc. więcej aut, udziały tego producenta w polskim rynku zmniejszyły się do 14,8 proc.
W porównaniu z ubiegłym rokiem wzrosła produkcja FSO (o 18 proc.), natomiast 47,7-proc. spadek wykazał Intrall.
Najpopularniejszym produkowanym w naszym kraju modelem auta osobowego jest Fiat panda. Koleje miejsca zajmują w kolejności: Opel zafira, VW caddy, FSO lanos, Fiat seicento, Opel astra, Opel agila, VW transporter, FSO matiz i Intrall honker.
We wrześniu wyprodukowano w Polsce 10 tys. 182 auta dostawcze, o 33,8 proc. więcej niż przed rokiem i jest to również rekordowy rezultat - informuje Samar.
Ogółem w ciągu 9 pierwszych miesięcy tego roku w fabrykach na terenie naszego kraju powstało 79 tys. 695 pojazdów dostawczych i jest to o 23 proc. więcej niż przed rokiem. 92,6 proc. z nich trafiło na rynki zagraniczne.
Liderem jest tu Volkswagen, którego udział w rynku wynosi 70,5 proc. Fiat, jako drugi, ma 28,2 proc. udziału w rynku, a trzeci Intrall - 1,3 proc. Eksperci Samaru zwracają uwagę na dynamiczny wzrostu produkcji w zakładach Fiata - uzyskany w tym roku wynik jest o niemal 120 proc. większy niż rok wcześniej.
Największy udział w produkcji samochodów dostawczych należy do VW caddy; znacznie mniejszy ma Panda van, VW transporter, Seicento van, a znikomy Lublin - podaje Samar.