Reflektory LED: w czym przewyższają ksenony?
Reflektory LED trafiają dziś na wyposażenie coraz większej liczby nowych modeli samochodów, stopniowo spychając do lamusa uznawane jeszcze niedawno za szczyt techniki lampy ksenonowe. Ten trend nie jest przypadkiem.
LED, czyli Light Emitting Diodes (Diody Emitujące Światło) zostały wynalezione ponad sto lat temu, a do praktycznego użytku trafiły w latach 60. Szybko zyskały uznanie jako elementy trwałe i energooszczędne, jednak ich wykorzystanie do oświetlenia przez długi czas uniemożliwiała niewielka moc, wystarczająca jedynie do zastosowań sygnalizacyjnych. Przełom nastąpił z początkiem XXI wieku, wraz ze stworzeniem diod o coraz większych mocach, świecących światłem białym, dzięki zastosowaniu dodatkowego luminoforu.
Dziś użytkownicy nowoczesnych samochodów mogą w pełni korzystać z zalet świateł LED. W stosunku do żarówek halogenowych, w których nawet 80 proc. energii tracone jest w postaci ciepła, diody stosowane w reflektorach większość zużywanego prądu zamieniają w światło o barwie zbliżonej do światła słonecznego. Odznaczają się również trwałością rzędu 50, a nawet 100 tysięcy godzin, co w praktyce przekracza czas eksploatacji samochodu, podczas gdy żarówki halogenowe przepalają się po 450-1000 godzin świecenia, zaś wyładowcze lampy ksenonowe (HID) w ciągu 10 tys. godzin pracy tracą nawet 70 proc. jasności.
W przeciwieństwie do lamp ksenonowych, którym osiągnięcie pełnej jasności po włączeniu zajmuje około sekundy, lampy LED świecą z pełną mocą natychmiast po włączeniu. Diody można również dowolnie często włączać i wyłączać, bez szkody dla ich trwałości, podczas gdy takie traktowanie radykalnie zmniejsza trwałość zarówno lamp ksenonowych, jak i halogenów.
Pierwszym samochodem, który seryjnie wyposażono w światła mijania, oparte na diodach LED, był Lexus LS 600h IV generacji (2006 r.). Dla uzyskania pożądanej jasności, reflektory zaopatrzono w trzy diodowe lampy, uzyskując przy okazji ciekawy efekt estetyczny. Obecnie reflektory LED dostępne są w wielu kolejnych modelach marki. Pełne tego typu reflektory zadebiutowały z kolei w Audi R8 w 2008 r. Podobnie jak w przypadku Lexusa, LED-y dostępne są już w wielu modelach spod znaku czterech obręczy. Element ten występuje jako punkt na liście dodatkowego wyposażenia Opla Astry nowej generacji, czyli samochodu kompaktowego klasy popularnej. Wydaje się więc, że ekspansja techniki LED jest nieunikniona.
ll