Trwa ładowanie...
11-04-2011 13:14

Referendum strajkowe w tyskim Fiacie

Referendum strajkowe w tyskim FiacieŹródło: PAP/Andrzej Grygiel
d1rgy5y
d1rgy5y

W tyskiej fabryce Fiata rozpoczęło się referendum, w którym pracownicy zdecydują o przeprowadzeniu w spółce akcji protestacyjno-strajkowych. W zakładzie trwa spór zbiorowy na tle płacowym, związkowcy domagają się kilkusetzłotowych podwyżek.

"W referendum pytamy pracowników, czy popierają nasze postulaty i czy są gotowi na strajk, jeżeli zarząd tych postulatów nie spełni" - powiedziała PAP przewodnicząca "Solidarności" w Fiat Auto Poland Wanda Stróżyk.

"Solidarność" domaga się 500 zł podwyżki dla każdego pracownika oraz zmiany sposobu wyliczania premii efektywnościowej. Kierownictwo spółki proponuje - według związkowców - wzrost wynagrodzeń o 150 zł.

Na ostatnim spotkaniu zarząd zaproponował dodatkowo zwiększenie premii miesięcznej o 3 proc., podniesienie premii efektywnościowej wypłacanej raz w roku o niecałe 490 zł oraz jednorazowy bonus w wysokości 300 zł brutto - podała Stróżyk.

d1rgy5y

"Gdy poinformowaliśmy pracowników, jakie są propozycje zarządu, w fabryce zawrzało. Po przeliczeniu podwyżka proponowana przez dyrekcję to niecałe 5 zł za dzień pracy" - powiedziała przewodnicząca.

Zdaniem "Solidarności", pracodawca utrudnia związkowcom prowadzenie sporu zbiorowego. W najbliższych dniach w prokuraturze ma być złożone doniesienie w tej sprawie. "Zarząd nie chce podpisać protokołu rozbieżności, czym uniemożliwia nam rozpoczęcie mediacji. Nie zostały nam również wydane listy pracowników niezbędne do przeprowadzenia referendum" - dodała Stróżyk.

Przedstawiciele dyrekcji zapewniali, że liczą na porozumienie ze związkami i że rozmowy na temat tzw. pakietu ekonomicznego są prowadzone. W marcu spółka Fiat Auto Poland opublikowała jednak wyniki, zgodnie z którymi po raz pierwszy od lat firma zamknęła 2010 r. stratą netto w wysokości 81,6 mln zł, głównie z powodu bijącego w eksporterów umocnienia złotego. Związkowcy uważają, że nie jest to powód, by nie było podwyżek. Argumentują, że pracownicy realnie zarabiają obecnie mniej niż w ubiegłym roku m.in. dlatego, że nie ma tylu co wcześniej nadgodzin.

Tyska fabryka Fiata należy do największych zakładów włoskiego koncernu. Codziennie z jej linii produkcyjnych zjeżdża ponad 2,3 tys. samochodów. W ubiegłym roku produkcja zmniejszyła się o ok. 12 proc. wobec rekordowego 2009 r. W Tychach wyprodukowano 533 tys. 455 samochodów. W tym roku w zakładzie rusza produkcja kolejnego modelu - nowej lancii ypsilon.

Źródło: PAP

tb/

d1rgy5y
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1rgy5y
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj