Reanult Clio II (od 1998 roku)
Druga generacja Clio debiutowała w 1998 roku i w ciągu ośmiu lat produkcji była trzykrotnie modernizowana. Mimo że od ponad roku na rynku jest Clio III, poprzedni model nadal znajduje się w sprzedaży pod nazwą Clio II Storia.
Renault Clio okazało się wielkim sukcesem firmy i kolejne jego wersje ciągle cieszą się dużą popularnością. Clio II było kontynuacją pierwszej generacji więc można się doszukać w nim wielu podobieństw do poprzednika.
Nadwozie odmiany 3d i 5d praktycznie różniło się tylko liczbą drzwi. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11258/renaultclio1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- |Wersja 3-drzwiowa pełniła rolę auta sportowego, co z najmocniejszym silnikiem 2,0 l/172 KM, montowanym tylko w tej odmianie, nie było trudne. Nadwozie jest zgrabne, a w sportowych wersjach dzięki spoilerom wygląda agresywnie i bardzo dobrze jeździ.
W 2001 roku Clio przeszło znaczną modernizację. Zupełnie innego wyglądu nabrał przód, pojawiły się zmienione reflektory, atrapa, zderzaki. Również wnętrze zyskało na wyglądzie - zmieniono deskę rozdzielczą, kierownicę i konsolę środkową, zastosowano lepsze materiały tapicerskie. Modernizacja korzystnie wpłynęła także na jakość, zwłaszcza we wnętrzu.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11259/renaultclio2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | W 2004 roku Clio II poddano kolejnej modernizacji, ale wprowadzone zmiany były tylko kosmetyczne.
Wnętrze zapewnia wystarczającą ilość miejsca jedynie dla pasażerów na przednich siedzeniach. Z tyłu jest go znacznie mniej, a gdy z przodu podróżują wysokie osoby, jest już ciasno. Również bagażnik do dużych nie należy. 255 l to niewiele, a w podstawowych wersjach nawet oparcie kanapy nie było dzielone.
Imponująca, jak na auto miejskie, przedstawia się za to lista wyposażenia dodatkowego. Można było zamówić ksenony, automatyczną klimatyzację, a nawet ESP.
Silniki
Gama silników była imponująca. W pierwszych latach produkcji dostępne były jednostki 1.2/ 60 KM, 1.2 16V/ 75 KM, 1.4/ 75 KM, 1.4 16V/ 98 KM, 1.6/ 90KM, 1.6 16V/ 110 KM. Pod koniec 1999 roku pojawiła się wersja sportowa z silnikiem 2.0 / 172. Od 2004 moc tego silnika wzrosła o 10 KM. W ofercie był także diesel 1.9/ 65 KM, a na początku 2000 roku debiutowała jednostka 1.9 dTi/ 80 KM.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11259/renaultclio3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Podczas pierwszej modernizacji w 2001 roku zniknął silnik 1,4 l i diesel 1,9 l. W to miejsce pojawiła się nowoczesna jednostka wysokoprężna 1.5 dCi w dwóch wersjach mocy 65 i 80 KM.
Przy okazji kolejnej modernizacji pojawiła się 100-konna wersja tego diesla. Od 2005 roku dostępne było Clio z fabryczną instalacją LPG montowaną do najsłabszego silnika. Obecnie oferta silnikowa Clio II jest bardzo uboga i mocniejsze silniki są dostępne tylko w Clio III.
W ofercie znalazła się również wyczynowa wersja Clio, która jednak oprócz nazwy niewiele miała wspólnego z tym autem. Model Clio Renault Sport Trophy posiadał silnik V6 umieszczony centralnie i napęd na tylne koła. Moc silnika wynosiła 285 KM, więc wówczas było to jedyne produkowane seryjnie auto miejskie z silnikiem V6.
Zawieszenie
Zawieszenie Clio jest typowe dla tego segmentu. Z przodu kolumny McPherson, natomiast z tyłu belka skrętna i sprężyny śrubowe. Sztywność zawieszenia dobrana jest do mocy silnika. Podstawowe wersje są komfortowe, a im mocniejszy silnik tym większa sztywność zawieszenia.
Eksploatacja
Clio II jest nieco kapryśnym autem, nękają go różne usterki, ale na szczęście nie rujnują domowego budżetu. Wbrew obiegowym opiniom układ elektryczny nie sprawia wielkich problemów.| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11259/renaultclio5-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Zdarzają się jedynie awarie cewek zapłonowych w silnikach 16-zaworowych, ale tylko firmy Sagem. Z cewkami innych producentów nie ma problemów.
Systematycznie trzeba czyścić hamulce przednie, gdyż klocki bardzo szybko zapiekają się w zaciskach. Nagminnie i to w większości samochodów pojawiają się wycieki oleju z silnika i skrzyni. Wymianę paska rozrządu producent zaleca co 120 tys. km, ale serwis radzi zrobić wymianę co 80 tys. km, a maksimum co 100 tys.
W przednim zawieszeniu po około 50 - 60 tys. km do wymiany kwalifikują się drążki kierownicze oraz sworznie wahaczy.
Często uszkodzeniu ulegają uszczelki przedniej szyby, zwłaszcza po wizycie w myjni automatycznej. Natomiast w tylnym zawieszeniu kłopoty sprawiają pękające sprężyny.
Clio II jest dobrze zabezpieczone przed korozją, a jeśli na nadwoziu są jej ślady, świadczy to o powypadkowej historii auta.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11259/renaultclio4-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Wady
- Mały bagażnik
- Mało miejsca na tylnej kanapie
- Wycieki oleju z silnika i skrzyni
Zalety
- Duża liczba wersji wyposażeniowych
- Dobre wyciszenie wnętrza
- Duży wybór silników
- Komfortowe zawieszenie
Ważniejsze daty
1998 - premiera Clio II
1998 październik - prezentacja Clio Renault Sport Trophy V6 3.0 285 KM
1999 - prezentacja Clio Renault Sport 2.0 172 KM
2001 - face lifting i nowe jednostki napędowe
2003 - nowa wersja Clio V6 255 KM
2004 - niewielki face lifting
2005 - premiera Clio III
Silnik | 1.2 | 1.2 16V | 1.4 16V | 1.6 16V | 2.0 16V | 1.5 dCi | 1.5 dCi |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa (cm3) | 1149 | 1149 | 1390 | 1598 | 1998 | 1461 | 1461 |
Moc (KM/obr.) | 60/5250 | 75/5500 | 98/6000 | 110/5750 | 182/6500 | 65/4000 | 80/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr.) | 93/2500 | 105/3500 | 127/3750 | 148/3750 | 200/5250 | 160/2000 | 185/2000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 15 | 13 | 10,5 | 9,6 | 7,1 | 15 | 12,2 |
Prędkość max (km/h) | 158 | 170 | 185 | 193 | 222 | 162 | 175 |
Zużycie paliwa (śr) | 6 | 5,9 | 6,7 | 7 | 8,1 | 4,3 | 4,2 |
długość (mm) | 3812 |
---|---|
szerokość (mm) | 1639 |
wysokość (mm) | 1417 |
rozstaw osi (mm) | 2485 |
bagażnik (l) | 255 |
pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 |
masa własna (kg) | 935-1060 |
Wersja | Rok produkcji | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | |
1.2 | 10,3 | 10,9 | 11,4 | 12,2 | 14,8 | 16,1 | 18,5 | 21,2 |
1.2 16V | 16,3 | 17,6 | 19,1 | 21,6 | ||||
1.4 16V | 13,6 | 17,7 | 18,8 | 20,6 | 22,4 | |||
1.6 16V | 10,2 | 11 | 12,1 | 13,6 | 24,8 | |||
2.0 16V | 21,4 | 27,4 | 29,2 | 32 | 38,6 | 44,2 | ||
1.9D | 13,5 | 14,5 | ||||||
1.5 dCi 65 KM | 19,1 | 20,3 | 22,3 | 25,4 | 29,1 | |||
1.5 dCi 80 KM | 20,4 | 21,7 | 23,6 | 27,5 | 31,5 | |||
*ceny wg Eurotax |
Filtr oleju | 23 |
---|---|
Filtr powietrza | 48 |
Filtr paliwa | 39 |
Klocki/tarcza hamulcowa | 94/166 |
Sworzeń wahacza | 35 |
Reflektor | 533 |
Sprzęgło (kpl) | 500 |
Autor: Grzegorz Burda