Raport na temat niezawodności samochodów - sierpień 1999
RAPORT NA TEMAT NIEZAWODNOŚCI SAMOCHODÓW, sierpień 1999, Fiat Auto Poland; Quattroruite nr 524
Dobre i złe - Mamy teraz świadków
Dowodem na to, że czasy się zmieniły, jest fakt, że nasza inicjatywa odniosła natychmiastowy sukces. Wyprzedziliśmy epokę (mimo, że nic nie wymyśliliśmy:
wystarczyło tylko wziąć przykład z tego, co już funkcjonuje w krajach anglosaskich). W taki oto sposób, dwa lata później, została rozpoczęta, w obrębie grupy Fiata, realizacja programu "Jakości totalnej". "Jakość" znalazła się w świetle reflektorów mass-mediów.
W sposób najbardziej ogólny można stwierdzić, że koniec lat osiemdziesiątych był, w skali światowej, okresem, w którym ogromna uwaga skierowana była na fenomen japońskiego przemysłu samochodowego. Przemysłu, który zaskakiwał właśnie zdolnością pogodzenia niezawodności z jakością wyrobu [...]
Bardziej lub mniej zadowoleni
Oto klasyfikacja pod względem niezawodności, dotycząca samochodów sprzedanych w okresie od 95 roku do chwili obecnej, opracowana na podstawie informacji zebranych z kwestionariuszy "Raport Quattroruote". Orientacyjnie, zadowolenie użytkowników z poszczególnych modeli (dotyczy wszystkich typów silnika: benzynowe i diesel) układa się w trzech dużych przedziałach: duże - wskaźnik niezawodności powyżej 250, średnie - wskaźnik niezawodności w przedziale 100- 250; mole - poniżej 100.
Najbardziej niezawodne samochody
Poniżej prezentujemy klasyfikacja marek samochodów uznawanych za najbardziej niezawodne. Dane dotyczą oceny wyrażonej przez samych właścicieli samochodów, a zatem są poparte bezpośrednim doświadczeniem w użytkowaniu samochodów. Poniżej w sposób ogólny pokazujemy, które marki lepiej lub gorzej spełniają globalne oczekiwania użytkowników.
Powszechne uznanie dla samochodów niemieckich
Od zawsze wyniki konkursu "Ulubione samochody" stanowią cenne źródło obserwacji. Wynika to z dwóch przyczyn: zakres oraz różnorodność opisywanych aspektów. Osiemdziesiąt tysięcy kwestionariuszy to dużo i obejmują one statystycznie prawie całość zagadnień dotyczących całej populacji kierowców samochodów. Oprócz przedstawienia preferencji na temat samochodów. Czytelnicy zostali poproszeni o wyrażanie opinii na temat trzynastu producentów samochodów. Na podstawie kwestionariuszy można stwierdzić, jaki wizerunek stworzyły poszczególne marki samochodowe w oczach opinii publicznej; analizując tylko odpowiedzi właścicieli samochodów, można sprawdzić jak się mają deklaracje Producentów co do spełniania oczekiwań przez ich samochody do zadowolenia klientów, którzy dokonali zakupu tych samochodów. W naszym kraju najbardziej zadowoleni klienci (patrz tabela poniżej) to właściciele samochodów niemieckich z Audi i BMW na czele. Bardzo zadowoleni są także posiadacze marek Toyota, Subaru i Mitsubishi, co oznacza, że
przemysł japoński w dalszym ciągu odnosi sukcesy. Dopiero na szóstym miejscu uplasował się Mercedes: można to wytłumaczyć wielkimi oczekiwaniami ze strony osób kupujących samochód na tym poziomie, oczekiwaniami, które wykraczają wręcz poza pojęcie niezawodności, w której to kategorii Mercedes jest na pierwszym miejscu. Jeśli przeanalizujemy poszczególne punkty kwestionariusza i wybierzemy te, które dotyczą niezawodności (górny wykres) i porównamy z werdyktem "Raportu Quattroruote" zauważamy, że przewaga niemiecka się potwierdza. Na szczycie Mercedes: 94,6% posiadaczy tej marki uważa ją za niezawodną, na kolejnych miejscach znalazły się BMW, Audi i Toyota. Natomiast jeśli chodzi o jakość usług serwisowych (wykres na następnej stronie po prawej stronie), to da się zauważyć ciekawe zjawisko: o ile miejsc przesuwa się Fiat. Ewidentnie firma turyńska, dzięki kapilarnej sieci stacji obsługi, potrafi szybko reagować na problemy użytkowników. Również i w tej kategorii przodują samochody niemieckie: najbardziej
zadowoleni są klienci marki Mercedes, tuż za Mercedesem znalazły się BMW, Audi i Volkswagen.
Klienci najbardziej zadowoleni
- Audi 55,1%
- BMW 50,4%
- Toyota 48,8%
- Subaru 48,4%
- Mitsubishi 46,9%
- Mercedes 45,0% i ci mniej zadowoleni
- Lancia 32,1%
- Fiat 30,9%
- Seat 30,3%
- Skoda 26,8%
- Citroen 24,5%
- Rover 24,1%
Najlepsza obsługa serwisowa
Na podstawie opinii zawartych w formularzu została sporządzona również klasyfikacja w zakresie skuteczności stacji obsługi poszczególnych producentów samochodów. Również te dane pochodzą od właścicieli samochodów danych marek.
Ulubione samochody włoskie i zagraniczne
Na zjeździe, poświęconym "formule l" zatytułowanym "Na wyścigi do samochodu 2000 roku", zorganizowanym przez magazyn "Quattroruote" w Mediolanie, odbyła się uroczystość wręczenia nagród zwycięzcom w konkursie "Ulubione samochody w 1999 roku". Również w tym roku wzięło udział w konkursie wielu czytelników. Poniższa fotografia przedstawia uroczystość wręczenia nagród: od lewej Johann Wohrter, dyrektor generalny Autogerma, nagrodzonej za Volkswagen "Golf, który zwyciężył w kategorii samochodów "średnio-małych"; Loris Casadei, dyrektor generalny Porsche Włochy, nagrodzony za "911 Carrera" - ulubiony samochód w kategorii "samochodów sportowych zagranicznych"; Paolo Marinsek, dyrektor generalny Ferrari, którego modele "550 Maranello" i "F355 Spider" zdobyły pierwsze miejsca, odpowiednio w kategoriach "samochodów sportowych" i "kabrioletów".
Roberto Testore, dyrektor generalny Fiat Auto, który otrzymał wyróżnienie za Alfę Romeo "166" - najwyżej punktowaną w kategorii samochodów "średnio-dużych".
Giovanni Mazzocchi Bordone, wydawca "Quattroruote"; Jochen Prange, prezes Mercedes-Benz Włochy, nagrodzony w klasie "S" za najlepszy okręt flagowy, najlepszy samochód terenowy i "SLK", najlepszy kabriolet zagraniczny; An Soo Choi, prezes Daewoo Motor Włochy, który odebrał trofeum za "Matiza", ulubiony samochód miejski. W drugim rzędzie, od lewej: Christian Geraud, dyrektor generalny Peugeot Włochy, nagrodzony za "206", zwycięzcę w kategorii samochodów "małych", Stefano Lacoponi, dyrektor techniczny Fiat Auto, który otrzymał nagrodę za "Alfę 156", najwyżej notowaną w kategorii samochodów "średnich", Mauro Coppini, dyrektor "Quattroruote", Galdino Colombo, dyrektor generalny Chrysler Włochy, który odebrał nagrodę za model "Yoyager" jako najlepszy samochód jednobryłowy i Gianni Oliosi, dyrektor Relacji zewnętrznych BMW Włochy, nagrodzony za "serię 3" i "serię 5", zwycięzców odpowiednio w kategorii "średnich" i "średnio-dużych samochodów zagranicznych".