Trwa ładowanie...
30-03-2011 16:57

Ranking: Najwięksi dealerzy w Polsce

Ranking: Najwięksi dealerzy w PolsceŹródło: zdjęcie producenta
d45hmi9
d45hmi9

30 marca ogłoszono po raz czwarty listę TOP50 największych polskich grup dealerskich i dealerów samochodów. Lista została przygotowana przez firmę doradczą DCG Dealer Consulting oraz Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar. Listy takie są publikowane corocznie na wszystkich rozwiniętych rynkach dealerskich świata m.in. w USA, w Wielkiej Brytanii, Niemczech, we Włoszech czy Holandii.

(fot. PAP/Grzegorz Michałowski)
Źródło: (fot. PAP/Grzegorz Michałowski)

Na podstawie list TOP 50 obliczany jest przede wszystkim wskaźnik konsolidacji rynku, czyli procentowa wielkość sprzedaży 50 największych firm w stosunku do całego rynku. W Polsce rok 2010 był drugim rokiem z rzędu, kiedy wskaźnik ten miał znaczący przyrost. Po gwałtownym skoku w roku 2009, kiedy wzrósł on aż o 2,65 punktu procentowego (z 31,43% do 34,08%), rok 2010 przyniósł dalsze przyspieszenie zjawiska. W ubiegłym roku udział pierwszych 50 firm w całej sprzedaży samochodów na polskim rynku zwiększył się o kolejne 2,69 punktu procentowego i wynosi obecnie aż 36,77%. Jest to jeden z najwyższych wskaźników konsolidacji na europejskich rynkach dealerskich. Co ciekawe zjawisko dynamicznej konsolidacji, jakiego jesteśmy aktualnie świadkami na polskim rynku, jest zdecydowanie odrębne od tego co dzieje się w innych krajach Europy, np. w Wielkiej Brytanii czy Niemczech, gdzie wskaźnik ten uległ w
ostatnim roku niewielkiemu obniżeniu.

Powodem tak szybkiej konsolidacji polskiego rynku, jest dalsze pogłębianie się zjawisk występujących na nim od pewnego czasu. Najważniejszym z nich jest ponadprzeciętna aktywność największych firm dealerskich w otwieraniu nowych placówek i pozyskiwaniu nowych marek do swojego spektrum handlowego, a także zdecydowanie wyższa sprawność organizacyjna pozwalająca osiągać największym firmom większe przyrosty sprzedaży niż rynkowa przeciętna. Po ogromnym skoku wskaźnika konsolidacji w 2009 roku, większość analityków spodziewała się pewnego przyhamowania tego zjawiska, zwłaszcza, że w roku 2010 znacznie osłabło zjawisko reeksportu, które wydawało się znaczącym powodem wzrostów sprzedaży wielu firm na liście TOP50 rok wcześniej.

(fot. PAP/Jacek Bednarczyk)
Źródło: (fot. PAP/Jacek Bednarczyk)

Jednak okazało się, że reeksport w poprzednim wzroście wskaźnika konsolidacji był nieco przesadzony. Nic także nie wskazuje dziś na to, że trend wzrostowy wskaźnika miałby ulec osłabieniu w tym roku, zwłaszcza w kontekście faktu, że polski rynek powoli wkracza w drugą fazę konsolidacji, w której przejęcia będą dokonywać się w kręgu największych polskich dealerów. Przykładem tego zjawiska jest zrealizowana w styczniu tego roku transakcja przejęcia przez Grupę Krotoski – Cichy (3 miejsce na liście) firmy Euro Centrum Tadeusz (57 miejsce na liście 2009), a na już mówi się o przygotowywanych kolejnych transakcjach tej skali.

d45hmi9

Jak już wspomniano, kolejny rok z rzędu najwięksi dealerzy rośli zdecydowanie szybciej niż cały rynek. Nie było to aż tak spektakularne jak w roku 2009, kiedy TOP50 miał aż 7,29 procenta wzrostu sprzedaży, w sytuacji, gdy cały rynek miał 2,16 procenta spadku, ale i teraz wzrost największych dealerów (+7,43%) był ponad dwukrotnie wyższy niż wzrost całego rynku (+3,22 %).

Pomimo ciągle rozwijającego się zjawiska wielomarkowości na polskim rynku dealerskim, analiza listy TOP50 2010 nie daje podstaw do jakichś spektakularnych wniosków w tym zakresie. Wskaźnik firm wielokoncernowych wśród firm z najnowszego TOP50 uległ nawet niewielkiemu obniżeniu z 76 do 74 procent, ale w pierwszej dziesiątce, tak jak w roku ubiegłym, nie ma żadnego dealera jednokoncernowego i można chyba z dużą pewnością wyrokować, że nigdy już nie będzie. Wśród 6 firm, które po raz pierwszy znalazły się na liście jest idealna równowaga w tym względzie: 3 firmy to dealerstwa wielokoncernowe i 3 jednokoncernowe (2 Fordy i VW). Z kolei firmy, które wypadły poza pierwszą pięćdziesiątkę, zdecydowanie potwierdzają tezę o wielkiej roli wielomarkowości w sukcesie rynkowym. Bowiem aż 75% z nich to były firmy jednokoncernowe.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Na liście nastąpiło 9 zmian, o trzy mniej niż w roku 2009. O ile przy poprzedniej liście powody spadków (jednokoncernowość) jak i awansów (wielomarkowość, dystrybucja marek koreańskich) były dość jednoznaczne, o tyle w tym roku powody tego są zdecydowanie bardziej zindywidualizowane i trudno uogólnić przyczyny tych zmian.

d45hmi9

Spośród dealerów, którzy znaleźli się na liście TOP50, aż 32 miało wyższy wzrost sprzedaży niż średnia dla całego rynku. Najwyższy zanotowany wzrost to imponujące 140,0% warszawskiego dealera Toyota Bielany. Wynik ten umniejsza nieco fakt, że wynika on głównie z jednej wielkiej transakcji flotowej przeprowadzonej przez tą firmę w roku 2010. Z drugiej strony wśród dealerów z listy nie było w tym roku spektakularnych spadków. Najwyższy wyniósł 19,8 % i zanotowała go grupa Inter Welm, śląski dealer Skody i VW. Podobnie jak na poprzednich listach zdecydowaną większość stanowią i w tym roku firmy posiadające swoje główne siedziby w dużych aglomeracjach. Ciekawostką jest jednak to, że na tegorocznej liście większą rolę zaczęli odgrywać dealerzy, których główne siedziby znajdują się w stosunkowo niewielkich miastach. Do pierwszej dziesiątki wdarła się firma Carsed z Siedlec (Skoda, VW), ogromy awans z 50 na 24 miejsce zanotowała firma Budmat Auto z Płocka (Ford, Peugeot, Nissan, Citroen) a do pięćdziesiątki po raz
pierwszy awansowała grupa Autorud/Polserwis ze Stalowej Woli (VW, Citroen, Renault).

(fot. PAP/EPA)
Źródło: (fot. PAP/EPA)

Patrząc na pierwszą dziesiątkę listy, warto zwrócić uwagę na bardzo duże wzrosty sprzedaży większości firm, które się w niej znalazły, sięgające nawet ponad 60 procent rok do roku. Ciągle niepodważalna pozycja dealera polskiego rynku pozostaje przy Polskiej Grupie Dealerów, która nieprzerwanie od kilku lat notuje ciągłe wzrosty sprzedaży. W roku 2010 wzrost ten wyniósł 17,0 % i co ciekawe, po raz pierwszy w czteroletniej historii polskiej listy TOP50, wynik sprzedaży PGD - 12 334 sztuki aut był ponad dwukrotnie wyższy niż wynik drugiej na liście grupy Carservis S.A. Kolejne firmy na liście zanotowały mniej spektakularne wyniki. Carservis miał aż 16,1% straty w sprzedaży w stosunku do wyniku 2009 i sprzedał „tylko” 5813 sztuk samochodów. Także trzecia na poprzedniej liście poznańska Grupa BEMO „złapała” pewną zadyszkę (-2,5% w stosunku do roku 2009), co nie powinno szczególnie dziwić, bo przez ostatnie 3 lata
grupa ta rok w rok notowała imponujące, 30-40 procentowe wzrosty.

d45hmi9

Ten słabszy wynik (5303 sztuk) spowodował, że grupa Bemo straciła trzecie miejsce na liście na rzecz innej poznańskiej grupy dealerskiej Krotoski-Cichy, która w roku 2010 sprzedała 5514 sztuk samochodów (9,1% wzrostu). Zresztą wszystko wskazuje na to, że w przyszłym roku grupa Krotoski-Cichy może poważnie aspirować do drugiego miejsca na liście. W pierwszych miesiącach tego roku przeprowadziła dwa spore przejęcia, wspomnianego już największego dealera Pomorza Zachodniego firmy Euro Centrum Tadeusz (VW, Skoda) i poznańskiego dealera Niedbała (Opel, Chevrolet).

Te nowe nabytki mogą spowodować, że wynik poznańskiej grupy na kolejnej liście może przekroczyć 7 tysięcy sprzedanych samochodów. Wśród dealerów pierwszej dziesiątki najwyższy wzrost sprzedaży uzyskała firma Carsed dealer Skody i VW, z główną siedzibą w Siedlcach, która ze znakomitym wynikiem (+ 51,2%) awansowała na 8 miejsce z 16 w roku 2009. Poza tym spektakularnym awansem czołówka listy TOP50 pozostała nadzwyczaj stabilna. Po raz kolejny zwiększył się udział TOP 10 w sprzedaży całego rynku. W roku 2008 udział 10 największych dealerów w sprzedaży całego rynku wynosił 12,23%, rok później było to 14,14%, a w roku 2010 wskaźnik ten wzrósł do 14,55%. Potwierdza to postawioną już tezę, że główną rolę w procesach konsolidacyjnych, które tak dynamicznie przebiegają w Polsce, odgrywa właśnie kilkunastu największych polskich dealerów.

(fot. PAP)
Źródło: (fot. PAP)

Bardzo ciekawe zjawisko można zauważyć w roku 2010, analizując sprzedaż salonów producenckich. Po fatalnym roku 2009, kiedy wszystkie tego typu salony wygenerowały spadki sprzedaży od 4 do 18 procent i zanotowały spadki na liście, rok 2010 był dla większości z nich bardzo dobry. Wśród salonów koncernowych największy wzrost, aż 97,1% zanotował Citroen Warszawa, który w swoich salonach sprzedał 2412 samochodów. Nie mniej imponujący wzrost miała firma Renault Retail Group z wynikiem +73,9%. Wyniki te potwierdziły postawioną w analizie ubiegłorocznej listy tezę - „Jeśli przyjąć (…), że dla wyników na liście TOP50 2009 ważne znaczenie miał reeksport, w którym salony producenckie nie uczestniczyły, to w roku 2010 możemy być świadkiem sytuacji odwrotnej.”

d45hmi9

Podsumowując wyniki listy TOP50 2010 należy zwrócić przede wszystkim uwagę, że pogłębiające się zjawisko konsolidacji rynku powodowane jest w równym stopniu fuzjami i przejęciami, jak i zdecydowanie ponadprzeciętnymi wzrostami sprzedaży osiąganymi przez największych dealerów. Sprzedaż 50. pierwszych dealerów na rynku, który liczy ponad 1000 firm, zaczyna się zbliżać do 40 procent całości rynku i jeśli wkrótce nie nastąpią jakieś nieoczekiwane zjawiska, a zwłaszcza gwałtowny wzrost sprzedaży na rynku, może ona osiągnąć ten poziom za 2-3 lata. Zwłaszcza, w dodatkowym kontekście wspomnianego wyżej rozpoczynania się drugiej fazy konsolidacji polskiego rynku dealerskiego. Dodatkowo należy stwierdzić, że pomimo tego, że rok 2010 nie był jakimś spektakularnym rokiem w rozwoju wielomarkowości, to także nie ma najmniejszych wątpliwości, że zjawisko to jest niemożliwe do odwrócenia, nawet przy zmieniających się w roku 2013 warunkach prawnych.

Pierwsza dwudziestka rankingu:

Firma: Sprzedaż: Marki: Zmiana:
1 Polska Grupa Dealerów sp. z o.o. 12334 Ford, Nissan, Suzuki, Fiat, Mitsubishi, SEAT, Hyundai, Infiniti +17,0%
2 Carservis S.A. 5813 Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Hyundai, KIA, Opel, Chevrolet -16,1%
3 Grupa Krotoski - Cichy 5514 VW, Audi, Skoda +9,1%
4 Grupa BEMO Motors 5303 Ford, Volvo, Suzuki, Mitsubishi, Hyundai, Mercedes, Mazda -2,5%
5 KPI Retail sp. z o.o. 5238 VW, Audi, Porsche, Skoda, Bentley +13,4%
6 Grupa MAGRO 4300 VW, Audi, Skoda, Suzuki -9,9%
7 Pol - Mot Auto sp. z o.o. 3960 Skoda, Fiat, Opel +8,0%
8 Carsed s.j. 3958 Skoda, VW +51,2%
9 Sobiesław Zasada S.A. 3906 Mercedes, Chrysler, Jeep, Dodge, VW, Audi, Subaru +3,1%
10 Inter Auto Wiesław Siwek 3900 Skoda, Opel, Chevrolet, Fiat, KIA +27,4%
11 Grupa PTH (Polmozbyt Toruń Holding) 3820 Citroen, Peugeot, Fiat, Mazda +38,9%
12 Auto Gazda Ganinex Gazda Group 3600 Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Skoda, Mazda, Citroen -8,4%
13 Auto Boss sp. z o.o. 3216 Ford, Volvo +13,9%
14 Grupa Auto Wimar 3053 Skoda +10,4%
15 Summit Motors 2919 Ford, Honda -8,6%
16 CMP Holding 2815 Skoda, Peugeot, Honda, Fiat, Alfa Romeo, Lancia, TATA +4,2%
17 P.M. POL CAR sp. z. o.o. 2809 Fiat, Alfa Romeo, Lancia +7,3%
18 Aleksander Plichta 2547 VW, Skoda, Mitsubishi, Chrysler, Jeep, Dodge, Fiat +38,9%
19 Auto Żoliborz sp. z o.o. 2467 Opel, Chevrolet -0,4%
20 Toyota Bielany 2438 Toyota +140,0%

sj/mw/mw

d45hmi9
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d45hmi9
Więcej tematów