Trwa ładowanie...
wiadomości
15-09-2006 15:27

Rakieta z Niemiec - Yes Roadster 3.2 Turbo

Rakieta z Niemiec - Yes Roadster 3.2 Turbo
d4n3waw
d4n3waw

|

|
| --- |
Niemal każdy z niemieckich koncernów samochodowych ma własny supersamochód. Niezwykle szybkie maszyny wypatrzymy w katalogach Porsche, Mercedesa, BMW, Audi, Wiesmanna oraz wielu innych wytwórców. Wszystkie łączy jednak wspólna cecha - wyjątkowo wysoka cena, sprawiająca, że pozostają poza zasięgiem statystycznego kierowcy. Czy oznacza to, że osoby o mniej zasobnych portfelach są skazane na nudne, powolne samochody?

Z odpowiedzią przychodzi spółka Funke & Will AG, która w położonym niedaleko Drezna hangarze lotniczym o powierzchni 3500 metrów przygotowuje niecodzienne bolidy. W przeciwieństwie do wielu innych pojazdów, Yes Roadstery są składane ręcznie. Każdy z nich przygotowuje grupa 6 mechaników, składająca później podpisy na specjalnej tabliczce, umieszczanej wewnątrz auta. Ręczne przygotowywanie samochodów umożliwia wyposażanie ich zgodnie z życzeniami klienta. Stąd też na liście wyposażenia dodatkowego można znaleźć sportowe zawieszenie, układ wydechowy, zmodyfikowany mechanizm różnicowy oraz wiele części, które w przypadku innych samochodów można wymienić tylko na własną rękę.

d4n3waw

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9520/yes-roadster-32-turbo-01.jpeg',550,366) ) |
| --- | Nieco zaskakująca może być informacja dotycząca mocy samochodu, wynoszącej "zaledwie" 355 KM. W porównaniu do Carrery GT to skromna wartość. Moment obrotowy to równe 485 Nm. Sporo, jednak inżynierowie Mercedesa przełamali już granicę 1000 Nm w pojeździe osobowym... Czy Yes zasługuje zatem na miano supersamochodu? Bez wątpienia tak! Lektura parametrów jednostek napędowych budzi wątpliwości, czy mały roadster będzie w stanie dotrzymać kroku renomowanym konkurentom. Jednak czas rozpędzania do "setki", wynoszący jedynie 3.9 sekundy wyraźnie pokazuje, że niewielka firma była w stanie przygotować groźnego rywala dla utytułowanych maszyn. Najbardziej wybrednych może rozczarować jedynie prędkość maksymalna Yes Roadstera, wynosząca 281 km/h. Przy jej uzyskiwaniu liczy się moc rozwijana przez silnik, więc Yes nie ma szans, aby rywalizować z Carrerą GT.

WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII

d4n3waw

Kluczem do sukcesu Yes Roadstera 3.2 Turbo okazała się znikoma masa własna, wynosząca zaledwie 930 kg. Dzięki temu, udało się uzyskać stosunek mocy do masy, wynoszący 2.62 kg/KM. Warto wspomnieć, że w popularnych modelach samochodów jeden koń mechaniczny musi sobie poradzić z około 10 kg... Tak duży nadmiar mocy sprawia, że liczący 3,8 metra roadster w każdej sytuacji dysponuje nadmiarem mocy.

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9520/yes-roadster-32-turbo-02.jpeg',550,371) ) |
| --- | Redukcję masy uzyskano dzięki oparciu karoserii o ramę wykonaną z aluminiowych rur. Odpowiednia sztywność konstrukcji zapewnia bezpieczeństwo w przypadku kolizji oraz dobre właściwości jezdne. Aby czuć się w pełni bezpiecznie, nabywca może zdecydować się na dwie, opcjonalne poduszki powietrzne. Oszczędności masy nie starano się szukać we wnętrzu pojazdu. Trafia tam skórzano-chromowe wykończenie, nawigacja satelitarna, a nawet trójdrożny system audio. Uwagę kierowcy o sportowych aspiracjach przykuje na pewno gruba kierownica o niewielkiej średnicy oraz dźwignia zmiany biegów o krótkich skokach podczas wybierania każdego z sześciu przełożeń. Producent nie zapomniał oczywiście o kubełkowych fotelach, ponieważ przeciążenia uzyskiwane podczas pokonywania zakrętów mogą osiągać duże wartości.

d4n3waw

WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII

Yes Roadster przemyka przez kolejne zakręty jak przyklejony do nawierzchni za sprawą wielowahaczowego zawieszenia, wzorowanego na znanym ze sportów motorowych. Podobny rodowód mają regulowane sprężyny oraz amortyzatory, będące seryjnym wyposażeniem. Jeżeli dla kogoś okażą się nie dość dobre, firma oferuje montaż wyczynowego zawieszenia. Inwestycja może przydać się podczas pokonywania górskich serpentyn. Do wypadów na takie trasy skłania układ kierowniczy o bezpośrednim przełożeniu, umożliwiający pokonywanie ciasnych zakrętów bez odrywania rąk od kierownicy.

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9520/yes-roadster-32-turbo-04.jpeg',550,366) ) |
| --- | Dobrą trakcję zapewniają 18-calowe alufelgi obute w opony o wymiarach 215/40 z przodu oraz 245/40 z tyłu. Za nimi znajdują się duże, wentylowane tarcze hamulcowe i 4-tłoczkowe zaciski. Standardowym wyposażeniem jest wyścigowy ABS, pozwalający hamować z większą siłą w porównaniu do zwykłego układu ABS.

d4n3waw

Za dopłatą można otrzymać układ wydechowy o wyścigowych korzeniach. Niestety intensywny, basowy dźwięk, jaki zapewnia nie pozwolił na uzyskanie drogowej homologacji. Seryjny wydech jest mniej donośny, dzięki czemu spełnił amerykańskie i europejskie normy emisji. Mimo że Yes Roadster to sportowy samochód nie ma problemów z toksycznością spalin - mieści się w wyśrubowanej normie Euro 4.

Jak przystało na sportową maszynę, Yes Roadster odznacza się agresywną, a zarazem niebanalną linią karoserii. Producent starał się do maksimum wykorzystać 3.8 metra długości. Dlatego koła powędrowały niemal w narożniki nadwozia. Tylko taki układ umożliwiał uzyskanie pewnych właściwości jezdnych. Rozwiązanie sprawiło, że zwisy stały się bardzo krótkie, sprawiając, że samochód przypomina nieco gokarta o ponadprzeciętnych możliwościach. Aby wersja 3.2 Turbo była możliwie bezpieczna, otrzymała spojler montowany nad tylną klapą.

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9520/yes-roadster-32-turbo-05.jpeg',550,366) ) |
| --- | Niewątpliwą zaletą niewielkiego, niemieckiego roadstera są koszty. Cena samochodu rozpoczyna się od 72.000 euro. Sporo, jak na auto liczące 3.8 metra, jednak bardzo niewiele, jak na fabrycznie nowy samochód z gwarancją, mogący rozpędzić się do setki w mniej niż 4 sekundy. Co ważne, późniejsza eksploatacja Yes Roadstera jest nieporównywalnie tańsza niż jazda Porsche lub Mercedesem. Wystarczy wspomnieć, że średnie zużycie 98-oktanowego paliwa wynosi zaledwie... 9.3 l/100 km! Czy jest to możliwe w przypadku tak szybkiego samochodu? Niewielka masa i duża moc silnika sprawiają, że nawet do dynamicznej jazdy nie trzeba dociskać pedału do oporu, co ma wymierne przełożenie na zużycie paliwa.

d4n3waw

WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII

Drobne auto zdolne dotrzymać kroku potężnym supersamochodom jest dużym wyzwaniem dla kierowcy. Niewielka masa, mały rozstaw osi, centralnie umieszczony silnik oraz tylny napęd sprawiają, że delikatny uślizg napędzanej osi może okazać się po chwili niemożliwy do skontrowania. Dla wielu osób właśnie niepokorność niewielkiego bolidu - sprawiająca, że za kierownicą trzeba być maksymalnie skoncentrowanym - okaże sie magnesem. Producent twierdzi, że Yes Roadster w wersji 3.2 Turbo jest balansowaniem miedzy dominacją, a byciem zdominowanym... Czyż można krócej podsumować możliwości niewielkiego roadstera...

Łukasz Szewczyk

d4n3waw
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4n3waw
Więcej tematów