Rajd Polski: kierowcy zapoznają się z trasą
Przez cały wtorek zawodnicy przygotowujący się do startu w Rajdzie Polski, eliminacji mistrzostw świata WRC, zapoznawali się z trasami odcinków specjalnych. Regulamin przewiduje, że kierowcy i piloci mają na to dwa dni, a podczas przejazdów nie mogą korzystać z rajdowych aut, a także muszą stosować się do przepisów ruchu drogowego.
Zapoznawcze przejazdy odbywać się będą także w środę, a szczególnie dużo pracy mają w tych dniach piloci, którzy muszą wykonać dokładne opisy trasy, wykorzystywane później w czasie samych zawodów. W środę będzie także możliwość próbnych przejazdów rajdowymi autami na specjalnie wyznaczonym odcinku testowym. Podczas tej próby mierzone są czasy przejazdów, a dla załóg i ekip serwisowych jest to okazja do dokonania ewentualnych korekt w ustawieniach zawieszenia i silnika.
"Przedpołudniowe zapoznanie z trasą odbywało się przy pięknej, słonecznej pogodzie - powiedział PAP rzecznik rajdu Andrzej Borowczyk. - Na miejscu są już nie tylko wszystkie ekipy, ale i oficjale z Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA). Pierwsze wrażenia gości są znakomite - rzadko zdarza się bowiem, że cała baza rajdu, park serwisowy i tak zwany superoes są dosłownie w obrębie kilkuset metrów. Duże wrażenie robi szczególnie właśnie ten odcinek specjalny w pobliżu parku serwisowego, z równoległą trasą dla dwóch aut, mostkiem i tunelem gdzie krzyżują się trasy. Wokół przygotowano trybuny z nowymi krzesełkami dla kilku tysięcy widzów, więc warunki do oglądania rozpoczynającej rajd czwartkowej, wieczornej rywalizacji będą znakomite".
Obok emocji związanych ze sportową walką na trasach rajdu, podczas której będzie można obejrzeć w akcji całą światową czołówkę kierowców, a także najlepszych polskich rajdowców z Krzysztofem Hołowczycem i liderem mistrzostw świata juniorów Michałem Kościuszko organizatorzy przygotowali także dodatkowe atrakcje. Z myślą o kibicach, których może zjechać do Mikołajek nawet ponad sto tysięcy, organizatorzy udostępniają w strefie kibica, zlokalizowanej w parku serwisowym, wystawę rajdówek, które odegrały znaczącą rolę w historii polskich sportów motorowych.
Na wystawie prezentowane będą m.in. takie pojazdy jak Fiat 126p Grupy 2, którym Andrzej Lubiak z Jackiem Zalewskim wystartowali w Rajdzie Monte Carlo Historique w 2008 roku. Syrenę 104 rocznik 1971, która także brała trzy razy udział w historycznym Monte Carlo, zaprezentuje Tomasz Osterloff z Włocławka. Tomasz Jaskółowski przywiezie z Warszawy dwa rajdowe Fiaty 125p, a Piotr Zaleski z Sopotu znanego fanom rajdów i wyścigów górskich Poloneza 2000.
Dzięki uprzejmości Muzeum Techniki kibice będą mogli także zobaczyć słynnego Stratopoloneza i Fiata 125p, którym w 1973 roku ustanowiono trzy rekordy prędkości na dystansie 25.000 km i 50.000 km oraz 25.000 mil. Innymi ciekawymi pojazdami będą z pewnością: Renault 5 Turbo, którym Alain Prost startował w Rajdzie Du Var oraz rajdowy Mercedes 450 SLC będący własnością Jana Kościuszki. W Parku Kibica będzie też można zobaczyć Forda Sierrę Cosworth niezapomnianego Mariana Bublewicza. Marek Handwerker przywiezie z Krakowa Forda Focusa WRC, w barwach sponsorskich Janusza Kuliga, tragicznie zmarłego wicemistrza Europy.
Na liście zgłoszeń do 66. Rajdu Polski, ósmej eliminacji mistrzostw świata (25-28 czerwca w rejonie Mikołajek), jest 55 załóg. Numer jeden otrzymał obrońca tytułu Francuz Sebastien Loeb (Citroen C4 WRC). W imprezie, która po raz pierwszy w historii będzie rundą rajdowych mistrzostw świata, 15 zawodników pojedzie samochodami klasy WRC.
Rajd Polski będzie równocześnie kolejną rundą mistrzostw świata juniorów (JWRC). Wystartuje w niej 10 zawodników, wśród nich lider klasyfikacji JWRC Michał Kościuszko (Suzuki Swift S1600) oraz jego najgroźniejszy rywal Czech Martin Prokop (Citroen C2 S1600).
Obok kierowców zagranicznych w rajdzie wystąpi 16 Polaków, m.in. Krzysztof Hołowczyc (Ford Focus)
, trzykrotny triumfator Rajdu Polski (1996, 1998, 2005) Leszek Kuzaj (Peugeot 207 S2000), lider mistrzostw Europy Michał Sołowow (Peugeot 207 S2000) oraz zwycięzca rajdu w 2008 roku Michał Bębenek.