Rajd Niemiec: historyczny wynik Kubicy!
Robert Kubica (Citroen DS3 RRC) zajął piąte miejsce w klasyfikacji generalnej i zwyciężył w klasie WRC-2 w Rajdzie Niemiec, 9. eliminacji samochodowych mistrzostw świata. W imprezie triumfował Hiszpan Dani Sordo (Citroen DS3 WRC).
Piąte miejsce krakowianina (z pilotem Maciejem Baranem) to najlepsze osiągnięcie polskiego kierowcy w mistrzostwach świata. Poprzednio było nim wywalczone w 2009 roku przez Krzysztofa Hołowczyca szóste miejsce w Rajdzie Polski, który miał wówczas także status rundy mistrzostw globu.
Po zwycięstwie w Niemczech Kubica został liderem klasyfikacji WRC-2. Polak do końca sezonu ma w planie jeszcze dwa starty w MŚ - w październiku we Francji i Hiszpanii. W dniach 13-15 września pojedzie w Rajdzie Polski, szutrowej rundzie mistrzostw Europy z bazą w Mikołajkach.
- To był bardzo trudny rajd, nie można powiedzieć, że w stu procentach asfaltowy, gdyż jechaliśmy też na błocie, w różnych warunkach. Do takiego "asfaltu" nie jestem przyzwyczajony. Końcowe pięć kilometrów ostatniego oesu było trudne, chyba mamy awarię dyferencjału lub skrzyni biegów. Pedał hamulca też nie działał najlepiej. Na jednym skrzyżowaniu przestrzeliliśmy z tego powodu zakręt. Na szczęście jesteśmy na mecie, więc wszystko zakończyło się dobrze - powiedział na mecie były kierowca Formuły 1.
Kubica stracił do Sordo 9.01,3. Drugie miejsce zajął Belg Thierry Neuville (Ford Fiesta WRC) ze stratą 53 s, a trzecie Fin Mikko Hirvonen (Citroen DS3 WRC) - strata 2.36,1.
Polak pojechał rewelacyjnie, pokonał kilku kierowców dysponujących samochodami WRC o większej mocy silnika i momencie obrotowym, skuteczniejszych hamulcach. Za Kubicą znaleźli się m.in. wicelider mistrzostw świata Fin Jari-Matti Latvala (VW Polo WRC), Norweg Mads Oestberg i Rosjanin Jewgienij Nowikow (obaj Ford Fiesta WRC).
Rajd rozgrywany był zmiennych warunkach atmosferycznych, chwilami świeciło słońce, później padał deszcz. Sam Kubica przyznał, że w tak trudnych warunkach jeszcze nigdy wcześnie się nie ścigał.
Błędy w odpowiednim doborze opon spowodowały, że liderzy mistrzostw świata, fabryczni kierowcy ekipy Volkswagena Francuz Sebastien Ogier i Latvala nie walczyli o zwycięstwo. Ogier już na początku imprezy wypadł z drogi, uszkodził przednie, lewe zawieszenie i etapu nie ukończył.
Później wrócił na trasę w systemie superally, ale auto nie było w pełni naprawione, Francuz kilka razy zatrzymywał się na trasie, start potraktował treningowo i ostatecznie był 16. ze stratą ponad 26 minut do Sordo. Na "otarcie łez" wygrał w niedzielę ostatni odcinek specjalny.
Imprezy nie ukończył Michał Kościuszko (Ford Fiesta WRC). Drugiego dnia rajdu z powodu silnego bólu kręgosłupa musiał się wycofać - w szpitalu po badaniach lekarze zabronili mu powrotu na trasę. Kościuszko wrócił już do kraju, przejdzie szczegółowe badania w Krakowie. Na razie jednak z powodu opuchlizny nie można ich rozpocząć.
Rozegrano w sumie 15 z zaplanowanych 16 odcinków specjalnych. Jeden - 14 został w sobotę odwołany po tragicznym wypadku holenderskiej załogi samochodu zabytkowego. Zwycięzcy OS-ów: Ogier - 6, Neuville - 4, Latvala - 2, Sordo - 3.
Wyniki Rajdu Niemiec:
- Dani Sordo (Hiszpania/Citroen DS3 WRC) 3:15.19
- Thierry Neuville (Belgia/Ford Fiesta WRC) strata 53 s
- Mikko Hirvonen (Finlandia/Citroen DS3 WRC) 2.36,1
- Martin Prokop (Czechy/Ford Fiesta WRC) 8.00,8
- Robert Kubica (Polska/Citroen DS3 RRC) 9.01,3 (1. w WRC-2)
- Elfyn Evans (W. Brytania/Ford Fiesta RRC) 9.14,2 (2. w WRC-2)
- Jari-Matti Latvala (Finlandia/Volkswagen Polo WRC) 9.55,0
- Hayden Paddon (Nowa Zelandia/Skoda Fabia S2000) 13.01,2 (3. w WRC-2)
Czołówka klasyfikacji MŚ (po 9 z 13 rajdów):
- Sebastien Ogier (Francja) 184 pkt
- Thierry Neuville (Belgia) 109
- Jari-Matti Latvala (Finlandia) 98
- Daniel Sordo (Hiszpania) 96
- Mikko Hirvonen (Finlandia) 88
- Sebastien Loeb (Francja) 68
- Mads Oestberg (Norwegia) 67
- Martin Prokop (Czechy) 45
Klasyfikacja zespołowa:
- VW Sport 1 (Niemcy) 262 pkt
- Citroen Total 1 (Francja) 236
- M-Sport Ford 1 (Anglia) 126
- M-Sport Ford 2 (Anglia) 126
- Jipocar (Czechy) 51
- Citroen Total 2 (Francja) 37
- VW Sport 2 (Niemcy) 26
- Lotus (Włochy) 20