Trwa ładowanie...
12-08-2016 09:28

Rafał Sonik buduje hybrydę o mocy 700 KM na bazie Fiata 500

Rafał Sonik buduje hybrydę o mocy 700 KM na bazie Fiata 500Źródło: Facebook
d258bat
d258bat

Rafał Sonik w jednym z włoskich warsztatów buduje wyjątkowe auto. Jak sam mówi, ten polsko-włoski projekt będzie najszybszym fiatem 500 na świecie.

Finalnie auto ma być wyposażone w cztery silniki, napęd na cztery koła i system Kers, który ma za zadanie odzyskiwać energię podczas hamowania. Bazą projektu jest seryjny Fiat 500, który został wyprodukowany w polskiej fabryce Fiata w Tychach.

Wybór warsztatu to nie przypadek. Tutaj nie ma miejsca na eksperymenty, dlatego pomysł Sonika jest realizowany w Denanni Motorsport w mieście Nuoro położonym w środkowej Sardynii. Warsztat ten od lat zajmuje się budowaniem wyścigówek. Panowie Antonello Marongiu i Edoardo Denanni mają ogromne doświadczenie w upychaniu silników motocyklowych do wyścigowych wersji fiatów 126, którymi sami biorą udział w różnych zawodach.

- Nie trzeba wymyślać koła od nowa, bo konstruktorzy motocykli już dawno wymyślili kompaktowe silniki o dużej mocy, które zaimplementowane do niewielkich samochodów zwielokrotniają ich osiągi – mówi dla WP Moto Rafał Sonik.

d258bat

Sonik zapytany o postępy w pracach wyjaśnia, że specjaliści pracują powolutku i metodycznie, bo auto musi świetnie się prowadzić i doskonale hamować. Nic dziwnego, że Sonik koncentruje się na hamulcach, bo wymyślił, że do auta trafią aż cztery jednostki napędowe. Dwie z nich to doładowane kompresorami czterocylindrowe silniki z motocykla Kawasaki, które mają mieć po 300 KM i napędzać tylną oś. Przednie koła będą połączone z dwoma silnikami elektrycznymi o mocy 50 KM każdy. Dodatkowo przedni napęd będzie miał możliwość odzyskiwania energii powstającej w czasie hamowania. Łączna moc układu ma wynieść 700 KM, a masa auta nie powinna przekraczać 700 kilogramów. Takiego stosunku masy do mocy będą mogli pozazdrościć Sonikowi inżynierowie wielu sportowych aut m.in. Porsche, Lamborghini, McLarena a nawet Koenigsegga.

Na zdjęciach z kolejnych etapów prac widać, że karoseria musi zostać gruntownie przebudowana. Wewnątrz trzeba zrobić miejsce na cztery silniki, zupełnie nowe zawieszenie i oczywiście klatkę bezpieczeństwa. Projekty budowane wcześniej na bazie Fiata 126 miały centralnie zamontowany fotel kierowcy. Być może w tym przypadku też tak będzie.

Karoseria dostała indywidualnie zaprojektowany zestaw spojlerów, których zadaniem będzie poprawienie aerodynamiki auta, pomieszczenie szerokich, wyczynowych kół, a także zwiększenie siły dociskającej auto do drogi. Oprócz tego projektanci muszą uwzględnić jeszcze wiele czynników, jak np. najskuteczniejszy sposób odprowadzania ciepła wytwarzanego przez silniki.

Jeśli wszystko pójdzie według planu, auto będzie gotowe w 2017 roku.

Jakub Tujaka

d258bat
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d258bat
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj