PwC: 10 proc. wzrost na polskim rynku przesyłek kurierskich w 2015 r.
10 proc. wzrost o łącznej wartości 4,5 mld zł odnotowano na polskim rynku przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych (KEP) w 2015 r. - wynika ze środowego raportu PwC. Eksperci szacują, że w br. wartość rynku KEP osiągnie 5,1 mld zł, a wzrost wyniesie 14 proc.
W środę na konferencji prasowej w Warszawie firma PwC zaprezentowała raport "Perspektywy wzrostu rynku przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych (KEP) w Polsce do 2018 roku".
Według danych na wzrost poziomu przychodów na polskim rynku KEP w latach 2011-2015 wpływały przede wszystkim ogólny rozwój gospodarczy Polski oraz większy niż dotychczas eksport (szczególnie do krajów europejskich). Nie bez znaczenia była także branża e-commerce, generująca coraz większą liczbę przesyłek.
Całkowita wartość szacowanych przychodów na polskim rynku KEP wyniosła w 2015 roku 4,5 mld złotych i była o 32 proc. wyższa niż w 2011 r. - wynika z raportu. Jak wskazują eksperci, większą dynamiką wzrostu przychodów cechowały się usługi międzynarodowe (szczególnie ekonomiczne) niż usługi krajowe. PwC wskazuje, że powodem był znaczący wzrost wolumenu międzynarodowego oraz panująca na rynku krajowym presja cenowa.
Eksperci PwC zwracają uwagę, że rok 2015 był kolejnym rokiem, kiedy liczba przesyłek nadawanych do lub przez osoby prywatne stanowiła ponad połowę całego rynku krajowych paczek - 56 proc., podczas gdy w 2011 r. była na poziomie 47 proc. Zdaniem PwC, zmiana ta była wynikiem szybko rozwijającego się rynku e-commerce, który generuje dużo większą liczbę przesyłek wysyłanych do osób prywatnych oraz nadawanych przez te osoby.
Eksperci przewidują, że w kolejnych latach rozwijająca się branży e-commerce oraz wzrost eksportu spowodują, że polski rynek KEP będzie "na dużym plusie". Z prognoz PwC wynika, że w latach 2016-2018 wzrost przychodów rynku KEP w Polsce będzie na poziomie 12 proc. r/r, a wartość rynku osiągnie 6,4 mld złotych w 2018 r. Oznacza to ok. 440 mln paczek w 2016 r., gdzie w 2015 r. było ich 313 mln.
Na większy rozwój wartości rynku KEP w Polsce będzie mieć wpływ prognozowana przez PwC mniejsza presja cenowa w kraju. Na rynku usług międzynarodowych przewidywany jest spadek średniej ceny paczki w najbliższych latach. Jak dodaje PwC, w kolejnych latach operatorzy KEP położą większy nacisk na wdrożenie zaawansowanych narzędzi technologicznych, co pomoże w zbudowaniu najbardziej efektywnego modelu dostarczania przesyłek.
W raporcie analizie poddano także 3 sektory rynku: B2B, B2C oraz C2X. W 2015 r. segment B2B (segment relacji między firmami, ang. Business to Business) stanowił 55 proc. przychodu oraz 45 proc. wolumenu całego rynku KEP. W 2011 r. wskaźniki te były na poziomie odpowiednio 60 proc. i 54 proc.
Z kolei segment B2C (sektor relacji występujących pomiędzy firmą a klientem końcowym, ang. business-to-consumer) stanowi 35 proc. przychodu oraz 46 proc. wolumenu tego rynku (w 2011 r. odpowiednio 28 proc. i 37 proc.). Ostatni segment, C2X (przesyłki nadane przez osoby prywatne) w 2015 r. stanowił 10 proc. przychodów i 8 proc. wolumenu rynku KEP w Polsce (w 2011 odpowiednio 12 proc. i 9 proc.).