Punto w kolejnej odsłonie - lipiec 1999
Punto w kolejnej odsłonie, lipiec 1999, Rzeczpospolita; TADEUSZ BELERSKI
Międzynarodowa premiera nowego Punto była uwieńczeniem uroczystych obchodów 100-lecia Fiata. Zaproszonych zostało na nią do Turynu, do siedziby Fiata 1200 dziennikarzy z 66 krajów. Zobaczyli oni praktycznie dwa samochody - trzydrzwiowy o bardzo dynamicznej sylwetce oraz pięciodrzwiowy o linii charakteryzującej się lekkością. Jedno wspólne rzuca się w oczy. Na masce tych pojazdów widoczny jest znany z lat dwudziestych okrągły znak firmowy. Nowe logo, na nowo opracowane w Centro Stile Fiat zastępuje dotychczasowe pięć kresek. W krótkim czasie zostanie ono wprowadzone we wszystkich modelach tej zasłużonej dla europejskiej motoryzacji włoskiej marki. (...)
Auto wyróżnia się nowym okrągłym znakiem fabrycznym pośrodku maski. Ale również rzucają się w oczy przezroczyste reflektory, których klosze zamiast kryć światła i ich funkcje podkreślają je. W obu wersjach nowego Punto tylne zespolone światła umieszczone są w górnej części karoserii. W trzydrzwiowej spełniają rolę uzupełnienia boków przy jednoczesnym uwidocznieniu linii, która je oddziela od tylnej części. W wersji 5-drzwiowej są to elementy łączące.
Nowy Fiat Punto to samochód kompaktowy, którego niewielkie rozmiary z pewnością ułatwiają poruszanie się po zatłoczonych ulicach miast i znalezienie miejsca do parkowania. Jego długość wynosi 3,80 m (wersja 3-drzwiowa) lub 3,85 m (wersja 5-drzwiowa). Pojazd jest zwarty na zewnątrz, ale dość obszerny w środku. W tym samochodzie jest spora ilość schowków umieszczonych bardzo racjonalnie na desce rozdzielczej, na środkowej konsoli, w drzwiach, fotelach. Auto jest ciche, nawet gdy jedzie się nim ze znaczną prędkością.(...)
Wśród nowości wniesionych do tego segmentu przez Fiata Punto na szczególną uwagę zasługuje elektryczne wspomaganie układu kierowniczego. Posiada ono dwie logiki działania i wykorzystuje moc wytwarzaną przez niewielki silniczek elektryczny w miejsce energii dostarczanej przez pompę napędzaną silnikiem. Reakcja układu kierowniczego dostosowana jest do prędkości pojazdu. System pozwala na wybór programu. Pierwszy zapewnia maksymalną współpracę kierowcy i samochodu, idealny na trasach mieszanych i pozamiejskich. Drugi odciąża układ kierowniczy, wymaga zatem minimalnego wysiłku, okazuje się bardzo przydatny podczas jazdy w mieście i podczas manewrów parkowania. Aby go włączyć wystarczy tylko wcisnąć przycisk "city" umieszczony na desce rozdzielczej. Warto podkreślić, że po przekroczeniu szybkości powyżej 70 km/godz. obydwa programy mają taką samą wartość siły wspomagania i zapewniają "reagowanie" kierownicy dostosowane do wysokich prędkości. Wspomaganie elektryczne pobiera energię tylko wtedy, gdy to jest
konieczne, tzn. gdy obracamy kierownicą. Dzięki temu zmniejsza się zapotrzebowanie na energię, a oszczędność paliwa dochodzi do 3 proc.
Oto trochę szczegółów o silnikach zastosowanych w nowym Punto. Najsłabszy 1,2 l 8-zaworowy o mocy 60 KM to wypróbowany napęd Fire, który został udoskonalony, przez co mniej zużywa paliwa. Na 100 km potrzeba mu 5,7 l benzyny. Przyspiesza do 100 km w 14,3 sekundy. Zastosowano w nim lżejsze komponenty, elektroniczną kontrolę silnika, sterowanego zminiaturyzowaną centralką, czujnik spalania stukowego kierujący wyprzedzaniem zapłonu we wszelkich warunkach, sekwencyjny fazowany system wtrysku. Kolejny silnik o tej samej pojemności ma 16-zaworów i moc 80 KM. Auto w niego wyposażone przyspiesza do 100 km/godz. w 11,4 sekundy, uzyskuje maksymalną prędkość 172 km/godz. Wóz swój temperament zawdzięcza przede wszystkim elektronicznemu systemowi kontroli napędu. Spala średnio 6 l paliwa na 100 km. Amatorzy bardzo szybkiej jazdy, gwałtownych przyspieszeń z pewnością chcieliby mieć pod maską silnik o pojemności 1,8 l i mocy 130 KM. Ten napęd montowany w takich modelach jak Fiat Barchetta i Coupe przeznaczono także dla
nowego Punto w wersji HGT, najbardziej sportowej. Samochód 100 km/godz. uzyskuje w 8,6 sekund, może jeździć z szybkością 205 km/godz. Inne silniki dla nowego Punto to 1,9 D oraz 1,9 JTD. Dzięki konstruktorom Fiata technologia common rail dla turbodiesli wkracza do tego segmentu pojazdów z tym ostatnim napędem. Jest on bardzo dynamiczny jego moc to 80 KM. Spala bardzo mało paliwa, bo średnio zaledwie 4,9 l, dzięki czemu przy pełnym zbiorniku można przejechać poza miastem nawet 1225 km. Pozwala przyspieszać do 100 km/godz. w 12,2 sekundy. Nowe Punto może być wyposażone w cztery typy przekładni mechanicznych (trzy 5-biegowe, jedną 6-biegową) oraz przekładnię automatyczną o kontroli elektronicznej.
(...) Nowy Fiat Punto ma pojawić się na naszym rynku dopiero w styczniu przyszłego roku. Jak zapewniają przedstawiciele producenta, nie będzie o wiele droższe od swego poprzednika.