Przymarznięte wycieraczki
Jedną z czynności, jaką wykonujemy rano w sezonie zimowym jest „skrobanie” szyb. Trzeba również sprawdzić wycieraczki, czy nie są przymarznięte. Próba uruchomienia przymarzniętych może skończyć się uszkodzeniem piór, porysowaniem szyby lub spaleniem silniczka.
Takich problemów nie mają właściciele aut z ogrzewaną przednią szybą. Niestety większość kierowców nie ma takich udogodnień i sama musi odmrozić szybę i wycieraczki.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11439/wycieraczka_1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Oczywiście nie ograniczamy się tylko do oczyszczenia małego kawałka szyby, tylko odmrażamy całą przednią i pozostałe. Szyby najwygodniej czyści się z lodu odmrażaczem. Można również skrobaczką, ale wówczas bardzo łatwo porysować szybę. Aby zminimalizować to ryzyko, należy utrzymywać szyby w czystości, gdyż zamarznięte drobiny piasku mogą porysować szybę podczas skrobania. Do tego celu najlepiej używać skrobaczki, a nie np. opakowania z płyty CD, kasety lub innego podobnego przedmiotu, który do tego celu się nie nadaje. Szaleństwem jest polewanie zamarzniętej szyby gorącą wodą. Takie ekspresowe odmrażanie na pewno skończy się pęknięciem szyby.
Również przy dużych mrozach nie powinno się od razu kierować silnego i gorącego nawiewu na zimną szybę, gdyż powstałe wówczas naprężenia mogą doprowadzić do jej pęknięcia.| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11439/szyba_1-b.jpeg',500,425) ) |
| --- | Najlepiej od razu, po uruchomieniu zimnego silnika skierować nadmuch na szybę, gdyż stopniowe nagrzewanie nie powoduje dużych naprężeń.
Jeśli szyba ma uszkodzenia np. od kamieni, należy je jak najszybciej naprawić, gdyż woda dostając się do środka spowoduje bardzo szybko powiększenie uszkodzenia i znaczne osłabienie szyby.
Przy odmrażaniu szyby trzeba również sprawdzić, czy wycieraczki nie są przymarznięte, nawet wówczas gdy na szybę dmucha już ciepłe powietrze. W wielu samochodach nadmuch znajduje się powyżej piór, więc nadal mogą być przymarznięte. A uruchomienie przymarzniętych wycieraczek może nas sporo kosztować. Będziemy mieli dużo szczęścia jeśli uszkodzimy tylko gumkę wycieraczki, którą niewielkim kosztem można wymieniać (od 10 do 70 zł). Ale gdy gumki są mocno przymarznięte może nastąpić rozerwanie pióra i wówczas metalowa pozostałość porysuje szybę, a jej naprawa może okazać się niemożliwa. Przymarznięte wycieraczki mogą również uszkodzić silnik, jeśli go szybko nie wyłączymy. Przecież o włączonych wycieraczkach poprzedniego dnia możemy nie pamiętać.
W autach z czujnikiem deszczu nie należy więc pozostawiać dźwigni sterowania pracą wycieraczek ustawionej w pozycji auto. Jednak w niektórych modelach funkcja ta pozostaje cały czas aktywna.
Autor: Grzegorz Burda