Przyjeżdża samochód do warsztatu – jak często oddawać auto w ręce specjalisty
Jeśli chcemy, żeby nasze auto służyło nam bezproblemowo, powinniśmy pamiętać o regularnych wizytach w serwisie. Pytanie tylko jak częstych?
Najprostszą odpowiedzią jest oczywiście spojrzenie do książki serwisowej i sprawdzenie zaleceń producenta. Niestety, od wielu już lat panuje niepokojący trend sztucznego wydłużania czasu między obligatoryjnymi wizytami w serwisie, co zdecydowanie nie ma dobrego wpływu na podzespoły samochodu.
Jako rozsądne minimum powinniśmy przyjąć przebieg 15 tys. km lub okres jednego roku. Z taką częstotliwością powinniśmy wymieniać olej silnikowy. Większość olejów z czasem zaczyna tracić swoje właściwości, co skutkuje spadkiem poziomu ochrony jednostki napędowej i stopniowym pogarszaniem się jej kondycji.
Znacznie rzadziej, ale również regularnie, należy wymieniać płyn hamulcowy. Specjaliści zalecają, aby robić to co dwa lata lub co 60 tys. km. To ważne, ponieważ bardzo łatwo chłonie on wilgoć z otoczenia, co sprawia, że obniża się temperatura jego wrzenia. Stan ten może doprowadzić do szybkiego „zagotowania się” hamulców, co niemal uniemożliwi zatrzymanie auta!
Większość producentów nic nie wspomina o wymianie płynu chłodniczego oraz oleju w skrzyni biegów. Nie znaczy to jednak, że nie ulegają one zużyciu. Jeśli więc nie ma o tym słowa w instrukcji, powinniśmy wymieniać płyn chłodniczy co 2-4 lata (zależnie od intensywności eksploatacji). Natomiast olej w skrzyni biegów należy wymieniać co 5 lat lub 100 tys. km – w przypadku przekładni manualnych. Jeśli mamy „automat”, to pierwsza wymiana powinna nastąpić nawet po 60 tys. km (jeśli użytkujemy samochód intensywnie), a kolejne co 30-40 tys. km.
Przynajmniej raz do roku należy również serwisować klimatyzację. Standardowy przegląd powinien obejmować wymianę filtra kabinowego, a także odgrzybianie. Wpływa to nie tylko na wydajność całego układu, ale także na nasze zdrowie. Korzystanie z zanieczyszczonej klimatyzacji może w skrajnych przypadkach sprawić, że nabawimy się alergii. Istotne jest także kontrolowanie poziomu chłodziwa w układzie – jego niski poziom powoduje spadek wydajności „klimy”, a zupełny brak doprowadzi do zatarcia się sprężarki, co jest awarią bardzo kosztowną.
Przy okazji wizyty w serwisie powinniśmy sprawdzić ogólny stan techniczny auta – zużycie zawieszenia, klocków i tarcz hamulcowych, wycieraczek, oświetlenia itd. Wszystko to wpływa nie tylko na kondycję samochodu, ale też na nasze bezpieczeństwo.
Na koniec warto jeszcze dodać, że serwis powinniśmy odwiedzić za każdym razem, kiedy zauważymy jakąś potencjalną usterkę. Przykładowo: stukanie podczas przejeżdżania przez nierówności może być czymś błahym (chociażby wybity łącznik stabilizatora), ale równie dobrze może być pierwszym objawem poważniejszej usterki.