Trwa ładowanie...
01-08-2011 15:07

Przygotuj opony na wyjazd wakacyjny

Przygotuj opony na wyjazd wakacyjnyŹródło: Jakub Wielicki
d18tafa
d18tafa

W Europie sezon wakacyjny w pełni, wiele rodzin rozpoczęło już wypoczynek. Większość urlopowiczów wyrusza w trasę samochodem, ale co trzeci kierowca zaczyna wakacje bez wcześniejszego sprawdzenia stanu opon. To niepokojące, gdyż badania wykazują, że nieprawidłowe ciśnienie w oponach jest przyczyną co szóstego wypadku w miesiącach wakacyjnych.

(fot. Materiały prasowe)
Źródło: (fot. Materiały prasowe)

Kierowcy często zapominają, że tylko odpowiednio napompowane opony właściwie spełniają swoje zadanie, zapewniając należyte prowadzenie pojazdu. Nasze kompleksowe testy opon wykazały, że zarówno niedostateczne, jak i nadmierne ciśnienie w oponach może istotnie oddziaływać na ogólne właściwości jezdne samochodu i drogę hamowania. Wpływa to nie tylko na bezpieczeństwo samochodu, lecz także na żywotność opon i zużycie paliwa.

- Kierowcy często popełniają klasyczne błędy - powiedział Emmanuel Robinet, szef działu badań opon Goodyear. - Nie sprawdzają ciśnienia w oponach przed wyjazdem lub sprawdzają je, gdy opona jest rozgrzana, co skutkuje błędnym odczytem, ewentualnie pompują powietrze do określonego poziomu, nie biorąc pod uwagę masy samochodu. Tymczasem jest duża różnica między pustym, a w pełni obciążonym pojazdem.

(fot. Jakub Wielicki)
Źródło: (fot. Jakub Wielicki)

Właściwe ciśnienie w oponach jest niezbędne, by móc optymalnie prowadzić samochód, szczególnie na zakrętach. Wiele problemów ma swoje źródło w stopniowej, nieodczuwalnej utracie ciśnienia. Gdy opona jest niedostatecznie napompowana, masa samochodu spoczywa na zewnętrznych krawędziach bieżnika, zwiększając nacisk na ściany boczne opony, zamiast rozkładać się równomiernie na całej szerokości. Podczas jazdy ściany boczne nagrzewają się bardziej niż powinny, co ma wpływ na prowadzenie auta i bezpieczeństwo.

d18tafa

Niedostateczne ciśnienie to mniej równomierne rozłożenie nacisku na nawierzchnię. To także mniejsza powierzchnia styku bieżnika z drogą, co skutkuje zmniejszeniem przyczepności i może rzutować na prowadzenie auta, szczególnie przy dużym obciążeniu. Droga hamowania wydłuża się, a na zakrętach samochód zachowuje się mniej stabilnie, co może prowadzić do pogorszenia kontroli nad pojazdem. Aby w pełni wykorzystać możliwości opon, należy zadbać o odpowiednie ciśnienie powietrza

Ciśnienie w oponie może zmniejszyć się samoistnie o 0,2 atmosfery przez okres trzech miesięcy, wyłącznie na skutek ciągłego procesu dyfuzji. Zbyt wielu kierowców popełnia błąd sądząc, że kopnięcie w oponę lub kontrola wizualna pozwolą stwierdzić, czy ciśnienie powietrza jest prawidłowe. Oglądając oponę nie wykryjemy ubytku ciśnienia o 0,2 atmosfery. Badania przeprowadzone w Unii Europejskiej wykazały, że ponad 64 proc. wszystkich samochodów jeździ na niedostatecznie napompowanych oponach. Większość kierowców po prostu nie sprawdza ciśnienia w oponach tak często jak potrzeba, co może mieć istotny wpływ na bezpieczeństwo pojazdu.

(fot. Jakub Wielicki)
Źródło: (fot. Jakub Wielicki)

Oprócz sprawdzenia ciśnienia, kierowcy przed wyjazdem powinni upewnić się, że opona jest w dobrym stanie. Przed wyjazdem sprawdź stan bieżnika. Czy jego głębokość jest wystarczająca? To szczególnie ważne dla prowadzenia się pojazdu na mokrej drodze. Czy bieżnik jest zużyty równomiernie? Należy również sprawdzić, czy nie są uszkodzone ściany boczne.

d18tafa

Wyjazd na wakacje zwykle oznacza, że w samochodzie podróżuje cała rodzina i mnóstwo bagaży. Duży ciężar lub obecność przyczepy za samochodem nie tylko utrudniają manewrowanie, lecz także zwiększają obciążenie pojazdu i opon. Jeżeli pojazd ma podróżować z kompletem pasażerów i bagażu, należy zwiększyć ciśnienie w oponach zgodnie z instrukcją obsługi samochodu.

(fot. PAP/Darek Delmanowicz)
Źródło: (fot. PAP/Darek Delmanowicz)

Gorące, letnie powietrze zwiększa ciśnienie w oponach. Należy je sprawdzać, gdy opony są zimne, ponieważ rośnie ono wraz ze wzrostem temperatury. Jeżeli samochód nie jest wyposażony w nowoczesne opony, umożliwiające jazdę po utracie ciśnienia, należy sprawdzić również powietrze w kole zapasowym.

d18tafa

Niedostatecznie lub nadmiernie napompowane opony nierównomiernie wykorzystują powierzchnię bieżnika. Zbyt małe ciśnienie powoduje przyspieszone zużycie krawędzi bieżnika, natomiast nadmierne zwiększa zużycie środkowej części bieżnika. Ma to negatywny wpływ na żywotność opony: bieżnik zużywa się szybciej i nierówno. Niedostatecznie napompowane opony wymagają więcej energii, by się obracać, co zwiększa zużycie paliwa.

Kierowcy powinni dbać o opony tak samo jak o wszelkie inne elementy samochodu związane z bezpieczeństwem. Należy regularnie sprawdzać ciśnienie w oponach - co najmniej raz w miesiącu, lecz szczególnie przed wyjazdem w dłuższą trasę, kiedy panują wysokie, letnie temperatury, i gdy samochód jest w pełni obciążony.

sj/mw/mw

d18tafa
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d18tafa
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj