Trwa ładowanie...
d1fyoc7
20-05-2015 19:00

Przewoźnicy apelują do premier ws. niemieckich przepisów o płacy minimalnej

d1fyoc7
d1fyoc7

Przewoźnicy chcą, aby premier Ewy Kopacz wystąpiła do rządu Niemiec z postulatem zawieszenia stosowania przepisów ustawy dotyczących płacy minimalnej dla wszystkich operacji transportowych realizowanych przez zagranicznych przewoźników. Wysłali w tej sprawie list do premier.

Komisja Europejska we wtorek wszczęła procedurę o naruszenie unijnego prawa przeciwko Niemcom w sprawie stosowania przepisów o płacy minimalnej w sektorze transportu. KE od stycznia br. prowadzi postępowanie w sprawie obowiązujących od początku roku w Niemczech przepisów nakładających na pracodawców obowiązek płacenia minimalnej stawki wynoszącej 8,5 euro na godzinę.

"W imieniu polskich firm transportowych zrzeszonych w Zrzeszeniu Międzynarodowych Przewoźników Drogowych, zwracamy się do pani Premier z prośbą o wystąpienie do rządu Niemiec z postulatem zawieszenia stosowania przepisów MiLoG (niemieckie przepisy o płacy minimalnej - PAP) dla wszystkich operacji transportowych realizowanych przez zagranicznych przewoźników" - napisali w liście do premier Kopacz przedstawiciele zrzeszenia.

Przewoźnicy zaznaczyli, że podzielają argumentację i wątpliwości KE, uważają jednak, że dalsze funkcjonowanie przepisów niemieckich jest nieuzasadnione i do czasu ostatecznego wyjaśnienia sprawy przepisy te powinny zostać zawieszone.

d1fyoc7

Komisja Europejska postanowiła wysłać do Berlina wstępne upomnienie, co jest pierwszym etapem procedury o naruszenie prawa UE. Niemcy mają dwa miesiące na udzielenie Komisji odpowiedzi. Jeśli Niemcy nie usuną uchybienia, procedura ta może w ostateczności skończyć się przed Trybunałem Sprawiedliwości UE.

"Trudno dziś przewidzieć, jak długo takie postępowanie będzie trwać, istnieją obawy, że nawet kilka lat" - podkreślili w liście przewoźnicy.

KE oceniła, że nieuzasadnione jest w szczególności wymaganie płacy minimalnej w przypadku przewozów tranzytowych oraz "niektórych operacji transportu międzynarodowego", gdyż "tworzy to nieproporcjonalne bariery administracyjne, które uniemożliwiają właściwe funkcjonowanie rynku wewnętrznego". "Komisja uważa, że dostępne są bardziej proporcjonalne środki, które zagwarantują ochronę socjalną pracownikom i zapewnią uczciwą konkurencję, a jednocześnie pozwolą na swobodny przepływ usług i dóbr" - wskazała KE.

Komunikat nie precyzuje, co dokładnie kryje się pod określeniem "niektóre operacje transportu międzynarodowego". Jak wyjaśniają źródła w Komisji, chodzi tu o kabotaż, czyli sytuację, gdy np. polski kierowca zatrudniony przez polskiego przewoźnika przewozi towar na terenie samych Niemiec. "Zadaliśmy władzom w Berlinie kilka pytań, co do stosowania przepisów o płacy minimalnej w przypadku kabotażu. Nie sądzę jednak, by Komisja miała z tym fundamentalne problemy" - powiedział rozmówca PAP, sygnalizując, że wymóg płacy minimalnej przy przewozach kabotażowych może być dopuszczony.

d1fyoc7

Zdaniem ZMPD komunikat KE jest nieprecyzyjny i "pozostawia nasza branżę w niepewności, co do zasad wykonywania operacji transportowych do/z/wewnątrz Niemiec".

W związku z tym przewoźnicy chcą, aby premier Ewa Kopaczy wystąpiła do KE z wnioskiem o doprecyzowanie "tej kwestii i wskazanie, w jakich przypadkach i na jakich zasadach, zdaniem Komisji, niemieckie przepisy o stawce minimalnej mają zastosowanie".

"Rząd polski będzie występował do Komisji Europejskiej o doprecyzowanie tej sprawy. Ważne jest to, że Komisja przyznała nam racje w kwestii tranzytu" - powiedziała PAP rzeczniczka prasowa rządu, Małgorzata Kidawa- Błońska.

d1fyoc7
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1fyoc7
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj