Przerwy w działaniu CEPiK-u. Usługi dla kierowców nie działają
CEPIK, System Rejestrów Państwowych, Platforma ePuap a także podstrony obywatel.gov.pl czy epuap.gov.pl nie działały od rana, 12 czerwca 2018 roku. Informatycy podjęli natychmiast intensywne prace nad problemem. Nie wiadomo, co było przyczyną awarii.
Sprawa jest analizowana. Najważniejsze systemy cyfrowego państwa zostały unieruchomione. Dopiero około godz. 13 udało się przywrócić je do pracy. Przedstawiciele Ministerstwa Cyfryzacji potwierdzili, że danym nie grozi niebezpieczeństwo. W przypadku bazy danych CEPiK jest ich sporo.
System CEPiK pozwala na sprawdzenie historii pojazdu przed zakupem. Wystarczy podać numer VIN oraz datę pierwszej rejestracji by poznać dzieje samochodu wystawionego na sprzedaż. Baza obejmuje dane z większości krajów Europy Zachodniej. CEPiK pozwala również na uzyskanie danych zapisanych w dowodzie rejestracyjnym, kontrolę liczby punktów karnych bez wychodzenia z domu czy chociażby złożenie wniosku o dane statystyczne nt. pojazdów zarejestrowanych w kraju. Jak donosi portal money.pl, niedostępność systemu nie pozwalała na np. zarejestrowanie pojazdu.
Na chwilę obecną nie wiadomo co było przyczyną problemu. Sytuacja nie nastraja jednak pozytywnie, bowiem kilka dni temu Minister Cyfryzacji, Marek Zagórski, chciał wprowadzić ułatwienia dla kierowców, którzy nie musieliby wozić przy sobie dowodu rejestracyjnego czy ubezpieczenia OC. Teraz całą infrastrukturę dotknęła awaria. Poza tym, do takiej usługi potrzebny jest CEPiK 2.0, którego wprowadzenie od kilku lat jest przesuwane i nic nie wskazuje na to, by sytuacja miała się zmienić.