Daimler AG dokonał zasadniczego przełomu w technologii akumulatorów. Koncern samochodowy z siedzibą w Stuttgarcie jest pierwszym producentem na świecie, któremu udało się przystosować technologię litowo-jonową do surowych wymogów przemysłu motoryzacyjnego.
Do tej pory technologia ta była wykorzystywana głównie w elektronice użytkowej. Nowy akumulator zostanie wprowadzony w przyszłym roku w seryjnie produkowanym Mercedesie Klasy S 400 BlueHYBRID. Wdrożenie tej technologii było możliwe dzięki 25 patentom należącym do Daimlera.
"Mamy już kluczową technologię, która w przyszłości będzie decydującym czynnikiem sukcesu w branży motoryzacyjnej. Wprowadzamy ją dzięki intensywnym pracom badawczym, które nasi inżynierowie prowadzą od 1992 r. - mówi Thomas Weber, członek zarządu Daimler AG, odpowiedzialny za dział badań i rozwoju samochodów Mercedes-Benz.
Sukces inżynierów jest głownie efektem opracowanej przez Daimlera metody integracji baterii litowo-jonowych z systemem klimatyzacji. Dzięki temu akumulator zawsze działa w optymalnej temperaturze roboczej od 15 do 35 °C, co zapewnia jego długą żywotność maksymalną wydajność.
Największymi zaletami nowej baterii są jej niewielkie rozmiary i o wiele większa wydajność niż w przypadku tradycyjnych akumulatorów niklowo-wodorkowych. Stosunek masy do mocy całego akumulatora wynosi 1900 watów na litr (W/l). Ponadto akumulator cechuje wysoki współczynnik sprawności, długa żywotność oraz niezawodność, nawet w bardzo niskich temperaturach. Poziom bezpieczeństwa jest tak samo wysoki jak w innych współczesnych akumulatorach samochodowych.
Baterie litowo-jonowe idealnie nadają się do zastosowania w pojazdach o napędzie hybrydowym. Pozwalają zmniejszyć zużycie paliwa, a zatem również emisję CO2. Jednocześnie inżynierowie Daimlera starają się ustalić, w jakim stopniu technologię tę można wykorzystać w innych pojazdach, na przykład z napędem elektrycznym czy ogniwami paliwowymi.
S 400 BlueHYBRID - najbardziej oszczędny luksusowy sedan na świecie Według testu NEDC, Klasa S 400 BlueHYBRID zużywa zaledwie 7,9 l benzyny na 100 km. Dzięki temu emisja dwutlenku węgla wynosi tylko 190 g na kilometr. Jest to bardzo mało jak na samochód tej klasy i o tej mocy. S 400 BlueHYBRID jest najoszczędniejszym luksusowym sedanem na świecie - nie dorównuje mu żaden konkurencyjny system z silnikiem benzynowym, diesla lub hybrydowym. S 400 BlueHYBRID ma imponujące osiągi: w połączeniu z modułem hybrydowym moc całkowita wynosi 220 kW/299 KM, a odpowiadający jej maksymalny moment obrotowy wynosi 375 Nm. S 400 BlueHYBRID przyspiesza od zera do setki w 7,3 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 250 km/h (ograniczoną elektronicznie).
Połączenie ekologicznej technologii silników Diesla BLUETEC z modułem hybrydowym daje jeszcze lepsze osiągi. Ten duet występuje na przykład w modelu S 300 BLUETEC HYBRID.
Źródło: Samar, Mercedes-Benz Polska