Protest podwykonawców A4 na drodze krajowej nr 4
Kilkudziesięciu podwykonawców budowy autostrady A4 między Brzeskiem a Wierzchosławicami rozpoczęło w środę protest na drodze krajowej nr 4 w Łapczycy (woj. małopolskie). Protestujący wstrzymują ruch, chodząc po przejściu dla pieszych.
Podwykonawcy domagają się wypłaty ok. 8 mln zł zaległości od firmy Poldim za wykonane prace. Tarnowska firma Poldim jest uczestnikiem konsorcjum, które przejęło budowę tego odcinka. Od początku roku przestała ona płacić swoim podwykonawcom, a także złożyła w sądzie wniosek o ogłoszenie upadłości układowej z wierzycielami.
Jak powiedział PAP przedstawiciel podwykonawców Jerzy Kasprzyk, protest na drodze krajowej nr 4 w Łapczycy potrwa do około godz. 16. W tym czasie protestujący będą chodzić z przerwami po przejściu dla pieszych, co znacząco utrudnia ruch samochodowy.
- W ten sposób po raz kolejny chcemy zwrócić na siebie uwagę. Zaczyna nas to niepokoić; byliśmy w Sejmie, złożyliśmy petycje do wszystkich klubów parlamentarnych, ale nikt się nie interesuje naszymi sprawami i problemami - zaznaczył Kasprzyk. Dodał, że do tej pory podwykonawców wsparło jedynie dwóch małopolskich posłów PiS: Andrzej Adamczyk i Edward Czesak.
Na czas protestu policja zorganizowała objazdy. Kierowcy jadący od Tarnowa do Krakowa mogą w Brzesku skręcić na Szczurową albo w Bochni na Limanową. Natomiast podróżujący od Krakowa po zjeździe z autostrady A4 w Szarowie mogą skierować się przez Kłaj do Bochni.
Kilkudziesięciu podwykonawców firmy Poldim od kilku tygodni próbuje odzyskać pieniądze za wykonane prace. W tej sprawie odbyło się kilka spotkań w siedzibie krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Nie przyniosły one jednak jednoznacznych rozstrzygnięć.
Konsorcjum firm Heilit + Woerner Budowlana, Strabag, Poldim, Przedsiębiorstwo Inżynieryjne IMB - Podbeskidzie od października zeszłego roku prowadzi prace budowlane na A4 między Brzeskiem a Wierzchosławicami, po tym, jak rozwiązano umowę z wcześniejszym wykonawcą: polsko-macedońskim konsorcjum firm NDI oraz SB Granit.
Według przyjętego harmonogramu, w pierwszej kolejności ma zostać ukończony węzeł Wierzchosławice, a cały odcinek - do początku stycznia 2013 r.
Poldim przeżywa trudności finansowe od końca ubiegłego roku. Zadłużenie spółki przekracza 100 mln zł. W kwietniu firma złożyła w tarnowskim sądzie wniosek o przeprowadzenie upadłości układowej. W zeszłym miesiącu Poldim rozpoczął zwolnienia grupowe, które mają objąć ponad 410 pracowników z załogi liczącej blisko 600 osób.
tb/