Projektant nowej Fabii: dynamika przede wszystkim!
Główny projektant Skody, Jozef Kaban, opowiada o oczekiwaniach wobec formy i funkcji nowej Fabii.
- Kilka miesięcy temu Skoda VisionC dała nam pierwsze wskazówki, jak wyobrażać sobie wygląd przyszłych modeli marki. W jaki sposób nowa Fabia odzwierciedla rozwój stylistyki Skody?
- Poprzez studium stylistyczne VisionC zademonstrowaliśmy, jak Skoda jest w stanie pogodzić funkcjonalność z ekspresywnym i wyraźnie zdefiniowanym designem. Nowy kierunek stylistyki jest kolejnym krokiem w rozwoju naszej marki, a nowa Fabia jest pierwszym modelem komunikującym ten język stylistyczny. Inspirowana projektem VisionC Fabia jest bardziej charyzmatyczna, dynamiczna i sportowa.
- Dlaczego zdecydowano się zaszczepić w projekt więcej emocji?
- Oczekiwania wobec marki i jej produktów z czasem zmieniają się, rozwijają. W ostatnich latach Skoda zapracowała sobie na wizerunek bezkonkurencyjnej w zakresie funkcjonalności i ilości miejsca we wnętrzu. Jesteśmy przekonani, że teraz jest właściwy moment, by stworzyć silniejszą więź pomiędzy funkcjonalnością naszych aut a ekspresywnym, przejmującym wyglądem. Można powiedzieć, że tym sposobem wracamy do naszych korzeni. Skoda ma bogate tradycje w tworzeniu efektownych aut, takich jak model Popular Monte Carlo z lat trzydziestych. Dziś chcemy powrócić do tamtych sukcesów.
- Czy większe skupienie się na emocjach przy projektowaniu nowej Fabii odbywało się kosztem ograniczenia praktycznych zalet?
- Nie, wręcz przeciwnie. Auto jest przestronniejsze, praktyczniejsze, oszczędniejsze i ma więcej przemyślanych rozwiązań niż kiedykolwiek wcześniej. Przy dynamicznym designie udało się zwiększyć przestrzeń w wielu ważnych miejscach. Większy jest bagażnik, a kabina jest szersza i dłuższa. W dodatku oferujemy teraz nawet 10 nowych rozwiązań, obejmujących technologię Mirror Link, która umożliwia połączenie funkcjonalności smartfona i samochodu. Ponadto Fabia jest nawet o 17 proc. ekonomiczniejsza niż wcześniejsza wersja i posiada nowe systemy bezpieczeństwa, znane dotąd z pojazdów wyższych klas.
- Z punktu widzenia designu, co szczególnego ma w sobie Fabia i jakie wykorzystano techniki?
- Podczas opracowywania trzeciej generacji Fabii chcieliśmy stworzyć bardziej sportowe auto o wyrazistszej stylistyce. Osiągnęliśmy młodzieńczy, świeży i nowoczesny samochód, który wyznacza nowe standardy w swoim segmencie. Nadaliśmy nadwoziu bardziej zwartych proporcji. Nowa Fabia jest bardziej płaska i szersza, co dodaje dynamiki. Zwraca też uwagę ostrymi krawędziami, czystymi liniami i krystalicznymi motywami stylistycznymi. To pozwoliło nam na uzyskanie większych kontrastów i efektownej gry świateł oraz cieni. Wszystko to składa się na bardziej śmiały, prawdziwie unikatowy samochód.
- Fabia wydaje się dużo pewniejsza siebie niż do tej pory. Czy to zasługa tych nowych proporcji?
- Nie tylko ich. Spójrzmy przykładowo na przód, zaprojektowaliśmy przedni wlot powietrza i szerokie, precyzyjnie wycięte światła tak, by ich wygląd niósł silniejszy przekaz. Samochód wygląda przez to na szerszy. Efekt ten umacnia także podkreślająca moc rzeźba maski i światła przeciwmgielne. Oparty na horyzontalnych liniach wygląd tyłu to demonstracja siły tego samochodu. Linia boczna z ostrym, wysoko poprowadzonym przetłoczeniem wzdłuż całego boku sprawia, że z tej strony Fabia prezentuje się jeszcze dynamiczniej.
- Coraz więcej klientów pragnie, by ich auta były niepowtarzalne. Co nowa Fabia ma im do zaoferowania?
- W swojej palecie mamy teraz najwięcej możliwości indywidualizacji modelu. Dostępnych jest 15 kolorów karoserii, które można dodatkowo urozmaicać wybierając niepowtarzalną kombinację kolorystyki dachu, kół i lusterek. Oferujemy trzy linie wyposażenia i dużą liczbę opcji wyposażenia wnętrza.
- Jakie znaczenie dla designu Fabii mają krystaliczne motywy?
- Ostro wyrysowane linie, czyste kontury i precyzyjnie wycięte światła składają swoją formą hołd czeskim tradycjom sztuki wykonanej ze szkła. Od pierwszego spojrzenia na samochód, wybija się tu bardzo duża precyzja, z jaką został zrobiony, jak i wysoka jakość jego wykończenia. Szczególne wrażenie robią tutaj tylne światła.
Źródło: Skoda
ll/sj