Projekt umożliwiający budowę dróg na zasadach komercyjnych trafił do KE
Projekt zmian do ustawy o drogowych spółkach specjalnego przeznaczenia trafił do konsultacji w Komisji Europejskiej - poinformowało PAP biuro prasowe Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. Ma on umożliwić budowę dróg na zasadach komercyjnych.
Resort infrastruktury i rozwoju przygotował projekt nowelizacji ustawy o drogowych spółkach specjalnego przeznaczenia oraz ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym. "Jego celem jest wdrożenie rynkowych zasad działania drogowej spółki specjalnego przeznaczenia. Zaproponowane zmiany mają zapobiec wystąpieniu ryzyka pomocy publicznej w działalności spółki i zapewnić swobodę podejmowania przez nią decyzji" - podkreśliło biuro prasowe resortu.
"Dzięki zmianom powstaną warunki do utworzenia spółek działających poza sektorem instytucji rządowych i samorządowych, a przeprowadzane przez nie transakcje, przy spełnieniu określonych warunków (), nie będą wpływały na poziom długu i deficytu tego sektora" - dodano.
Jak poinformowało biuro prasowe MIR, obecnie trwają robocze konsultacje z Komisją Europejską dotyczące ustalenia ostatecznego brzmienia przepisów prawnych, w tym sposobu finansowania drogowych spółek specjalnego przeznaczenia i kwestii pomocy publicznej. "Po zakończeniu konsultacji z Komisją Europejską projekt niezwłocznie zostanie skierowany do Rady Ministrów" - zaznaczyło biuro prasowe MIR.
Taki mechanizm jest planowany dla trzech inwestycji drogowych: A1 Tuszyn - Częstochowa, A18 Olszyna - Golnice oraz odcinka A2 Mińsk Mazowiecki - Siedlce.
W poniedziałek rząd ma się zająć projektem uchwały ws. Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Celem programu, wartego 107 mld zł, jest dokończenie sieci dróg w Polsce. Powstanie 3,9 tys. km autostrad i dróg szybkiego ruchu oraz 57 obwodnic. Pieniądze na te inwestycje będą pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego, zasilanego, m.in. z refundacji funduszy UE.