Projekt, który zwiększy elektromobilność w Hiszpanii
CENIT Verde to projekt badawczy poświęcony ułatwieniu wprowadzenia pojazdów elektrycznych w Hiszpanii. Przez 4 lata ponad 800 specjalistów z 16 firm i 14 instytucji połączyło w tym celu siły.
Głównym "kierownikiem" projektu jest SEAT Technical Center, zaś wsparły go takie instytucje jak hiszpańskie Ministerstwo Gospodarki i Konkurencyjności, Centrum Rozwoju Technologii Przemysłowych i Fundacio Centre Technologic. Zaangażowały się również firmy, m. in. Cegasa, Cobra, Endesa, Iberdrola, Lear i Siemens. Projekt o budżecie 34 mln euro ma charakter partnerstwa publiczno-prywatnego.
Owocem badań stał się SEAT Leon Verde wyposażony w system zarządzania ładowaniem. Projekt zwiększył zakres badań na temat elektromobilności i pobudził inwestycje i innowacje, by Hiszpania stała się znaczącym graczem w sektorze pojazdów elektrycznych. Dzięki wspólnym wysiłkom poczyniono postępy w wielu różnych dziedzinach. Prototyp Leona Verde wyposażono w silnik elektryczny o mocy 75 kW oraz spalinową jednostkę 1,4 (90 kW) połączone z 6-biegową skrzynią. Dzięki zastosowaniu 8,8-kWh baterii Ficosa z wbudowanym, zaawansowanym układem chłodzenia i optymalizacji gospodarki cieplnej, w trybie elektrycznym jego zasięg wynosi do 50 km. W trybie hybrydowym spalanie wynosi ok. 1,6 l/100 km.
Projekt dotyczył nie tylko samego pojazdu, ale też infrastruktury punktów ładowania, inteligentnego zasilania sieci energetycznych czy odnawialnych źródeł energii. W przypadku, gdy podłączony do prądu na 12 godzin samochód rozpozna zbyt duże obciążenie sieci, przerwie ładowanie w celu ograniczenia kosztów - kiedy sieć okaże się wolna system wznowi ładowanie. Posiada on także możliwość zaprogramowanych szybkich i tanich doładowań.
SEAT Leon Verde posiada też pokładową ładowarkę o mocy 20 kW. Możliwy jest transfer energii elektrycznej z samochodu do sieci, np. w przypadku przerwania dostawy prądu.
Źródło: SEAT
ll/moto.wp.pl