Projekt autostrady A1 na północ od Katowic
Katowicki oddział GDDKiA ma projekt budowlany autostrady A1 na północ od Pyrzowic - w granicach woj. śląskiego. Obecnie drogowcy aktualizują część dotyczącą ochrony przed hałasem. Spodziewają się uzyskać zgody na budowę do połowy roku.
Nie oznacza to na razie rozpoczęcia budowy autostrady w tym terminie. Według ostatnich informacji ministra transportu z października ub. roku, w 2013 r. ma ruszyć przetarg na brakujący odcinek między Tuszynem (Łódzkie) a Pyrzowicami (Śląskie).
Cały nieistniejący na razie odcinek A1 z Tuszyna do Pyrzowic podzielony jest na trzy części. Powstawanie dwóch z nich (część II - od granicy woj. łódzkiego i śląskiego do węzła Zawodzie pod Częstochową oraz część III - od węzła Zawodzie do węzła Pyrzowice) koordynuje katowicki oddział Dyrekcji.
Umowy na wykonanie dokumentacji projektowej dla obu tych części podpisano w lutym 2011 r. Obie umowy - prócz wykonania dokumentacji - obejmują pełnienie nadzoru autorskiego. Są warte odpowiednio 7,2 i 7,1 mln zł.
Wykonawcą dokumentacji liczącego 42,8 km odcinka od granicy województw do Zawodzia została spółka Tebodin Poland. Umowę na projekt i nadzór dla 31,9-kilometrowego odcinka Zawodzie-Pyrzowice podpisano ze spółką Mosty Katowice.
"Obecnie projekt budowlany jest gotowy. Dla elementów ochrony przed hałasem projektanci aktualizacją dokumentację - w związku z wejściem w życie nowego rozporządzenia" - przekazała PAP w piątek rzeczniczka katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Dorota Marzyńska-Kotas.
Jak zaznaczyła, katowicki oddział GDDKiA spodziewa się uzyskać decyzje o zgodzie na realizację inwestycji: dla części II - pod koniec drugiego kwartału, a dla części III - na przełomie pierwszego i drugiego kwartału.
Prócz tego, w ramach przygotowania budowy A1, na odcinku od granicy z woj. łódzkim do miejscowości Rząsawa wykonano już badania archeologiczne sondażowe i wykopaliskowe na trzech stanowiskach: nieopodal miejscowości Wikłów, Kruszyna i Grabowa.
W umowach na dokumentację śląskich odcinków przewidziano szacunkowy 4,5-letni termin budowy trasy. Jednak według niedawnych zapowiedzi ministra transportu Sławomira Nowaka całą autostradą A1 z północy na południe powinniśmy pojechać w 2016 r.
W końcu października 2012 roku Nowak poinformował, że trwają prace nad przygotowaniem finansowania budowy ponad 180-kilometrowego odcinka A1 z Pyrzowic do Tuszyna pod Łodzią (do realizacji pozostanie jeszcze krótszy odcinek z Tuszyna do Strykowa) ze środków pozabudżetowych, z wykorzystaniem rządowego programu Inwestycje Polskie.
Przetarg na odcinek między Tuszynem a Pyrzowicami ma być rozpisany w 2013 r. Nie sprecyzowano, od którego miejsca rozpocznie się budowa. Pod koniec grudnia sejmik woj. śląskiego w specjalnej uchwale zaapelował, by budowa brakującego odcinka A1 rozpoczęła się od Pyrzowic.
Radni argumentowali, że po doprowadzeniu A1 w woj. śląskim do Pyrzowic, dalej na północ kierowcy nadal muszą jechać drogą krajową nr 1, co "sprawia powstawanie ogromnych trudności w płynnym przemieszczaniu się tranzytem" przez region. Jednym z argumentów jest także to, że częścią trasy jest długo oczekiwana obwodnica Częstochowy, czyli odcinek od węzła Zawodzie do Rząsawy. A1 ma umożliwić wyprowadzenie ciężkiego ruchu tranzytowego z centrum tego miasta.
Od początku grudnia samochody osobowe mogą już przejechać autostradą A1 od granicy z Czechami w pobliże lotniska w Pyrzowicach, choć po drodze trzeba objechać nadal budowany most w Mszanie, zjeżdżając z autostrady na ok. 10 km. Przejezdność trasy od granicy wpłynęła na zwiększenie ruchu na śląskim odcinku A1.