Produkujemy dla Jaguara, Lamborghini i Ferrari
Wirtualna Polska rozpoczyna nowy cykl, w którym pokażemy, jak wygląda Polska 25 lat po upadku komunizmu. Wiele zmieniło się nie tylko w kwestiach społecznych, ale też w gospodarce. Polacy od dawna nie mają własnej marki samochodów. Nie oznacza to jednak, że nad Wisłą nie istnieje przemysł motoryzacyjny. Przeciwnie, można powiedzieć, że rozwija się nadzwyczaj prężnie. Możemy pochwalić się rodzimymi przedsiębiorstwami, które współpracują z największymi i najbardziej prestiżowymi producentami samochodów. W naszym kraju swoje oddziały ulokowało też wiele zagranicznych koncernów, dla których jesteśmy coraz silniejszym partnerem. Zatrudnieni w nich Polacy nie tylko produkują części, ale też je projektują i opracowują nowe rozwiązania dla branży.
Polacy są istotną, cenioną w branży grupą specjalistów z zakresu organizacji produkcji w przemyśle motoryzacyjnym. Gdyńska firma Control Solutions ma na koncie zlecenia od samochodowych tuzów. Nasi specjaliści z zakresu robotyki przygotowali oprogramowanie dla linii montażowych silników Volkswagena w Salzgitter, Volvo w Skovde, Skody w Mlada Boleslav, Opla na Węgrzech oraz Forda w Rumunii. Ponadto, zestroili urządzenia wspomagające produkcję skrzyń biegów w fabryce General Motors w amerykańskim Toledo. Obecnie, jako współpracownicy koncernu ThyssenKrupp, pracują nad automatyką na linii produkcyjnej silników Diesla dla Jaguara.
- Obecnie trwa montaż trzech urządzeń w fabryce w Wolverhampton - mówi Patryk Smok, właściciel firmy Control Solutions. - Na miejscu jest jeden z naszych programistów. Czekają nas jeszcze testy i szacujemy, że linia może ruszyć w drugiej połowie tego roku. Zatrudniamy dziesięć osób. W większości są to absolwenci Akademii Morskiej w Gdyni i Politechniki Gdańskiej. To projektanci automatyki, urządzeń elektrycznych i programiści. Muszę przyznać, że te dwie uczelnie kształcą znakomitych specjalistów - dodaje Smok.
Inną polską firmą, działającą w branży robotyki jest Autorobot Strefa z Gliwic. Ich specjalizacją jest automatyzacja tłoczni karoserii oraz montowni elementów wnętrza. Urządzenia zaprogramowane przez Polaków działają na liniach produkcyjnych Maserati Quattroporte we Włoszech, Mercedesa Klasy C i Klasy A w Niemczech, Renault Megane we Francji i Hiszpanii, Fiata 500L w Serbii, a także nowej Pandy we Włoszech (kiedyś także modeli Bravo i Grande Punto). W Polsce gliwicka firma ustawiała produkcję Opla Astry czwartej generacji, Lancii Ypsilon drugiej generacji, a także Fiatów: 500, 500 Cabrio oraz Panda.
Jedną z największych firm motoryzacyjnych, które działają na terenie Polski jest TRW. W naszym kraju spółka, będąca częścią amerykańskiego koncernu, posiada cztery zakłady produkcyjne, w których pracuje łącznie około 7000 osób. W Częstochowie powstają poduszki powietrzne wraz modułami sterującymi oraz pasy bezpieczeństwa. Fabryka w Czechowicach-Dziedzicach odpowiada za produkcję systemów kierowniczych, Gliwicki zakład TRW produkuje systemy hamulcowe, natomiast w Pruszkowie powstają m.in. zamki do drzwi, kluczyki do stacyjek i przyciski umieszczane w deskach rozdzielczych.
Jednak Polska to nie tylko zakłady produkcyjne. W Częstochowie znajduje się również centrum inżynieryjne, gdzie projektowane i testowane są elementy produkowane w pobliskiej fabryce, czyli poduszki powietrzne i pasy bezpieczeństwa. Dodatkowo Polscy inżynierowie odpowiadają za powstawanie elektronicznych systemów bezpieczeństwa opartych o kamery, śledzące drogę przed samochodem.
Polskie oddziały TRW produkują dla największych koncernów motoryzacyjnych na świecie. Powstające w naszym kraju elementy można znaleźć m.in. w samochodach grupy Volkswagena (od Skody po Lamborghini), Renault, Fiatach, Mercedesach, Peugeotach, Citroenach, BMW, Oplach i wielu innych.
Kolejnym koncernem o zagranicznych korzeniach, który postawił na polską myśl techniczną, jest Delphi - w Polsce od 1994 roku. Firma zatrudnia 4 tys. osób w centrach technicznych w Krakowie i Ostrowie Wielkopolskim, a także w zakładach w Błoniu k. Warszawy, Jeleśni, Ostrowie Wielkopolskim i w Gdańsku. - W obydwu ośrodkach badawczo-rozwojowych pracę znalazło prawie tysiąc inżynierów - mówi Agnieszka Przymusińska z firmy Delphi. - W Krakowie projektują i testują oni systemy nawigacji samochodowej, systemy multimedialne, radioodbiorniki, tunery telewizyjne, komputery i sterowniki pokładowe, komponenty systemów alarmowych oraz czujniki obecności pasażera montowane w fotelach samochodowych. Pracownicy zajmują się również architekturą elektryczno-elektroniczną, a także badaniami, projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem systemów kontroli emisji węglowodorów lotnych przez silniki. W Ostrowie Wielkopolskim nasi inżynierowie zajmują się wymiennikami ciepła. Opracowywane w Polsce rozwiązania przeznaczone są na wszystkie
rynki świata.
Zakład w Jeleśni produkuje wiązki elektryczne i światłowodowe. W Błoniu koło Warszawy powstają pochłaniacze par paliwa, filtry powietrza, zawory recyrkulacji spalin, czy moduły zasilania paliwem. W gdańskim zakładzie powstają przełączniki. Z linii produkcyjnych w Ostrowie Wielkopolskim zjeżdżają moduły chłodzenia silnika, podzespoły klimatyzacji, a także elementy grzejne. Pracują tam także inżynierowie, którzy opracowują nowe rozwiązania w zakresie klimatyzacji. Ten zespół zgłosił już kilkadziesiąt patentów.
Wśród odbiorców polskich produktów marki Delphi wymienić można BMW, Fiata, Land Rovera, Jaguara, Opla, Suzuki, Mercedesa, Peugeota i Citroena, a także Renault, Volkswagena, Porsche, Audi i Volvo.
Wiele firm branży motoryzacyjnej działa w katowickiej specjalnej strefie ekonomicznej, w sąsiedztwie zakładów Fiata i Opla. Jedną z nich jest polski oddział firmy Lear, na który składają się trzy placówki, zatrudniające łącznie 9 tys. osób. W dwóch z nich produkuje się fotele i kanapy samochodowe, począwszy od metalowej konstrukcji, a na obszywaniu materiałem lub skórą skończywszy. Trzecia placówka Leara to centrum inżynieryjne, w którym tworzy się dokumentację techniczno-konstrukcyjną. Zakład w Mielcu produkuje samochodowe wiązki elektryczne. Wśród marek, w których można znaleźć produkty Leara, wymienić można BMW, Jaguara, Land Rovera, Forda, Volkswagena, Mercedesa, Peugeota i Citroena, Audi i Lancię.
Wieli kierowców ma w swoich autach klimatyzację. Nie każdy jednak wie, że w jego aucie zamontowano wyprodukowane w Tychach przewody klimatyzacyjne, pochodzące od największego ich dostawcy i producenta w Europie. Maflow Polska to przejęta przez grupę Boryszew część międzynarodowego koncernu. Zakład zlokalizowany w gliwickiej strefie ekonomicznej produkuje ponadto przewody wspomagania układu kierowniczego, układu chłodniczego, układu hamulcowego, układu zawieszenia, a także przewody paliwowe.
Śląsk przyciąga branżę motoryzacyjną. Swoje fabryki otworzyła tu firma Monroe, specjalizująca się w produkcji amortyzatorów. Powstające w Polsce części trafiają do samochodów takich marek, jak Ford, Renault, Mazda, Suzuki, Dacia, Fiat i Volvo. Francuska firma Valeo wytwarza u nas podzespoły do rozruszników i kompresorów klimatyzacji, lamp i reflektorów, a także projektuje i produkuje pióra, ramiona i mechanizmy wycieraczek.
Polacy mają większy wkład w światową motoryzację, niż mogłoby się zdawać. Nie brakuje u nas świetnie wykształconych specjalistów, którzy swoimi pomysłami przyczyniają się do postępu w dziedzinie bezpieczeństwa, efektywności i komfortu. Przyszłość w tej branży rysuje się w jasnych barwach. Co prawda, nie mamy co liczyć na rychłe pojawienie się krajowego producenta popularnych samochodów, ale coraz więcej koncernów dostrzega w Polakach solidnych i innowacyjnych partnerów.
Amerykański koncern General Motors zainwestuje w Tychach 250 mln euro. Za te pieniądze do 2016 roku powstanie fabryka silników Diesla o pojemności 1,6 l. Motory, które w całości będą wykonane z aluminium, mają być jednymi z najnowocześniejszych na świecie i trafią pod maski samochodów marki Opel. Polacy będą nie tylko produkować rocznie od podstaw 200 tys. takich silników, ale też przeprowadzać ich testy.
Ruszyła także inwestycja firmy Dr. Schneider Automotive, która w Radomierzu rozbudowuje zakład. Przedsiębiorstwo, które specjalizuje się w nowoczesnych systemach wentylacyjnych, wytwarza podzespoły dla takich marek jak General Motors, BMW, Porsche i Jaguar.
tb, sj, mw, moto.wp.pl