Próbna jazda
Ryzyko zakupu używanego auta można zmniejszyć dokonując próby drogowej. Poniższa lista powinna być pomocna przy wykrywaniu ewentualnych usterek w samochodzie.
Zimny silnik powinien od razu "zapalić" i równo pracować. Jeżeli rozgrzany silnik gaśnie lub nieprawidłowo reaguje na ruchy pedału gazu, należy mniemać, że niesprawny jest gaźnik, wtrysk lub zapłon. Metaliczne skutki (uderzenia) przy dużym przyspieszeniu wskazują na zbyt duże luzy w układzie korbowo-tłokowym. Oznacza to, że silnik nadaje się do remontu. Jeśli przy zdejmowaniu nogi z pedału gazu silnik wydaje głośny "ryk", to przyczyną jest prawie zawsze nieszczelność układu wydechowego.
Jeżeli silnik jest sprawny, samochód powinien na prostej drodze rozwinąć bez problemu podaną przez producenta maksymalną prędkość, z tym że tego rodzaju próby nie można prowadzić na drogach publicznych.
*Zużycie oleju *
Jeżeli podczas pracy silnika przy dodaniu "gazu" z rury wydechowej wydobywa się gęsty niebieski dym, znaczy to, że zużyte są prowadnice trzonków zaworów lub pierścienie tłokowe. Staje się to przyczyną dużego zużycia oleju. Innymi słowy, silnik nadaje się wtedy tylko do remontu.
*Skrzynia biegów *
Skrzynia biegów musi działać lekko i dokładnie. Biegi powinny wchodzić precyzyjnie. Jeśli podczas jazdy słychać "wycie", znaczy to, że uszkodzone są koła zębate. Zużyte pierścienie synchronizatora łatwo rozpoznać po odgłosach "drapania" podczas szybkiej zmiany biegów. Nie można zapomnieć o sprawdzeniu biegu wstecznego.
*Podwozie *
Stuki na nierównej drodze są powodowane najczęściej przez luzy w zawieszeniu kół lub niesprawne amortyzatory. Jeżeli amortyzatory są sprawne, samochód nawet na ostrych zakrętach nie powinien wykazywać tendencji do odrywania kół wewnętrznych od podłoża (przy skręcie w lewo są to koła z lewej strony pojazdu, a szczególnie tylne). Przy kołach skierowanych na wprost, luzy kierownicy nie powinny przekraczać 15 stopni.
*Hamulce *
Nie mogą "brać" nierówno i wydawać metalicznych odgłosów. Jeżeli po kilkakrotnym naciśnięciu na pedał hamulca pedał "rośnie", to w układzie hamulcowym znajduje się powietrze. Pompa hamulcowa jest uszkodzona, jeżeli pedał hamulca przy dłuższym hamowaniu obniża się aż do podłogi.
*Przeguby *
W samochodach z napędem na przednie koła stuki wydobywające się podczas zmiany przyspieszenia świadczą o zużytych przegubach. Można je też sprawdzić skręcając mocno koła i mocno przyspieszając. Jeżeli słychać terkotanie, znaczy to, że przeguby są zużyte i trzeba je wymienić. Najlepiej jednak tego rodzaju próbę powierzyć rzeczoznawcom.
Autor: (ms)