Prezydent Krakowa za ruchem jednokierunkowym w ścisłym centrum
Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski jest za wprowadzeniem jednokierunkowego ruchu samochodów w ścisłym centrum miasta. Jak powiedział w środę dziennikarzom, zmiany będą wprowadzane etapami po zakończeniu zaplanowanych na ten rok remontów torowisk tramwajowych.
"W tej sprawie były prowadzone konsultacje społeczne. Wykazały one, że nikt nie ma nic przeciwko ruchowi jednokierunkowemu (wokół Plant - PAP), z wyjątkiem odcinka ulic św. Gertrudy i Westerplatte. Tam ruch jednokierunkowy nie będzie wprowadzany" - zapewnił prezydent.
Dodał, że zmiany będą dokonywane stopniowo, po zakończeniu remontów torowisk tramwajowych. "Zobaczymy, jak się to sprawdzi. Jeżeli się nie sprawdzi, wrócimy do dawnych rozwiązań" - zaznaczył Majchrowski.
Pierwszy z remontów: torowiska na ul. Starszewskiego (od Bagateli do ul. Piłsudskiego) ma ruszyć w kwietniu i potrawa do połowy czerwca. W wakacje będą trwały prace na ul. Dunajewskiego i Basztowej (od Bagateli do skrzyżowania z ul. Długą).
W środę radni przyjęli budżet, w którym znalazło się prawie 40 mln zł na remonty torowisk tramwajowych, w tym 28 mln zł na te dwa odcinki. Wkrótce ogłoszone mają być przetargi.
Ruch jednokierunkowy będzie obowiązywał tylko na niektórych ulicach wokół krakowskich Plant, będzie się odbywał w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara po zewnętrznym pasie drogowym. Pas bliżej Plant ma być zamieniony na ścieżkę rowerową - wszystko po to, by zmniejszyć liczbę samochodów w centrum.
Według szacunków obecnie w obrębie I obwodnicy Krakowa w godzinach szczytu porusza się 800-1000 samochodów na godzinę i ok. 10 tys. na dobę. Wprowadzenie ruchu jednokierunkowego ma spowodować zmniejszenie liczby samochodów na tym obszarze o blisko 50 proc. i przeniesienie ruchu między dzielnicami na drugą obwodnicę.
Wprowadzenie zmian w organizacji ruchu nie wymaga uchwały Rady Miasta Krakowa. Krakowscy radni byli przeciwni wprowadzeniu ruchu jednokierunkowego w centrum miasta, wokół Plant. Ich zdaniem taka zmiana utrudni funkcjonowanie przedsiębiorcom i nie zmniejszy zanieczyszczenia powietrza na Starym Mieście.
Pierwsze istotne zmiany organizacji ruchu w centrum Krakowa nastąpiły w latach 50. ub. wieku, gdy ruch tramwajowy przeniesiono z Rynku Głównego na I obwodnicę. Natomiast w 1979 r. wyłączono Rynek Główny i przylegające do niego ulice z ogólnodostępnego ruchu samochodowego. W 1988 r. wprowadzono w centrum trzy strefy ruchu: A - ruchu pieszego, B - ograniczonego ruchu, C - ograniczonego parkowania.