Prezentacje - Porsche Carrera 4 - styczeń 1999
Prezentacje - PORSCHE CARRERA, Auto Moto Market, nr 1 (139) syczeń 1999, str. 27
Nowe Porsche Carrera 4 miało swoją premierę prasową w drugiej połowie października 1998 roku. Podstawowym elementem odróżniającym ten model od poprzedniego jest napęd na cztery koła.
Historia
Pomysł napędzania wszystkich czterech kół w samochodzie zrodził się w umyśle profesora Ferdinanda Porsche już w roku 1900. Pracował on wówczas dla Wiener Kutschwagenfabrik Lohner i zastosował w prototypach tej firmy silniki w piastach kół.
Właściwe prace nad urzeczywistnieniem idei prawdziwego napędu na cztery koła rozpoczęły się jednak w biurze konstrukcyjnym Porsche w 1934 roku, w związku z rozwojem Volkswagena. Z tego roku pochodzi rysunek "garbusa" z napędem na obie osie. Idea ta został wykorzystana później w celach militarnych.
We wczesnych latach pięćdziesiątych armia niemiecka ogłosiła przetarg na budowę lekkiego samochodu terenowego. W odpowiedzi, fabryka w Zurrenhausen przygotowała Porsche w wersji klasycznego "Kubelwagen". Dołączany napęd przekazywał moc (chłodzonego powietrzem czterocylindrowego silnika o pojemności 1.6 l. i mocy 60 KM) na oś przednią.
Do lat siedemdziesiątych nie powstały w Porsche żadne konstrukcje o tego rodzaju napędzie. Wówczas to, we Frankfurcie zaprezentowano studyjną wersję Porsche 911 Cabrio z napędem na cztery koła. Koncepcja ta zainteresowała przede wszystkim dział sportowy Porsche, który widział w tym modelu zwycięzcę wyścigów.
Wygląd
Widocznym znakiem rozpoznawczym Carrera 4 są 17-calowe aluminiowe felgi w niepowtarzalnym wzorze. Wcięte głęboko w środku ramiona rozszerzają się w stronę obręczy, dzięki czemu koła sprawiają wrażenie większych i mocniejszych.
Jak wszystkie Porsche roku modelowego 1999, tak i nowe Carrera 4 ma zmienioną stylistykę lamp. Składa się na nią osadzenie migaczy w reflektorach, białe migacze boczne i biało-szare, zamiast pomarańczowych, światła tylne.
Obok pełnowymiarowych poduszek powietrznych dla kierowcy i pasażera, w skład wyposażenia wchodzi nowy system Porsche Side Impact Protection, Obejmuje on dwie instalowane w drzwiach poduszki boczne i dodatkowe wypełnianie drzwi pochłaniające energię. Daje to lepszą ochronę głowy, klatki piersiowej, ramion i brzucha, zarówno przy otwartym dachu jak i opuszczonych szybach bocznych.
Technika
Wieloletnie doświadczenia z napędem na cztery koła umożliwiło konstruktorom Porsche znalezienie wyjątkowo efektywnego rozwiązania w modelu Carrera 4. Po raz pierwszy zastosowano system kontroli trakcji PSM (Porsche Stability Management).
Podstawowym elementem systemu jest pedał gazu, który za pomocą czujnika elektrycznego wysyła sygnał elektryczny do układu Motronic oraz silnik uchylający przepustnicę.
PSM szybko i energicznie dokonuje korekt na mokrej lub śliskiej nawierzchni, a także przy zmieniających się pod względem przyczepności nawierzchniach. System ten odpowiedzialny jest również za znaczne skrócenie drogi hamowania, przy jednoczesnym polepszeniu stabilności. Precyzyjne działanie PSM opiera się na wielu punktach pomiarowych. Czujniki obrotu kół, kojarzące się z ABS, dostarczają nie tylko informacje o prędkości, przyspieszeniu czy zwolnieniu, ale mogą także na podstawie porównywanych różnic obrotów rozpoznać zakręt. Dodatkową pomocą są czujniki promienia skrętu, czujnik przyspieszenia poprzecznego i czujniki momentu odchylającego, którego zadaniem jest zmierzenie tendencji do wynoszenia pojazdu.
Nowy Carrera 4 jest pierwszym Porsche, w którym możliwa jest kombinacja napędu na cztery koła z sześciobiegową przekładnią manualną lub pięciobiegową Tiptronic S.
Karoseria została dopasowana do potrzeb napędu na cztery koła. Konieczne były zmiany w okolicach osi przedniej i nowy zbiornik paliwa, o prawie niezmienionej pojemności, Koło zapasowe zastąpiono kompaktowym kołem składanym. Uzyskano stulitrową przestrzeń bagażową.
W układzie jezdnym zaszły nieznaczne zmiany, ponieważ pewne było wprowadzenie napędu na cztery koła w Carrera 4 już we wczesnej fazie rozwojowej nowej generacji tych modeli. Oś przednia wyposażona została w odpowiednie sprężyny, wahacze, amortyzatory i stabilizatory dopasowane do dynamiki tej wersji.
Wszystkie wahacze kół oraz zintegrowane w karoserii elementy zawieszenia osi wykonane są z aluminium. Konstrukcja osi przedniej dostosowana została do napędu kół przednich.
Silnik
Dobre napełnianie cylindrów dzięki technice czterozaworowej oraz stabilne termiczne warunki pracy dzięki chłodzeniu cieczą czynią silnik Porsche jednostką o dużej sprawności. Przy pojemności 3,4 l i mocy 300 KM (221 kW) prędkość maksymalna tego pojazdu wynosi 280 km/h.
"Nasza wierność sześciocylindrowemu silnikowi typu bokser jest czymś więcej niż tradycją" - wyjaśnia Horst Marchart, szef centrum badań i rozwoju w Weissach. "Silnik bokser to idealna forma silnika sześciocylindrowego dla produkowanych przez nas samochodów sportowych".
Prawdziwa wartość techniki silnika Porsche Carrera 4 widoczna jest na wysokich prędkościach obrotowych. Rozwija on skrzydła przy niesamowitym skoku do prawie siedmiu tysięcy obrotów na minutę. Charakterystyczny dla wszystkich Porsche odgłos pracy sześciocylindrowego boksera rozbrzmiewa tym samym tonem także w Carrera 4. Optymalne otwarcie przepustnicy powoduje obniżenie zużycia paliwa i tym samym obniżona jest również emisja spalin.