26 czerwca w Warszawie odbyła się prezentacja pojazdów czterokołowych (quadrycykli) zorganizowana przez europejskie stowarzyszenie producentów i importerów quadrycykli Equal.
Pojazdy te ze względu na wagę dzielą się na: lekkie czterokołowce (do 350 kg) i ciężkie czterokołowce (do 550 kg).
Lekkie czterokołowce charakteryzują się następującymi parametrami:
Prędkość maksymalna – 45 km/h
Maksymalna moc – 4kW
Miejsce dla dwóch osób
Pierwsze pojazdy tego typu pojawiły się we Francji w latach 70-tych.Najpierw były to małe czterokołowce a następnie duże czterokołowce wymagające prawa jazdy A1, B1 lub odpowiednika. W 2007 roku w Unii Europejskiej zarejestrowanych było już ponad 320 tys. czterokołowców. W tym samym roku sprzedano ponad 35 tys. nowych pojazdów, co oznacza wzrost o ok. 13 % w stosunku do poprzedniego roku. Obecnie główne rynki obejmują Francję, Włochy i Hiszpanię.
Badania rynku i obserwacje (dotyczące głównie sieci dystrybucji) pokazują, że lekkie pojazdy czterokołowe i korzystne możliwości ich prowadzenia są szczególnie atrakcyjne dla osób starszych zamieszkujących tereny wiejskie. 65% użytkowników tych pojazdów stanowią osoby w wieku powyżej 50 lat, zamieszkujące na obszarach wiejskich lub na dalszych przedmieściach miast i które z różnych powodów nie chcą używać klasycznych samochodów, ale muszą mieć możliwość przemieszczania się ze względu na odosobnienie. Klientów w tej kategorii przyrasta ze względu na malejącą sieć bliskich punktów handlu i usług, a także ograniczony zasięg komunikacji publicznej.
Kolejną grupę użytkowników (ok. 30%) stanowią ludzie aktywni zawodowo w wieku od 25 do 50 lat, którzy nie mają czasu lub środków na zdobywanie prawa jazdy, a ze względu na pracę muszą być mobilni. W miastach ta kategoria obejmuje także młodych ludzi w wieku od 25 do 35 lat, dla których użytkowanie mikrosamochodu jest odpowiedzią na problemy intensywnego ruchu ulicznego i parkowania: szybkość jazdy jest taka sama jak innym samochodem (np. średnia prędkość w Paryżu wynosi tylko 18 km/h), a zużycie paliwa wynosi ok. 3 l na 100 km.
Ponadto pojazdy te ze względu na niską emisję CO2 zwolnione są z opłat środowiskowych w niektórych miastach Europy. Pozostałą grupę tworzą kierowcy którzy z powodu wykroczeń drogowych lub jazdy pod wpływem alkoholu stracili uprawnienia do kierowania pojazdami mechanicznymi.
Według ekspertów, prowadzenie samochodu nie wymagającego prawa jazdy przez sprawców wykroczeń może przynieść ważne efekty społeczne i pedagogiczne, powodując przyzwyczajenie do jazdy poniżej maksymalnej dozwolonej prędkości. Główną przeszkodą zmniejszającą dostępność tego typu pojazdów jest dosyć wysoka cena. W zależności od modelu i rodzaju silnika ceny wahają się od ok. 9 tys. Euro do ponad 15 tys. Euro. Za wersje z silnikiem elektrycznym zapłacić trzeba prawie 18 tys. Euro.
Źródła: IBRM Samar