Prestiżowy SUV - SsangYong Rexton II
Bez wątpienia testowany przez nas SsangYong Rexton II to luksusowy SUV, zaprojektowany z myślą o najbardziej wymagających klientach. Już na pierwszy rzut oka Rexton mimo swoich pokaźnych rozmiarów, zaskakuje atrakcyjną dynamiczną sylwetką. Stylistom udało się harmonijnie połączyć w nadwoziu elementy klasycznego, solidnego SUV-a i zgrabnych, sportowych linii. Zadbano również o ponoszące komfort detale. Auto wyposażone jest w funkcjonalne progi, które ułatwiają wsiadanie, w nowoczesne reflektory soczewkowe i elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne.
Kolejne miłe zaskoczenie to wnętrze. Po pojeździe, który może uchodzić za auto terenowe, można by się raczej spodziewać surowego, militarnego wyposażenia kabiny. Tymczasem znajdziemy tam wygodne skórzane fotele i wiele innych wyrafinowanych gadżetów, dostępnych w limuzynach z najwyższej półki.
Przede wszystkim rzuca się w oczy bogate wyposażenie zwiększające komfort jazdy: elektryczny szyberdach, automatyczna klimatyzacja i konsola audio-video z ekranem dotykowym, tunerem TV, odtwarzaczem płyt DVD, MP3, CD i nawigacją satelitarną. Bardzo pomocna jest kamera cofania, która uruchamia się po wrzuceniu biegu wstecznego. Obraz na ekranie konsoli pokazuje przestrzeń za tylnym zderzakiem pojazdu. Wspiera go bardzo przydatny, o czym mogłem się przekonać, system czujników dźwiękowych, reagujących na przeszkody znajdujące się blisko za samochodem. Przy pokaźnych rozmiarach Rextona takie zabezpieczenie jest niezwykle przydatne podczas manewrów na ciasnych parkingach.
W system bezpieczeństwa wyposażony jest również szyberdach oraz automatycznie sterowane szyby; jeśli podczas zamykania napotkają przeszkodę, samorzutnie otwierają się.
Wygodne i przytulne wnętrze zapewniają również elektrycznie regulowane i podgrzewane fotele (kierowcy z pamięcią trzech ustawień). Fotel kierowcy ma również funkcję łatwego wsiadania. Po wyjęciu kluczyka fotel automatycznie obniża się i przesuwa maksymalnie do tyłu, zaś po włożeniu kluczyka wraca do wcześniejszej pozycji. Dodatkowym atutem jest pięciostopniowe podgrzewanie przednich siedzeń.
Przełączniki sterowania wentylacją, ogrzewaniem i systemem audio znajdują się w zasięgu ręki i to dosłownie, bo niektóre z nich oprócz umiejscowienia na konsoli, mają swoje odpowiedniki na kierownicy. Standardowa objętość bagażnika wynosi 935 litrów, natomiast po złożeniu oparć wzrasta aż do 1930 litrów. Dodatkową zaletą tego SUV-a jest możliwość holowania przyczepy o masie całkowitej do 3,5 tony.
Mimo sporej masy, jazda tym samochodem, nawet po zatłoczonych ulicach to prawdziwa przyjemność. Rexton jest nadzwyczaj zwrotny, nawet przy agresywnej jeździe, dobrze trzyma się drogi i zakrętów, a dodatkowe wspomaganie kierownicy (rosnące wraz z mniejszą prędkością auta) przekłada się na łatwość manewrowania na parkingu.
Jazda w niezbyt trudnym terenie dzięki stałemu napędowi na cztery koła to również frajda. Ponadto konstrukcja tego pojazdu oparta jest na wielodrążkowym zawieszeniu tylnym wyposażonym w sprężyny śrubowe, które bardzo skutecznie tłumią nawet największe wstrząsy. Samochód posiada także najlepsze systemy bezpieczeństwa. Zapewnia je ABS i EBD, ESP, TCS, HDC i ARP, a także przednie i boczne poduszki powietrzne. W razie wypadku siłę uderzenia pochłania też konstrukcja ramowa pojazdu.
Na małych biegach zimny silnik pracuje dość głośno, ale po kilku minutach jazdy możemy mówić już tylko o samych zaletach tej jednostki napędowej. Rexton II jest wyposażony w nowoczesny, pięciocylindrowy diesel o pojemności 2,7 litra, mocy 186 KM i maksymalnym momencie obrotowym 402 Nm - z systemem common-rail trzeciej generacji. Silnik zapewnia dynamiczną, płynną jazdę i oszczędną jazdę. W cyklu mieszanym Rexton II spala 8,6 l oleju napędowego na 100 km.
Automatyczna skrzynia biegów wyposażona w pięć biegów umożliwia również manualne sterowanie przyciskami znajdującymi się na kierownicy. Układ napędowy Rextona bazuje na sprawdzonej technologii Mercedes-Benz. W 1991 roku Ssangyong Motor Company podpisała strategiczne porozumienie z niemieckim koncernem, dzięki któremu koreański producent korzysta z technologii opracowanych przez inżynierów Mercedesa.
Model Rexton II dostępny jest w Polsce tylko wersji Premium Navi A/T 2,7 XDi 186 KM za 175,9 tys. zł. Fakt, że cena jest wysoka, ale odpowiednia do jakości i wyposażenia samochodu.
Michał Donda
wydanie internetowe: www.motobiznes.pl