Premiera modeli Audi S we Frankfurcie
We Frankfurcie Audi zaprezentuje publiczności po raz pierwszy swoje nowe modele S6, S7 Sportback i S8. Charakteryzuje je duża moc połączona z mniejszym zużyciem paliwa. Konsekwentnie stosowana przez markę strategia downsizingu pozwoliła na redukcję zużycia paliwa nawet 25 proc. przy jeszcze lepszych osiągach.
Najważniejszymi z prezentowanych modeli będą S6 i S6 Avant. Wykorzystują one nowy silnik TFSI w wersji 420 KM (309 kW). Ta ośmiocylindrowa jednostka z podwójnym doładowaniem rozwija stały moment obrotowy 550 Nm od 1 400 do 5 300 obr./min i przyspiesza S6 od zera do 100 km/h w 4,8 sekundy (4,9 sekundy dla wersji Avant). Prędkość maksymalne to typowe ograniczone elektronicznie 250 km/h. Te dane oznaczają, że nowe Audi zostanie w tyle za największym konkurentem, czyli BMW M5. Równą walkę zapewne nawiąże dopiero wersja RS.
Jednostka pozwala na jeszcze bardziej sportowe osiągi przy spalaniu niższym nawet o 25 procent. W S6 średnie zużycie paliwa wynosi 9,7 litra na 100 km, S6 Avant zużywa 9,8 litra. Tak dobre wyniki Audi zawdzięcza wielu technologiom, w tym systemowi rekuperacji i Start-Stop oraz nowemu systemowi zarządzania pracą cylindrów. Dodatkowo, gdy V8 przy mniejszym obciążeniem odłącza cztery cylindry, włącza się system aktywnej redukcji hałasu. Pozwala ona na bardziej komfortowe podróżowanie. Niezależnie od tego aktywne, elektronicznie regulowane elementy mocowania silnika poprzez odpowiednie impulsy tłumią drgania o niskiej częstotliwości.
Moc silnika przenoszona jest przez siedmiobiegową przekładnię S tronic. Stały napęd na wszystkie koła wykorzystuje samoblokujący centralny mechanizm różnicowy z selektywnym sterowaniem momentem poszczególnych kół. Na życzenie system ten może być uzupełniony sportowym mechanizmem różnicowym, rozdzielającym w sposób aktywny siły napędowe między tylne koła.
Oba modele wyposażone są seryjnie w sztywno dostrojone zawieszenie pneumatyczne ze zmiennym tłumieniem drgań obniżające nadwozie o dziesięć milimetrów. Zapewnia ono precyzyjne prowadzenie bez konieczności rezygnacji z komfortu. Auta wyposażono w mocne hamulce tarczowe ze wszystkimi tarczami wentylowanymi. Na życzenie Audi montuje ceramiczne tarcze hamulcowe wzmacniane włóknem węglowym.
Model S7 Sportback jest bardzo zbliżony do opisanego wcześniej S6. Korzysta z tej samej 420-konnej jednostki V8 oraz siedmiobiegowej skrzyni. Również układ przeniesienia napędu został zapożyczony z tego nieco mniejszego auta. Przy prawie identycznym przyspieszeniu (4,9 sekundy do 100 km/h) S7 jest alternatywą dla tych, którzy wolą auto o mniej konwencjonalnym wyglądzie.
Duży udział w poprawiającego efektywność projektu ma lekkie nadwozie. Wykonane jako hybrydowa konstrukcja aluminiowa waży o około 15 proc. mniej, niż porównywalna karoseria stalowa. Elementem wykonanym w lekkiej konstrukcji jest między innymi długa pokrywa bagażnika, seryjnie otwierana elektrycznie. Pod nią znajduje się bagażnik o pojemności 535 litrów. Przy złożonych oparciach tylnej kanapy pojemność bagażnika wzrasta do 1390 litrów.
Audi S8, które pojawi się na rynku wiosną 2012 roku, jest nową głową rodziny modeli S - dużą, luksusową limuzyną o wyjątkowej mocy. Nowy silnik 4.0 TFSI dysponuje mocą aż 520 KM (382 kW) i od 1 700 do 5 500 obr./min rozwija moment obrotowy 650 Nm. Osiągi są równie imponujące: na przyspieszenie do 100 km/h ta duża limuzyna potrzebuje zaledwie 4,2 sekundy. Prędkość jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h.
Przy takich osiągach zużycie paliwa przez ten spokojnie pracujący silnik V8 biturbo o pełnym brzmieniu jest stosunkowo niskie: na 100 km spala średnio tylko 10,2 litra - znacznie mniej, niż jego konkurenci. Bezsprężarkowy silnik 5,2 litra V10 w poprzednim modelu zadowalał się średnio 13,2 litrami na 100 km. Spalanie zmniejszyło się prawie o 23 proc, przy czym moc znacznie wzrosła - o 70 KM (51 kW).
Audi S8 może pochwalić się stosunkowo niewielką masą - 1 975 kilogramów. Nadwozie tej luksusowej limuzyny wykonane jest prawie całkowicie z aluminium. Tylko środkowe słupki wykonano ze specjalnej stali. Nadwozie waży zaledwie 231 kilogramów. Porównywalna karoseria stalowa ważyłaby o prawie 100 kilogramów więcej. Lekka technologia budowy nadwozia pozwoliła na redukcję masy także innych podzespołów, na przykład zawieszenia.
Wszystkie modele z rodziny "S" mogą być wyposażone w najnowsze rozwiązania oferowane przez Audi. Standard obejmuje między innymi reflektory ksenonowe, tylne światła w technice LED, elektromechaniczny hamulec postojowy i komputer pokładowy z kolorowym wyświetlaczem, MMI Radio plus ze złączem Bluetooth i Audi Sound system z dziesięcioma głośnikami.
Nowością w rodzinie A8 jest asystent parkowania z czterema małymi kamerami obserwującymi otoczenie. Obrazy z kamer łączone są przez komputer, a kierowca może wywołać na monitorze MMI różne widoki, w tym także wirtualny widok z lotu ptaka. System ten zwiększa bezpieczeństwo przy manewrowaniu i wyjeżdżaniu z bram lub dróg podporządkowanych przy ograniczonej widoczności, pozwalając zobaczyć pojazdy nadjeżdżające z boku.
Modele z serii "S" to w grupie Audi auta specjalne. Luksusowe, dobrze wyposażone i wygodne, a przy tym bardzo szybkie. Samochody, które pojawią się we Frankfurcie pasują do tego schematu, a dodatkowo przy jeszcze lepszych osiągach są bardziej ekonomiczne.
sj