Ustawę o kierującymi pojazdami czekają poważnie zmiany. Najważniejszą z nich będzie wprowadzenie ograniczonego okresu ważności praw jazdy.
Jak podaje Gazeta Wyborcza, nie zostały jeszcze ustalone terminy wejścia w życie nowej ustawy. Obecnie trwają prace nad projektem, dzięki któremu polskie przepisy będą spójne z normami unijnymi.
Poniżej najważniejsze zmiany, na jakie polscy kierowcy i kandydaci na kierowców będą musieli się przygotować:
Po pierwsze: likwidacja dożywotnich praw jazdy;
Po drugie: dwuletni okres próbny dla młodych kierowców;
Po trzecie: nowe kategorie motocyklowe.
Obecnie, jeśli kierowca, który nie ma przeciwwskazań zdrowotnych, np. wady wzroku, dostaje prawo jazdy bezterminowo. Zapis nie dotyczy zawodowych kierowców, którzy muszą regularnie przechodzić badania lekarskie. Nowe regulacje unijne mówią o pięcio-, dziesięcio- lub piętnasto-letnim okresie ważności prawa jazdy w zależności od posiadanej kategorii. Polska ustawa zapewne będzie zgodna z wytycznymi Unii Europejskiej. Najprawdopodobniej dotychczasowe prawa jazdy zachowają swoją ważność aż do 2033 roku. Natomiast nowo wydawane dokumenty, za wyjątkiem tych uprawniających do kierowania pojazdami określonymi w kategoriach C, D i E, będą ważne przez 15 lat.
Planowane wprowadzenie okresu próbnego będzie polegało na nadzorze nad świeżo upieczonym kierowcą: po pierwszym wykroczeniu młody kierowca otrzyma ostrzeżenie drogą pocztową. Kolejny mandat (popełnienie wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu w ruchu) będzie równoznaczny z przedłużeniem okresu próbnego, koniecznością odbycia badań psychologicznych i koniecznością przystąpienia do szkolenia reedukacyjnego. Trzy wykroczenia lub jedno przestępstwo przeciwko bezpieczeństwu w ruchu drogowym to utrata prawa jazdy. Ponadto każdy kierowca po piątym miesiącu od momentu uzyskania prawa jazdy będzie skierowany na kurs doszkalający. Karta motorowerowa zostanie zastąpiona prawem jazdy kategorii AM, o które będą mogli ubiegać się czternastolatkowie. Kategoria A1 (dla kandydatów od szesnastego roku życia) umożliwi kierowanie motocyklami dwukołowymi o pojemności skokowej silnika do 125 cm3, mocy maksymalnej nie większej niż 15 KM i stosunku mocy do masy nie większym niż 0,13 KM/kg, lub też trójkołowcami o mocy nie większej niż
20,4 KM. Kategoria A2 będzie przeznaczona dla osiemnastolatków lub osób starszych. Ograniczenia to maksymalna moc motoru - w tym przypadku wynosząca 47,65 KM i stosunek mocy do masy nie przekraczający 0,27 KM/kg. Kategoria A upoważni do prowadzenia wszystkich motocykli. Przeznaczona jest dla dwudziestolatków (którzy mają prawo jazdy kategorii A2 od dwóch lat) lub 24-latków, jeśli nie mieli oni wcześniej prawa jazdy kategorii A2.