Poznań kupił pierwszy w Polsce autobus z napędem hybrydowym
Pierwszy w Polsce autobus z napędem hybrydowym kupiło Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK) w Poznaniu. Autobus kosztował 1,5 mln zł i wyjedzie na poznańskie ulice w październiku.
MPK podpisało w poniedziałek umowę z firmą Solaris Bus & Coach SA na zakup autobusu Solaris Urbino 18 Hybrid.
Hybrydowy napęd Solarisa to połączenie technologii tradycyjnego silnika spalinowego Diesla z silnikami elektrycznymi.
Zakupiony przez MPK Solaris Urbino Hybrid to niskopodłogowy autobus przegubowy o długości 18 metrów, który na pokład będzie mógł zabrać ponad 140 pasażerów.
Autobus hybrydowy jest ok. 400 tys. zł droższy od pojazdu z tradycyjnym napędem. Pojazd z silnikiem hybrydowym zużywa do 30 proc. mniej paliwa, wydziela też mniej zanieczyszczeń, w tym do 40 proc. mniej związków siarki i do 97 proc. mniej cząstek stałych.
"Pojazd hamuje silnikiem elektrycznym. Cała energia, która powstaje przy hamowaniu autobusu, nie +ulatnia się+, tylko jest magazynowana w bateriach i potem oddawana. Ten autobus, zatrzymując się na przystanku i z niego ruszając, działa tylko na silniku elektrycznym - jest więc cichy i nie wydziela szkodliwych substancji" - powiedziała wiceprezes spółki Solaris, Solange Olszewska.
Prezes MPK Wojciech Tulibacki powiedział w poniedziałek na konferencji prasowej, że spółka myśli o zakupie kolejnych autobusów o napędzie hybrydowym. Jak poinformował, MPK stara się o dofinansowanie zakupu 30 takich pojazdów.
Po Poznaniu codziennie jeździ ok. 270 autobusów. Rocznie MPK zużywa ok. 9 mln ton paliwa.
Jak powiedział dyrektor pionu autobusów w MPK Krzysztof Książyk, gdyby wszystkie poznańskie autobusy udało się zastąpić pojazdami hybrydowymi, do atmosfery co roku dostawałoby się o 40 ton związków azotu mniej, o 20 ton mniej związków węgla i 1,5 tony mniej cząstek stałych.
Poznań jest ósmym miastem, które kupiło ekologiczny autobus Solarisa. Wcześniej pojazdy takie zakupiło Drezno, Lipsk, Bochum, Brema, Monachium, Hanower i Lenzburg.