Trwa ładowanie...
06-05-2013 10:34

Posłowie rozpoczynają prace nad zmianami w prawie drogowym

Posłowie rozpoczynają prace nad zmianami w prawie drogowymŹródło: PAP/Wojciech Pacewicz
d1n2y5p
d1n2y5p

Na najbliższym posiedzeniu Sejm zajmie się czterema poselskimi projektami ustaw zmieniającymi przepisy o ruchu drogowym. Wśród propozycji jest np. ograniczenie liczby fotoradarów o ok. 80 proc. i pozostawienie ich jedynie tam, gdzie poprawiają bezpieczeństwo.

Trzy projekty nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym złożyły w Sejmie kluby: PiS, SLD oraz SP. Czwarty projekt, autorstwa PO, dotyczy zmian w Ustawie o drogach publicznych.

Według propozycji PiS fotoradary mogłyby być instalowane jedynie w miejscach szczególnie niebezpiecznych, gdzie dochodzi do wypadków spowodowanych nadmierną prędkością. Za miejsce szczególnie niebezpiecznie - według propozycji posłów PiS - uznany ma być odcinek drogi publicznej, o długości co najmniej 1000 m, na którym w ciągu ostatnich 5 lat doszło do minimum 10 wypadków spowodowanych przekroczeniem dopuszczalnej prędkości. Ponadto projekt pozbawia Inspekcję Transportu Drogowego (ITD) możliwości rejestrowania naruszania przepisów ruchu drogowego za pomocą urządzeń rejestrujących - przenośnych, zainstalowanych w pojeździe lub na statku powietrznym. PiS chce też, aby wszystkie dochody z mandatów za przekroczenie prędkości były kierowane na rozbudowę, naprawę oraz modernizację dróg i infrastruktury drogowej.

Drugi z projektów - autorstwa SLD - ma na celu uporządkowanie ustawienia fotoradarów. Projekt zakłada m.in. ustalenie minimalnej odległości, w jakiej względem siebie powinny stać fotoradary. Według propozycji SLD dochody z fotoradarów byłyby przeznaczone bezpośrednio na Krajowy Fundusz Drogowy. SLD proponuje też ukrócić praktykę stawiania fotoradarów przez gminy i pobieranie z tego tytułu ogromnych środków, które następnie wpływają do budżetu i są przeznaczane na inne cele.

Sejm ma także zająć się projektem autorstwa Solidarnej Polski. Zakłada on ograniczenie liczby fotoradarów o ok. 80 proc. i pozostawienie ich jedynie tam, gdzie poprawiają bezpieczeństwo, np. przy szkołach i szpitalach. Projekt przewiduje także utworzenie specjalnej rezerwy celowej o nazwie "Fundusz Poszkodowanych w Wypadkach Komunikacyjnych", która byłaby w całości finansowana z mandatów pochodzących z fotoradarów. Środki z Funduszu miałyby być przeznaczane na finansowanie pomocy osobom poszkodowanym w wypadkach komunikacyjnych i poprawy bezpieczeństwa na drogach - z wyłączeniem finansowania urządzeń rejestrujących.

d1n2y5p

Kolejny projekt PO, dotyczy ustawy o drogach publicznych. Proponowane zmiany zmierzają do tego, aby wszystkie środki z mandatów nakładanych przez ITD zasilały Krajowy Fundusz Drogowy. KFD istnieje od 2004 r. Jego zadaniem jest gromadzenie i przeznaczanie środków m.in. na finansowanie budowy i przebudowy dróg krajowych realizowanych przez GDDKiA. Na koniec 2012 r. zadłużenie Funduszu wyniosło 41 mld zł. KFD jest zasilany środkami z mandatów nakładanych przez ITD na podstawie ustawy o drogach publicznych; pieniądze przeznaczane są na zadania związane z drogami krajowymi. Natomiast pozostałe środki uzyskane z mandatów nakładanych przez Inspekcję stanowią dochód budżetu państwa. Zgodnie z projektem wpływy z kar i grzywien nałożonych przez ITD (w tym za naruszenia przepisów ruchu drogowego ujawnionych za pomocą fotoradarów) będą przekazywane tylko na rachunek KFD z przeznaczeniem na działania mające na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu na drogach krajowych. Równocześnie z budżetu państwa do KFD ma zostać
przeniesione finansowanie zadań Głównego Inspektora Transportu Drogowego związanych z zapewnieniem funkcjonowania stacjonarnych fotoradarów oraz obudów na te urządzenia.

Do 10 maja Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma przedstawić ministrowi transportu Sławomirowi Nowakowi raport ws. ustawienia znaków drogowych i lokalizacji fotoradarów. Taki przegląd zapowiedział na początku roku premier Donald Tusk w ramach Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na lata 2013-2020. Według danych policji w 2012 roku na drogach doszło do 36 500 wypadków; zginęło w nich 3 500. osób, a 45 000 zostało rannych. Choć liczba zabitych była najniższa od 1989 r., to w przeliczeniu na milion mieszkańców jest wciąż wysoka w porównaniu z innymi krajami europejskimi.

ll/sj/sj

d1n2y5p
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1n2y5p
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj