Porsche lokatą kapitału
Z zasady, kupując nowy samochód traci się na jego wartości już po wyjechaniu z salonu. Czasami są to niebagatelne sumy. Ale okazuje się, że są modele na których można obecnie zarobić i nie wcale nie są to Ferrari, Lamborghini czy Koenigsegg.
Nie jest to co prawda jedna z powszechnej eksploatowanych marek, bo chodzi o model Porsche, ale też nie mówimy o legendarnej 911, która swoje sportowe geny zaszczepia w świecie od ponad pół wieku. Okazuje się, że w Wielkiej Brytanii idealną, krótkoterminową lokatą kapitału na poziomie 25 proc. jest mniejszy w gamie SUV Macan.
Produkowane od dwóch lat auto, konstrukcyjnie pokrewne m.in. z Audi Q5, cieszy się ogromnym powodzeniem na Wyspach. Niestety firma nie jest w stanie zaspokoić aktualnego popytu, przez co ceny używanych egzemplarzy osiągają rekordowe wartości. Dość powiedzieć, że za Macana z drugiej ręki trzeba teraz zapłacić niemal 12 tys. funtów więcej, niż takie auto kosztowało u dealera. To spore przebicie w stosunku do ceny wyjściowej. Ale na nowy egzemplarz trzeba czekać ponad 8 miesięcy.
Dwa lata temu za bazową wersje Macana trzeba było zapłacić niecałe 44 tys. funtów. Teraz, podobnie uplasowane w gamie auto na rynku wtórnym wystawiane jest za 55 tys. Według lokalnych instytucji finansujących zakupy samochodów, boom na ten model Porsche na wyspach jest tak duży, że niektórzy jego właściciele już złożyli zamówienia na jego kolejne egzemplarze, traktując to jako lokatę kapitału. Specjaliści rynkowi przestrzegają jednak, że sytuacja ma najprawdopodobniej charakter chwilowy i ceny modelu na rynku wtórnym wrócą do normalności. Dwuletni egzemplarz powinien wówczas kosztować poniżej 40 tys. funtów.
Na podobnie udaną inwestycję mogą liczyć też nabywcy najnowszego modelu Jaguara, F-Pace, bezpośredniego konkurenta Macana. Na razie czas oczekiwania na ten model, który właśnie debiutuje na rynku, wynosi 9 miesięcy. Ale jego wyjściowa cena to 35 tys. funtów, zatem jeśli Jaguar spełni kryteria jakościowe, a jego dostępność poprawi się, to może odebrać część klientów Porsche i przyczynić się do spadku cen Macana.
Porsche w ubiegłym roku globalnie wyprodukowało ponad 200 tys. aut różnych modeli. Popyt na samochody ze Stuttgartu jednak systematycznie rośnie i standardowy czas oczekiwania na nowy samochód oscyluje wokół 6-8 miesięcy.
BC