Porsche Cayman R: Odciążony sportowiec
W alfabecie Porsche litera R zarezerwowana jest dla wyspecjalizowanych modeli sportowych. Oznaczone nią samochody Porsche wyróżniają się wyrafinowaniem technicznym, szybkością reakcji i wyścigowym charakterem. Nowy Cayman R jest bezkompromisowym wcieleniem tych cech.
O 55 kg lżejsze i o 10 KM mocniejsze niż Cayman S, nowe coupe z silnikiem centralnym z firmy Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG w Stuttgarcie zostało zaprojektowane z myślą o spektakularnym zachowaniu na drodze. Dzięki specjalnie dobranemu sportowemu podwoziu zapewnia kierowcy jeszcze większą precyzję interakcji z samochodem niż Cayman S.
Nowe coupe napędzane jest przez wzmocnioną sześciocylindrową jednostkę o pojemności skokowej 3,4 l, osiągającą moc 330 KM (243 kW). W standardowym ustawieniu przekazuje ona moment obrotowy na tylne koła za pośrednictwem sześciobiegowej, ręcznej skrzyni i rozpędza samochód od 0 do 100 km/h w 5,0 sekund.
Opcjonalnie można otrzymać siedmiobiegową skrzynię PDK (Porsche Doppelkupplungsgetriebe), która skraca czas pomiarowy przyśpieszenia do 4,9 sekundy. Aby uzyskać jeszcze bardziej imponujące osiągi, Porsche Cayman R można zamówić z jednym z opcjonalnych pakietów Sport Chrono, pozwalających rozpędzić się do 100 km/h w czasie 4,7 sekundy.
Nowe coupe z silnikiem centralnym w wersji ze skrzynią manualną osiąga prędkość maks. 282 km/h, a ze skrzynią PDK 280 km/h. Jak podaje producent, zużycie paliwa w NEDC (Nowym Europejskim Cyklu Jazdy) w wersji z sześciobiegową skrzynią ręczną wynosi 9,7 l/100 km, a ze skrzynią PDK - 9,3 l/100 km.
Głównym celem podczas projektowania modelu Cayman R było dalsze udoskonalenie tego dwumiejscowego auta sportowego pod względem osiągów, dynamiki prowadzenia i zwinności, poprzez konsekwentne odciążania. W efekcie inżynierowie Porsche uzyskali masę własną samochodu na poziomie zaledwie 1295 kg (wg normy DIN) co daje poprawę stosunku mocy do masy, który w wersji z ręczną skrzynią biegów wynosi 3,9 kg na 1 KM, a w wersji ze skrzynią PDK 4,0 kg na 1 KM.
Największe oszczędności na wadze osiągnięto poprzez zastosowanie komponentów z lekkich materiałów i rezygnację z wyposażenia służącego wyłącznie wygodzie. Podobnie, jak w modelach 911 GT3/GT3 RS i Boxster Spyder, opcjonalnie dostępny jest lekki akumulator litowo-jonowy. Ponadto, najwyższy model w ofercie nowego coupe z silnikiem centralnym wyposażony jest w najlżejsze 19-calowe koła w całej gamie modelowej Porsche. Komplet felg tego typu waży niecałe 40 kg.
Rygorystyczny charakter Caymana R widać na pierwszy rzut oka. Smukła sylwetka nadwozia, obniżonego o 20 mm względem Caymana S, zwracający uwagę stały tylny spojler, lakierowane na srebrno, wysokiej klasy felgi i liczne sportowe dodatki we wnętrzu i na zewnątrz zapewniają mu unikalny wygląd. Czarne opaski wokół reflektorów, czarne lusterka zewnętrzne i napis Porsche na boku - czarny lub srebrny, zależnie od koloru nadwozia, z którym kontrastuje - to akcenty stylistyczne zaczerpnięte z klasycznych samochodów wyścigowych Porsche.
Dokładnie taki sam napis stał się znakiem rozpoznawczym pierwszego Porsche oznaczonego literą "R" czyli 911 R z 1967 r. Model ten, stworzony specjalnie do udziału w wyścigach, powstał w krótkiej serii 19 egzemplarzy, stanowiąc prototyp oparty na standardowym Carrera coupe z 6-cylindrowym silnikiem o mocy 210 KM. Dzięki użyciu wielu elementów z tworzyw sztucznych i spartańskiemu wyposażeniu ważył tylko 830 kg.
Nowe Porsche Cayman R trafi do sprzedaży w lutym 2011 r. Jego cena w Polsce, obejmująca zestaw wyposażenia na nasz rynek, wynosić ma 85.983 euro brutto.
WP: