Porsche Cayenne wyznacza nowe sportowe standardy
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/219/porsche-cayenne-woda.jpg',500,311) ) |
| --- | Firma Porsche ze Stuttgartu zaprezentuje za kilka miesięcy model Cayenne jako trzecią wersję nadwoziową modeli Porsche. Cayenne S - wyposażony w nowo skonstruowany silnik V8 o mocy 250 kW (340KM) - przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 7,2 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 242km/h. Bogatsze wyposażenie posiada Cayenne Turbo, które również jest napędzane 8-cylindrowym silnikiem, lecz wyposażonym w dwie turbosprężarki z chłodzeniem powietrza doładowującego, co pozwoliło z 4,5 litra pojemności uzyskać 331 kW (450 KM) mocy. Od 0 do 100 km/h Cayenne Turbo przyspiesza w czasie 5,6 sekundy, a jego maksymalna prędkość wynosi 266 km/h.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/219/porsche-cayenne-polprzod.jpg',500,308) ) |
| --- | Porsche Cayenne ma zapewniać doskonałe właściwości jezdne na szosie i doskonałe możliwości pokonywania terenu. Seryjnie montowany będzie permanentny napęd na 4 koła: "Porsche Traction Management" (PTM) - system kontroli trakcji, który w podstawowym trybie pracy rozdziela 62% siły napędowej na koła osi tylnej i 38% na koła osi przedniej. W zależności od warunków drogowych współczynnik rozdziału siły napędowej może być zmieniany za pomocą elektrycznie sterowanego i elektronicznie regulowanego sprzęgła wielopłytkowego, aby w razie potrzeby 100% momentu obrotowego silnika mogło zostać skierowane na koła osi przedniej lub tylnej.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/219/porsche-cayenne-wnetrze.jpg',500,339) ) |
| --- | Montowany seryjnie "Porsche Stability Management" (PSM) - system stabilności toru jazdy - w sposób ciągły współpracuje z systemem kontroli trakcji PTM, zaczyna jednak działać dopiero w sytuacji zagrożenia. PSM, który zarządza tak ważnymi systemami jak ABS, ASR i automatyczną hamulcową blokadą mechanizmu różnicowego "ABD", w razie wystąpienia krytycznej nadsterowności lub podsterowności jest natychmiast gotowy do działania i nakazuje systemowi PTM otwarcie blokady międzyosiowej, aby przez celowe przyhamowanie poszczególnych kół przywrócić stabilność samochodu.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/219/porsche-cayenne-pochyl.jpg',500,340) ) |
| --- | Prześwit wynosi 273 mm, maksymalny kąt natarcia 32 stopni i kąt zejścia 27 stopni. Kąt rampowy wynosi 25 stopni (zapobiega podparciu podłogi między osiami). Maksymalna głębokość pokonywanych przeszkód wodnych wynosi pół metra (556 mm przy ustawionym specjalnym poziomie terenowym).
Opcjonalnie możliwe jest wyposażenie Cayene S w zawieszenie pneumatyczne z regulacją poziomowania i zmianą wysokości. Zawieszenie pneumatyczne gwarantuje nie tylko większy prześwit w terenie i dzięki regulacji poziomowania stałe, niezależne od ciężaru załadunku położenie nadwozia. Dzięki automatycznemu obniżaniu samochodu wraz ze wzrostem prędkości jazdy gwarantuje ono dużą przyjemność jazdy i maksimum bezpieczeństwa czynnego. Zawieszenie pneumatyczne oferuje 116 milimetrowy zakres zmian położenia nadwozia na sześciu różnych poziomach wysokości.
W celu zagwarantowania sportowych właściwości Cayenne podczas jazdy szosowej, odłączanie stabilizatorów możliwe jest tylko w trybie Low-Ramnge (włączony reduktor terenowy). Jeżeli cayenne z odłączonymi hydraulicznie stabilizatorami powraca z terenu na szosę, wówczas ten dodatkowy układ bezpieczeństwa gwarantuje niezbędną stabilność jazdy: po przekroczeniu prędkości 50 km/h oba stabilizatory zostają automatycznie ponownie połączone.