Porsche 911 Carrera: legenda bez dachu
Kilka miesięcy po debiucie nowej generacji modelu 911 Carrera legenda wśród samochodów sportowych pojawiła się z otwartym nadwoziem. Towarzyszy jej model 911 S, również cabrio.
Historia Porsche 911 ma już prawie pół wieku. W tym czasie pojawiło się wiele modernizacji samochodu, ale żadna z nich nie była rewolucyjna. Z dzisiejszej perspektywy zachowanie Porsche przypomina odcinanie kuponów od minionej sławy, ale nie znaczy to, że samochodami z Zuffenhausen nikt już się nie interesuje. Jest wręcz przeciwnie, a wprowadzenie nowego modelu z nadwoziem typu cabriolet jest tego dobrym dowodem.
Porównanie do poprzedniego modelu pozwala zauważyć nowym składany dach. Dla inżynierów Porsche ważne było, by zachować typowy dla Carrery kontur pojazdu – nawet z zamkniętym dachem. Lekki stelaż dachu, wykorzystujący m.in. stopy magnezu, obniża masę samochodu, zwiększa jego dynamikę i komfort oraz redukuje zużycie paliwa. Nadwozie zamkniętej Carrery wykonano z aluminium i stali. Głównie dzięki takiemu doborowi materiałów udało się zredukować masę auta o 45 kilogramów, i to przy znacznie większej sztywności. Podobnie jest z kabrioletami - są znacznie lżejsze niż ich poprzednicy.
Oba nowe warianty Cabriolet posiadają taką samą jednostkę napędową, jak Carrera Coupe. Pod tylną pokrywą 911 Carrera Cabrio pracuje 3,4-litrowy silnik typu bokser o mocy 350 KM. Jego siła jest przenoszona na tylne koła przy pomocy siedmiobiegowej przekładni manualnej. Porsche 911 Carrera S z otwartym nadwoziem wyposażono natomiast w sześciocylindrowy silnik 3,8 l o mocy 400 KM. Tu także seryjnie montowana jest siedmiobiegowa przekładnia manualna.
Dziewięćsetjedenastki w wersji Cabrio wyróżniają się efektywnością: oba modele w trybie mieszanym zużywają poniżej dziesięciu litrów paliwa na 100 kilometrów. Dla kabrioletów dostępna jest także alternatywa - dwusprzęgłowa przekładnia PDK, która pozwala na uzyskanie jeszcze niższego zużycia paliwa i lepszego przyspieszenia.
Istotą Porsche 911 powinno być jednak jego zachowanie się podczas jazdy. Nowe kabriolety mają oferować większą precyzję i zwrotność niż ich poprzednicy. Ma być to efektem zastosowania dłuższego niż u poprzedniego modelu rozstawem osi, szerszym rozstawem przednich kół i nowym elektromechanicznym systemem wspomagania układu kierowniczego.
Wypada wierzyć, że nowe Porsche 911 z miękkim dachem prowadzi się bardzo dobrze. Nie byłoby to zresztą zaskoczeniem. Od lat atutem samochodu jest to, że na torze potrafi dać wiele przyjemności z jazdy i zapewnia kierowcy zdrową dawkę adrenaliny. Jednocześnie samochody z tej rodziny nadawały się do codziennego użytku. Wszystko wskazuje na to, że podobnie będzie w przypadku nowości z Zuffenhausen. Jak zwykle, w przypadku tego samochodu pozostaje jeden problem - cena.
Nowa Carrera Cabriolet pojawi się w Polsce 3 marca 2012 roku. Ceny modelu 911 Carrera Cabriolet o mocy 350 KM rozpoczynają się od 119 082 euro. Więcej trzeba będzie zapłacić, jeśli zechcemy oglądać nad tylnym zderzakiem literkę S. Wersja podstawowa Carrera S Cabriolet o mocy 400 KM będzie kosztować 136 001 euro. Ceny obejmują 23 proc. podatku VAT.
tb/