Porsche 911 - 40 lat legendy
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1070/911-01.jpg',497,332) ) |
| --- | Legenda narodziła się przed 40. laty. Podczas międzynarodowych targów motoryzacyjnych IAA 1963 we Frankfurcie zaprezentowano samochód, który dziś może być uważany za najbardziej charakterystyczne auto sportowe na świecie. Mowa tu oczywiście o modelu 901, następcy podstarzałego już wtedy modelu 356. Firma Porsche znana wszystkim z produkcji samochodów sportowych działała już przed wojną, jako biuro konstrukcyjne opracowujące projekty maszyn rolniczych, lekkich samochodów, silników lotniczych i przemysłowych. Najsłynniejszym zrealizowanym projektem firmy inżyniera Porsche był model taniego samochodu, który byłby dostępny dla przeciętnej niemieckiej rodziny. Auto otrzymało robocze oznaczenie Porsche G60, ale oficjalnie nigdy tak go nie nazywano. Praktyczni Niemcy wybrali nazwę odnoszącą się do przeznaczenia pojazdu – Volkswagen (samochód dla ludu).
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1070/911-02.jpg',497,332) ) |
| --- | Po wojnie Ferdynand Porsche zostaje aresztowany a interesy przejmuje najstarszy syn Ferry – miłośnik szybkich samochodów. Pierwszy powojenny model – 356, jest autem o charakterze sportowym, choć trudno nie dostrzec technicznego podobieństwa do masowo produkowanego Volkswagena. Układ napędowy umieszczono z tyłu pojazdu, czterocylindrowy silnik typu boxer chłodzony jest powietrzem. Model cieszył się dużym uznaniem klientów, w sumie produkowano go przez 15 lat w kilku odmianach nadwozia.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1070/911-03.jpg',497,332) ) |
| --- | Przełomowym modelem w dziejach firmy był natomiast zaprezentowany w 1963r. samochód oznaczony symbolem 901, który następnego roku nosił już oznaczenie 911. Przyczyną zmiany numeracji był konflikt z Peugeotem, który tradycyjnie oznaczał swoje modele trzycyfrowym numerem z zerem w środku. Zasadnicza koncepcja nowego pojazdu nie uległa zmianie – chłodzony powietrzem boxer umieszczony został z tyłu auta i napędzał tylnie koła. Odstępstwem była liczba cylindrów, nowy samochód wyposażono w silnik sześciocylindrowy – zarówno Porsche 356, jak i „Garbus” miały jednostki czterocylindrowe. Z pojemności 2l nowy sześciocylindrowiec uzyskiwał 130 KM, co pozwalało osiągnąć przyspieszenie do 100 km/h w czasie poniżej 10 sek. Samochód osiągał prędkość maksymalną 210 km/h.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1070/911-04.jpg',497,332) ) |
| --- | Konstruktor samochodu 25letni wówczas Porsche junior nie zdawał sobie sprawy, że model 911 stanie się tak ważny i jednocześnie niebezpieczny dla rozwoju firmy. Niebezpieczeństwo polega na tym, że klienci, pomimo usilnych starań firmy, nie byli w stanie zaakceptować właściwie żadnego innego modelu. Wyjątkiem jest Boxter, którego cena jest niemal o połowę niższa od ceny jaką należy zapłacić za samochód z linii 911. Faktem jest, że samochód odniósł duży sukces komercyjny, jednak dla wielu miłośników marki, Boxter jest jedynie namiastką prawdziwego Porsche.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1070/911-05.jpg',497,332) ) |
| --- | Produkowana w rozmaitych wersjach nadwoziowych 911- stka należy do grupy najbardziej ekskluzywnych i najszybszych samochodów sportowych na świecie. Niewątpliwie przyczyniają się do tego liczne sukcesy sportowe. W latach 1966 – 68 Porsche zdobywa rajdowe mistrzostwo Europy. Dwa lata później - mistrzostwo świata. W latach 72 – 79, model 911 GT nieprzerwanie króluje w swojej klasie rajdowej. Jednym z największych sukcesów modelu, tym razem z napędem na cztery koła, jest zwycięstwo w rajdzie Paryż – Dakar w 1984r.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1070/911-08.jpg',497,332) ) |
| --- | Legendarne 911 produkowano, w niemal niezmienionej formie do 1973r. Następnie pojazd poddano kilku modernizacjom, które nie zatarły jednak niepowtarzalnego charakteru auta. W 1997r. zaprezentowano następcę 911. Wierni miłośnicy firmy załamali ręce. Nowoczesna sylwetka, obłe światła i silnik chłodzony cieczą wyraźnie nie przypadły im do gustu. Ferdynand „Ferry” Porsche umarł rok później – w 1998r.