Trwa ładowanie...
29 czerwca 2012, 16:52

Popularnemu Renault 8 stuknęła "pięćdziesiątka"

Popularnemu Renault 8 stuknęła "pięćdziesiątka"Źródło: zdjęcie producenta
d2murpe
d2murpe

Renault 8 obchodzi 50 rocznicę premiery. Następca modeli 4 CV oraz Dauphine zdobył wielką popularność, przez 14 lat wyprodukowano 1,3 mln sztuk.

W porównaniu do poprzedników auto oferowało dużo więcej miejsca (mimo takiego samego rozstawu osi jak Dauphine). Bagażnik miał pojemność 241 l. Zamontowano w nim akumulator, natomiast koło zapasowe umieszczone pod podłogą było dostępne po odchyleniu przedniej tablicy rejestracyjnej.

Z tyłu samochodu pracował chłodzony cieczą, 4 cylindrowy silnik o pojemności 956 ccm i mocy 40 KM. Blok jednostki odlano z żeliwa natomiast głowicę ze stopu aluminium. Napęd na tylne koła był przekazywany za pomocą suchego sprzęgła i 3- lub 4-biegowej skrzyni manualnej.

Wysoki komfort podróżowania zapewniało niezależne z trójkątnymi wahaczami z przodu i osią łamaną z tyłu. W aucie zastosowano hamulce tarczowe systemu Lockhead-Bendix przy wszystkich kołach. Było to rozwiązanie innowacyjne, gdyż w tamtym okresie nawet auta luksusowe były wyposażone w hamulce bębnowe.

d2murpe

Renault 8 rozwijał prędkość 130 km/h, zużywając na 100 km 6,8 l paliwa w cyklu średnim. Samochód był eksportowany do ponad 80 krajów świata. Głównym odbiorcą były Stany Zjednoczone.

Pod koniec 1963 r. producent wprowadził do sprzedaży wersję z automatyczną skrzynią biegów. Zastosowano w niej proszkowe sprzęgło ze sterowaniem elektrycznym.

Ciekawą odmiana auta był model 8 Gordini, napędzany silnikiem o pojemności 1,1 l zasilanym dwoma gaźnikami. Osiągał moc 77,5 KM. Podniesiono stopień sprężąnia i zastosowano półkoliste komory spalania oraz chłodnicę oleju. Jak na owe czasy samochód rozwijał niewiarygodną wręcz prędkość - 170 km/h. 8 Gordini startował z powodzeniem w rajdach oraz wyścigach.

W 1965 zaprezentowano jeszcze mocniejszą wersję - 8 Gordini 1300 z silnikiem o mocy 88 KM. Prędkość maksymalna wzrosła do 175 km/h a pokonanie pierwszego kilometra od startu zajmowało 32 s. Auto miało polski akcent - za jego kierownicą Krzysztof Komornicki w 1968 r. zdobył tytuł rajdowego mistrza naszego kraju.

W 1973 r. przeprowadzono lifting nadwozia, który objął przede wszystkim kształt lamp i kierunkowskazów. Rok później do rozpoczęto produkcję modelu 5 TS co oznaczało "zmianę pokoleń" wśród aut Renault. Ostatni egzemplarz "ósemki" zjechał z taśmy produkcyjnej w marcu 1976 r.

d2murpe
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2murpe
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj