Przed rozpoczęciem prac trzeba się jednak zastanowić, jakie środki możemy przeznaczyć na ten cel, oraz na jak daleko idące przeróbki możemy się zdecydować. Warto mieć wizję jak powinien wyglądać samochód po zakończeniu tuningu, aby efekt końcowy był zgodny z naszymi oczekiwaniami.
Dokładanie co jakiś czas nowych i przypadkowych elementów może sprawić, że całość nie będzie wyglądać estetycznie. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10309/abt-1-b.jpeg',500,302) ) |
| --- | Koszt tuningu zewnętrznego nadwozia rozpoczyna się od kilkuset zł (spojler), a kończy na kwotach porównywalnych z ceną nowego samochodu - jeśli zdecydujemy się na gruntowną zmianę wyglądu całego nadwozia i wybierzemy markowe zestawy.
Większość kierowców rozpoczyna tuning samochodu od wymiany felg stalowych na aluminiowe o większej średnicy i z szerszymi oponami. Kolejnym etapem jest montaż spojlerów, najczęściej tylnych. Następnie dochodzą spojlery na progach i zderzakach. Dzięki takiemu zabiegowi auto staje się optycznie niższe i w połączeniu z większymi kołami sprawia wrażenie znacznie szybszego niż jest w rzeczywistości.
Kolejnym elementem, którego wygląd można poprawić, są światła. Tutaj jednak wszystkie przeróbki muszą być zgodne z obowiązującymi przepisami. Nakładki na przednie reflektory i tylne lampy znacznie zmieniają wygląd auta. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10309/hella-1-b.jpeg',500,333) ) |
| --- | Droższą wersją jest wymiana lamp na inne, o zupełnie innej stylizacji. Do popularnych modeli wybór oświetlenia jest bardzo duży.
Można jeszcze wymienić zewnętrzne lusterka oraz atrapę chłodnicy.
Wdzięcznym materiałem do tuningu jest również wnętrze samochodu, w którym można zmienić praktycznie wszystko.
Pierwszym i najtańszym etapem jest wymiana gałki zmiany biegów, dźwigni hamulca ręcznego i dywaników. Wybór tych akcesoriów jest ogromny i z pewnością każdy znajdzie odpowiedni element.
Wielu kierowców decyduje się na zmianę kierownicy lub obszycie jej skórą. Jeśli samochód nie ma poduszek powietrznych, to mamy szerokie pole manewru, natomiast gdy w kierownicy zamontowany jest airbag, pozostaje nam obszycie jej skórą lub wybór spośród firmowych i niestety drogich ofert znanych producentów.
Poprawić możemy także wygląd deski rozdzielczej. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10309/abt-2-b.jpeg',500,300) ) |
| --- | Wystarczy zakup specjalnych oklein imitujących drewno, aluminium, karbon itp.
Na pedały można założyć aluminiowe nakładki, a na progi nakleić ozdobne listwy, które również będą pełnić funkcję ochronną.
Następny element, który można poprawić to fotele. Najtańszy sposób to założenie pokrowców. Znacznie droższy, ale dający świetne efekty, to zmiana tapicerki np. na skórzaną. Koszty obszycia wynoszą kilka tysięcy zł. Jeśli mamy zastrzeżenia co do wygody foteli można je wymienić na inne, a gdy celem przeróbek jest sportowy wygląd - można założyć kubełkowe fotele z sportowymi pasami, które jednak oferują znacznie gorszy komfort jazdy oraz ograniczają funkcjonalność samochodu.
W sportowym aucie obowiązkowo muszą się znaleźć białe tarcze wskaźników. Ich koszt jest niewielki i waha się od 30 do 200 zł.
Jeśli dysponujemy jeszcze zapasem gotówki, możemy wzbogacić nasz samochód o dobrej klasy sprzęt audio i nawigację satelitarną.
Autor: Grzegorz Burda