Trwa ładowanie...
18-05-2009 16:50

Pomoc dla polskiej motoryzacji

Pomoc dla polskiej motoryzacji
d258bat
d258bat

Wdrożenie Krajowego Programu Reform, zwiększenie popytu na nowe samochody i popytu inwestycyjnego oraz ułatwienia dla przedsiębiorców - to proponowany przez ministra gospodarki zestaw działań służących stabilizacji sytuacji przemysłu motoryzacyjnego.

(fot. PAP/DPA - Oliver Berg)
Źródło: (fot. PAP/DPA - Oliver Berg)

Tak na interpelację posła Tadeusza Wity w sprawie konieczności wsparcia tego sektora odpowiada wiceminister Grażyna Henclewska. Wynika z niej jednak, że nie przewiduje się bezpośredniego i sektorowego wsparcia, w tym - wzorem niektórych krajów - dopłat do kupna nowego auta lub upustu na nowy samochód, finansowanego przez budżet, w zamian za zdanie starego.

Odpowiedzią na postulat przemysłu motoryzacyjnego, aby rząd pobudził Polaków do ich kupowania, jest propozycja zastąpienia podatku akcyzowego na samochody innym podatkiem. Z wypowiedzi wiceminister Henclewskiej wynika, że chodzi o znalezienie formuły, w której budżet nie tylko nie będzie wydawał pieniędzy na wsparcie takiego popytu konsumpcyjnego, ale nadal na nim zarabiał, przy okazji niejako spełniając postulaty ochrony środowiska.

Wiceminister przypomina, że większość rozwiązań mogących wspierać przemysł motoryzacyjny pozostaje poza kompetencjami resortu, w tym szczególnie należy do właściwości ministra finansów. Przytacza opinię tego resortu, że wspólnotowy system podatku VAT nie przewiduje tworzenia preferencji w celu sektorowego wspierania przemysłu motoryzacyjnego. Z kolei wsparcie w postaci gwarancji i poręczeń kredytów będzie powszechne, a nie sektorowe i nastąpi - co przewiduje rządowy "Plan Stabilności i Rozwoju" - po nowelizacji ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne (została ona opublikowana w Dz.U. Z 30 kwietnia br.). Nie przewiduje się też ("nie są prowadzone prace") zmian w podatku dochodowym od osób prawnych, które by wprowadziły szczególne rozwiązania wyłącznie dla przemysłu motoryzacyjnego.

d258bat

Projektowana paleta pomocy jest krótka i nieostra. Skierowana pośrednio do konsumentów, a nie producentów samochodów i komponentów. Np. nowelizacja ustawy o poręczeniach i gwarancjach kredytów ma na celu zwiększenie dostępu do kapitału, w formie obligacji i kredytów, ale zaciąganych głównie przez małe i średnie przedsiębiorstwa, informuje przedstawiciel MG. Kwota kredytu i poręczenia nie może wszak przekroczyć 30 mln euro, czyli jest mała, jak na potrzeby dużych zakładów motoryzacyjnych operujących w Polsce. Z kolei jedynym i też pośrednim rozwiązaniem z obszaru podatku CIT jest projektowane podwyższenie limitu jednorazowej amortyzacji w latach 2009-2010 do 100 tys. euro.

Źródło: [

]( http://wnp.pl )

d258bat
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d258bat
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj