Polskie fabryki samochodów pobiją rekord
W 2011 r. w Polsce zostanie wyprodukowanych około 897 tys.-904 tys. samochodów osobowych i dostawczych. To o 4,1-4,9 proc. (35,3-42,3 tys. sztuk) więcej niż w 2010 r. - przewiduje portal AutomotiveSuppliers.pl monitorujący rynek motoryzacyjny.
Portal podkreśla jednak, że nawet jeśli prognozy się sprawdzą, to do najlepszego wyniku z 2008 r., kiedy z taśm produkcyjnych w Polsce zjechało 931 tys. aut, sporo zabraknie.
- Wtedy działały jednak cztery zakłady produkcyjne - przypomniał ekspert rynku motoryzacyjnego z AutomotiveSuppliers.pl Rafał Orłowski.
Ponadto autorzy badania wskazali, że produkcja samochodów w Polsce nadal nie doścignie tej u naszych południowych sąsiadów. Z danych portalu, który powołał się na stowarzyszenie motoryzacyjne AIA, w tym roku czeskie fabryki opuści około 1,04 mln samochodów osobowych i dostawczych.
Autorzy badania wskazali, że tyski Fiat Auto Poland (FAP), który jest największym producentem pojazdów w Polsce, był w 2009 r. jednym z beneficjentów europejskich programów dopłat do samochodów, które preferowały małe i relatywnie tanie pojazdy.
- W 2009 r. FAP opuściła rekordowa liczba - niemal 606 tys. aut. Rok później wielkość produkcji obniżyła się do 533 tys. sztuk. W tym roku tyski zakład powinien zanotować minimalny wzrost. W całym 2011 r. z linii montażowych zakładów Fiata zjedzie 535-538 tys. aut" - przewiduje Orłowski.
Poza modelami Fiat Panda, 500, Ford Ka i Abarth 500, od kilku dni zakład wytwarza seryjnie model Lancia Ypsilon.
Z prognoz portalu wynika, że wyższą dynamikę sprzedaży odnotuje w tym roku General Motors Manufacturing Poland (GMMP), produkujący Ople Astry.
- Uruchomienie w trzecim kwartale 2009 r. montażu modelu Astra IV hatchback, pozwoliło fabryce GMMP zwiększyć produkcję z 96,4 tys. do 158,7 tys. aut rok później - przypomniał Orłowski.
Dodał, że od końca kwietnia br. wprowadzono w gliwickiej fabryce dodatkowe ośmiogodzinne zmiany.
- Do lipca ma być ich w sumie osiem. Na połowę października zaplanowano w GMMP uruchomienie seryjnej produkcji trzydrzwiowej wersji Astry IV. Rosnący popyt na wytwarzane auta pozwoli zwiększyć tegoroczną produkcję w zakładzie w Gliwicach o około 2 tys. aut do poziomu powyżej 178 tys. samochodów. Wynik ten oznacza wzrost o około 12 proc., czyli 19-21 tys. pojazdów - powiedział Orłowski.
Także poznańska fabryka niemieckiego Volkswagena, największego producenta aut w Europie, odnotowuje wzrosty. W 2009 r. z linii montażowych tego zakładu zjechało ponad 138 tys. pojazdów a rok później o 11 tys. więcej.
- W bieżącym roku produkcja Volkswagen Poznań powinna osiągnąć poziom 176-178 tys. samochodów, o około 18 proc. więcej niż w 2010 r. - prognozuje Orłowski.
AutomotiveSuppliers.pl zaznaczył, że do tegorocznego wyniku produkcji aut w Polsce należy dodać auta wyprodukowane przez żerańską Fabrykę Samochodów Osobowych (FSO) - do niedawna czwartego zakładu produkującego auta w Polsce.
- W okresie dwóch pierwszych miesięcy br. w FSO zostało wyprodukowanych niemal 8 tys. aut, zanim z końcem lutego warszawski zakład nie zawiesił montażu pojazdów - poinformował AutomotiveSuppliers.pl.
lop\