Polski transport jednym z najgorszych w UE. Wyprzedzamy jedynie Rumunię
Polska znalazła się na przedostatnim miejscu w UE w rankingu jakości transportu. Od zeszłego roku przeskoczyliśmy o jedno miejsce, wyprzedzając Rumunię. Na pierwszym miejscu znalazła się Holandia.
W przygotowanym przez Komisję Europejską zestawieniu wykorzystano dane m.in. Eurostatu, Europejskiej Agencji Środowiska czy Światowego Forum Ekonomicznego. Porównano w nim wyniki państw członkowskich w 29 kategoriach związanych z transportem. W obrębie większości z tych kategorii wyróżniono pięć krajów, które osiągnęły najlepsze wyniki oraz pięć z wynikami najgorszymi.
Najlepsze wyniki osiągnęła Holandia, będąc w pierwszej piątce krajów w 16 kategoriach. Na kolejnych miejscach uplasowały się Szwecja, Finlandia, Wielka Brytania i Dania. Polska w 14 kategoriach znalazła się pośród 5 najsłabiej radzących sobie państw, a jedynie w 3 kategoriach pośród 5 najlepszych. W związku z tym zajęliśmy 27 miejsce w całej UE. Tuż przed nami uplasowała się Grecja, Włochy i Chorwacja, za nami znalazła Rumunia.
Ocena jakości infrastruktury transportowej w Polsce w przypadku wszystkich rodzajów transportu jest lepsza niż w ubiegłorocznym raporcie. Jednak - jak zauważyła KE - wiele nam jeszcze brakuje, aby dorównać do poziomu ogólnounijnego. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo drogowe, Polska zdaniem Komisji poczyniła pewne postępy, jednak nadal liczba śmiertelnych ofiar wypadków na drogach w naszym kraju jest wyższa od unijnej średniej. W dodatku, nasz kraj był jednym z tych, w którym toczyło się najwięcej spraw sądowych dotyczących domniemanego naruszenia prawa UE w każdym rodzaju transportu, w tym w drogowym.
W dokumencie wskazano, że prywatne inwestycje w badania i rozwój w transporcie są u nas niższe od średniej UE. Komisja zwróciła uwagę, że wykorzystanie alternatywnych paliw w nowych samochodach osobowych jest nadal u nas niskie, ale wykazuje tendencję pozytywną.
Holandia, która została liderem jakości transportu w UE, dostała bardzo wysokie noty za infrastrukturę. Kraj ten zajmuje drugie miejsce w UE pod względem udziału w rynku nowych pojazdów napędzanych alternatywnymi paliwami. Najmniej czasu w korkach spędzają z kolei Duńczycy.
Źródło: PAP
ll